کریگ الؤود
خانهی بررسی موردی شمارهی 16، 1952-1953
بل ائر، کالیفورنیا

خانهی بررسی موردی شمارهی 16، اثر کریگ الؤود که در سال 1953 به اتمام رسیده است، دارای دو اتاق خواب و نخستین از سه خانهای است که وی طراحی آن را زیر نظر مجلهی هنر و معماری بر عهده داشته است. بنای ساختمان خانه که بر فراز تپههای بل ائر کالیفورنیا واقع است چشمانداز خیرهکنندهای به سمت غرب و جنوب برای آن فراهم آورده است.
سابقهی شغلی کریگ الؤود به عنوان مهندس و پیمانکار و نداشتن هرگونه سابقهی تحصیل در رشتهی معماری او را قادر ساخت تا دست به کاری تماماً تجربی بزند. همان گونه که خود خاطر نشان کرده است: «من هرگز به جزئیات استاندارد دلبسته نبودم، و هیچ مهاری برای به کار گرفتن شیوههای جدید در خود احساس نمیکردم. وقتی آموزشی ندیده باشید که فلان عنصر را نمیتوانید در فلان جا به کار ببرید، با اطمینان به نفس و معصومیتی با آن مواجه میشوید که در نهایت به نفع شما عمل خواهد کرد.»
پشت بام کاملاً تخت این خانهی یکطبقه، که پی آن بر روی مدولهایی به مساحت چهار فوت مربع نهاده شده، بر شبکهای از ستونهای لولهای قرار گرفته که دیرکهای مستقیم شش اینچی در حد فاصل آنها واقع شدهاند. این شبکه با عریان ساختن ستونها و نیمهی تحتانی دیرکهای مستقیم بیان گویایی در معماری یافته است. در نتیجه موقعیتهایی در داخل خانه هستند که این شبکه به صورت صفحات شناور افقی در آنها عمل میکند به این صورت که این شبکه در این حالت دیگر نه به کف و نه به سقف متصل نیست. الؤود این جلوهی معماری را با فرو بردن تختهی قاعدهی بنا و با نهادن یک میلهی افقی شیشهای در بالای دیوار به انجام رسانده است و به این ترتیب یک نوار دیوار خارجی ایجاد کرده که قابلیت باز ماندن را دارد. الؤود در عین حال سازهی فولادی را با پانلهای دیوار که از نظر بافتار گرمتر و معمولاً از جنس چوب هستند در تعارض با یکدیگر مطرح ساخته است. به عنوان میانجی عناصر شفاف خانه در فضاهای شهری، او صفحات شیشهای شفافی در قابهای فلزی به کار گرفته که محدودهی باغ دور خانه و نیز تراسهای خانه را در جبههی جنوبی تعریف میکنند. در امتداد شرقی هم صفحات شیشهای شفافی خانه را از خیابان جدا کردهاند. چنانچه آملیا جونز و الیزابث اسمیث هم متذکر شدهاند:
تعریف دیوارها به صورت واحدهایی مستقل و خودایستا که با رنگ قرمز لاکی بخشهای فولادی شبکهی اصلی مورد تأکید قرار میگیرند، با پانلهایی که محوطهی بیرون اتاق خوابها را از خیابان جدا میکنند بیشتر جنبهی نمایشی به خود گرفته است. دیوارها فضای خصوصی را تأمین میکنند و هیئت آدمیزاد و گیاهان را از نگاه خیابان مصون میدارند. شبهنگام دیوارها با جلوهی خیرهکنندهای از پشت نورافشانی میشوند و منظرهی بدیعی خلق میکنند و ناگهان کل خانه را به شیئی نورانی بدل میسازند.
خانه جنبهی جالب توجه دیگری هم دارد و آن سیّالیت فضا و دست و دلبازی معمار در کاربرد فضا بوده که به خصوص وقتی بیشتر مشهود است که بیننده از فضای نشیمن به سمت فضای غرب خانه که آشپزخانه و اتاق غذاخوری در آن واقع است حرکت کند، و در اوج فضا به یک پاسیو و استخر برسد که با بلوکهای بتنی بزرگ و ستونهای فولادی قرمز محصور شدهاند.
این خانه مقدمهای بود بر دو خانهی دیگر که الؤود اقدام به ساخت آنها کرد، یعنی خانههای شمارهی 17 و 18 که در اواخر دههی 1950 ساخته شدند و اکنون با گذشت زمان و سیطرهی واندالیسم بیش از حد قابل شناسایی تغییر یافتهاند. الؤود در خانهی شمارهی 18 با آن پشت بام بیبعدش روش ایمز و سوریانو در مادیتزدایی را تا سر حد امکان به کار گرفته است.