طراحی بیمارستان
تاریخچه و اصول و مبانی طراحی بیمارستان

کتابخانه­‌ی صومعه­‌ی سنت گال سویس، سنت گال/ پتر و میشائل تومب (بازسازی)، 1767

The Abbey Library of Saint Gall, 1767

تاریخ ساخت صومعه‌­ی سنت گال به سده‌­ی هفتم میلادی و زمان مرگ یک قدیس ایرلندی به نام گال بازمی‌­گردد. راهبان صومعه از همان اوایل تأسیس آن، محلی برای نسخه‌­برداری از کتاب­‌ها به وجود آوردند و به گردآوری کتاب پرداختند. برخی از نسخه­‌های ادعیه و سرودهای مذهبی تهیه‌­شده در آن زمان، هنوز موجود است. در حدود سال 850 میلادی نخستین فهرست کتاب‌­های کتابخانه تنظیم شد و محتوای آن نشان می­‌دهد که توجه راهبان صومعه تنها به کتاب‌­های مذهبی محدود نمی‌­شد. بیش از 400 دست­‌نویس که در این فهرست از آنها یاد شده است، هنوز در کتابخانه باقی مانده‌­اند.
صومعه‌­ی سنت­گال در سده‌­های بعدی و در جریان کش‌مکش‌­های مذهبی در اروپا با حوادث و افت و خیزهای فراوانی همراه بود و میان فرقه‌­های مختلف دست به دست می‌­شد.
در سال 1750 کولِشتین گوگِر فون اشتائوداخ، رئیس صومعه، دستور بازسازی آن را صادر کرد و ساختمان تقریباً به همان صورتی درآمد که ما امروز می‌­شناسیم.
کار بازسازی به معمار اتریشی، پِتِر تومب (1681-1766)، و پسرش میشائل (1725-1769) سپرده شد که سبک ساده و نیرومندی از باروک را، بدون هیچ تصنع و ظاهرسازی، برای آن برگزیدند و با پلان‌­های خود موقعیتی عالی را برای کتابخانه مهیا ساختند. بالای درِ سنگین کتابخانه نوشته­‌ی طلاکاری‌­شده‌­ای به زبان یونانی به چشم می‌­خورد که می‌­توان آن را «آسایشگاه روح» ترجمه کرد (همان اصطلاحی که دیودوروس سیسیلی در سده‌­ی نخست میلادی برای توصیف «خانه­‌ی کتاب» رامسس دوم به کار برده بود). این در به فضای باشکوهی باز می‌­شود که با هزاران رنگ گرم ساطع‌­شونده از انواع و اقسام تزئینات چوبی گران‌­بها می‌­درخشد.

این تالار وسیع به طور متناوب با پیش‌­آمدگی‌­های بالای قفسه‌­های کتاب و همچنین با ستون‌­های نگه­دارنده‌­ی گالری فوقانی کتابخانه بریده شده است. الگوی بیرون­‌زدگی‌­های این گالری فوقانی در کف باشکوه و معرق­کاری‌­شده‌­ی کف نیز تکرار می‌­شود. بر فراز ستون‌­های شکیل چوبی، سرستون­‌های کرنتی پوشیده از برگ‌­های زرین دیده می‌­شود. تزئینات چوبی نیز در اکثر جاها با ته­‌رنگ ملایمی از طلایی همراه است. در تورفتگی‌­های بالای پنجره‌­ها مجسمه­‌های چوبی رنگ­شده‌­ی چشم‌گیری به شکل کودکان فرشته‌­وار قرار گرفته‌­اند که نماد هنر و دانش هستند. هریک از آنان در حالت خاص خود به تصویر درآمده و نماد و نشانه­‌های ویژه‌­ای به همراه دارد. سقف که شکل چهار گنبد تخت­‌شده را دارد با تزئینات گچی روکوکو زینت یافته است.
این تزئینات گرداگرد نقاشی‌­های مدوّر و دیواری، یوزف وانِنماخِر که صحنه‌­هایی از شوراهای مسیحیت در شهرهای نیقیه، قسطنطنیه، اِفِسوس و خالکدون را نمایش می‌­دهند، قرار گرفته است. سبک شمایل­‌نگاری که در این کتابخانه به‌­کار گرفته شده است، نسبت به سایر کتابخانه‌­های صومعه­‌های آلمان و اتریش، بسیار سنجیده­‌تر به نظر می‌‍­رسد. مجاز و استعاره­‌های رایجی که معمولاً قراردادی و بسیار پیچیده بودند، جای خود را به تصویرهای ساده­‌ای از مقاطع حساس تاریخ کلیسا داده‌­اند.
این کتابخانه به همراه صومعه‌­ی سنت گال در سال 1983 به‌­عنوان «نمونه‌­ای عالی از معماری مذهبی کارولنژی» در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. امروزه کتابخانه‌­ی سنت گال یک مرکز پژوهشی با بیش از 150,000 جلد کتاب تاریخی (از جمله 2000 دست­نوشته و 1,500 نسخه‌­ی چاپی کهن) است.

منتشر شده در : یکشنبه, 30 جولای, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: