باغ گیاه‌شناسی تایوان اثر گروه معماران دیلگان میسیل ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده
مدرسه ابتدایی دخترانه اثر استودیوی ارکید ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

پیش‌دبستانی فوت‌استپ
اثر گروه معماران پارسونسون
ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

گروه معماران پارسونسون (Parsonson) در سال 1987 توسط جرالد پارسونسون (Gerald Parsonson) در ولینگتون (Wellington) نیوزلند تاسیس شد. جرالد پارسونسون علاقمند به شباهت‌های بین فرآیندهای خلاقانه‌ی هنر، موسیقی، ادبیات و معماری است و زمان شروع یک پروژه جدید با ترسیم ساختار مفهومی آن، امکان نظارت بر تصمیم‌گیری‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. پایداری به عنوان سنگ بنای طراحی در پروژه‌های انجام شده توسط گروه معماران پارسونسون، مطرح است. پیش‌دبستانی فوت‌استپ (Footstep Pre-school) از پروژه‌های انجام شده توسط گروه معمارن پارسونسون است که در سال 2021 در زمینی به مساحت 360 مترمربع در شهر پالمیرستون نورث (Palmerston North) نیوزلند ساخته شده است. ساختمان پیش‌دبستانی فوت‌استپ در یک سایت بزرگ (واقع در محدوده‌ای تجاری، خرده‌فروشی) قرار دارد که نیمی از آن را اشغال کرده است. پیش‌دبستانی فوت‌استپ برای امکان تعامل با عابران در لبه‌ی خیابان ساخته شده و از طریق پنجره‌ها، امکان دیده شدن فعالیت‌های انجام شده در خیابان برای کودکان را فراهم کرده است. برای شاخص کردن ساختمان پیش‌دبستانی فوت‌استپ از تغییر ارتفاع در سقف، برای تاکید بر آن از پانل‌های رنگی و ریتم‌های عمودی و در نمای آن از رنگ‌های شاد و نقوش دایره‌ای استفاده شده است. از دیگر ویژگی‌های این پیش‌دبستانی می‌توان به استفاده از مبلمان‌های منعطف و کاربردی و از فضاهای طراحی شده برای آن می‌توان به فضای بازی سرپوشیده، فضاهای خدماتی، آشپزخانه و… اشاره کرد.

Footstep Pre-school
Parsonson Architects

Footsteps is a pre-school designed for the Seventh Day Adventist Church in Palmerston North. It is located on a large property in a commercial/retail area, backing onto a local primary school. The building occupies half the site with car parking and garden areas to the north. The building has been pushed to the street edge to engage with passers-by, different from the ‘big box’ retail outlets nearby, which sit behind large car-parks. The project was built to a relatively tight budget and is based around a prefabricated Coresteel gabled shed structure with a section of roof raised at the street edge to mark the building’s presence. Colored panels and vertical rhythms are used to accentuate this and guide visitors into the building. Randomly placed circular windows allow the children to engage with activity in the street and vice versa. Circular motifs, playful colors, and rhythmic detailing punctuate what is fundamentally just a simple shed. Entry into the pre-school angles into the building on the diagonal, offering views across indoor and outdoor play spaces before arriving at the reception. Once inside areas are divided into under two’s and over two’s. The main space is the over two’s an indoor play area, which has service spaces, kitchen, and bathrooms running along its southern edge, with a large indoor/outdoor area to the north that can be closed off in bad weather, which leads out to generous outdoor play areas. Flexible, functional, and playful furniture has been developed with a quest for economy. Tables are cut out in different shaped sections of melamine-coated plywood mounted on standard legs, allowing for users to create varying combinations of shapes depending on activities. Large drainage pipes are cut and joined together to make bag storage areas and climbing holes.

مدارک فنی


منتشر شده در : شنبه, 2 مارس, 2024دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: