دفتر معماری و شهرسازی حامد فتوت
Mika 911 commercial-office building, Shahab Alidoost office and colleagues

پاسخ معمار
مهندسین مشاور آتی زیست

ضمن تشکر از منتقدین محترم بابت توجه به پروژه‌ی خانه‌ـ‌آپارتمان لواسان، لازم می‌دانم در جهت روشن شدن برخی لایه‌های پنهان معماری بنا و همچنین روند طراحی آن، که مطابق دیدگاه رو به آینده‌ی معماری آتی زیست می‌باشد بیان نمایم:
1. در فرایند معماری این بنا، عنصر مهم و تأثیر‌گذارترین فاکتور طراحی، انسان (کاربر) بوده است. در همین راستا، در طراحی این پروژه بیش از توجه به ظاهر و تلاش برای خلق احجامی فرمال به کیفیت فضاها و چشم‌اندازهای داخلی تأکید شده است. نگاهی از درون بنا رو به مناظر جذاب بیرون که هر یک بر‌اساس کیفیتشان قاب و کادری مشخص دارند. همین نگاه و سعی در ارزش‌گذاری مناظر پیرامون با توجه به کاربری از داخل بنا، سمت‌و‌سوی طراحی را به طرف ایجاد گشودگی در جهاتی مشخص پیش برد، توجه به شفافیت‌های کنترل شده که خود یکی از معیارهای بسیار تأثیر‌گذار معماری ایرانی و به قول زنده یاد هادی میرمیران «جوهره‌ی اصلی معماری ایران» می‌باشد، عامل بسیار مهمی در شکل‌گیری ساختار کلی بنا شده است.
2. ساختار فیزیکی بستر و وجود ترانشه‌ای با 10 متر ارتفاع در ورودی و همچنین شیب بسیار زیاد زمین، ما را مجبور به تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب فضاهایی مهم‌تر برای تخصیص نور و منظر مناسب نمود. انتخابی که سرانجام با مشورت کارفرما و همچنین سنجش و بررسی نمودن میزان استفاده از فضاها در طول روز و شب به افزایش دید و منظر سالن‌ها، آشپزخانه و نشیمن نسبت به اتاق‌‌خواب‌ها رسید. در همین راستا فضاهای عمومی در ضلع جنوب و شرق گسترش پیدا کرد.
3. قرارگیری سایت پروژه در نزدیکی گورستان با فاصله‌ی یک قطعه زمین در ضلع غرب، دلیلی برای چرخش احجام پروژه به طرف شرق و همچنین سلب نمودن جداره‌ی غربی گردید.
4. قطعه‌ی زمین همسایه در ضلع شرقی با توجه به طول حداقل دو برابر زمین پروژه و با توجه به داشتن دو دسترسی از ضلع شمالی و جنوبی و ضوابط شهرسازی منطقه که ساخت بنا را در ضلع شمالی اجبار می‌نماید، در صورت ساخته شدن با حداکثر پیشروی باز هم این طول پیشروی به بنای پروژه نخواهد رسید. از این جهت، روند حرکت احجام پروژه از شرق بنا به سمت غرب شکل گرفت تا ضمن استفاده‌ی حداکثری از نور با تعبیه‌ی تراس‌های بزرگ به مثابه‌ حیاط‌های رو‌باز، امکان بهره‌گیری هرچه بیشتر ساکنین از منظر و نور مناسب را ایجاد نماید.
5. تیپ و ساختار پیچیده‌ی زمین و ترانشه‌ی موجود در ورودی بنا از خیابان با وجود محدودیت‌های فراوان در طراحی، فرصت رسیدن به چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را از طبقه‌ی سوم به بالا به کاربر داده است. از این رو، استخر روباز بنا را در طبقه‌ی سوم قرار دادیم تا ضمن استفاده از آن با رعایت محرمیت نسبت به همسایگانِ بنا و عابرین، امکان بهره‌برداری حداکثری از چشم‌انداز را به استفاده کننده بدهد.
6. در خصوص حیاط شمالی و ایجاد کوران در فصل سرد، لازم به ذکر است با توجه به قرار گرفتن این حیاط پایین‌تر از سطح زمین و شرایط اقلیمی زمین، دمای خاک در عمق در تابستان پایین‌تر و در زمستان دمایی بالاتر از فضای آزاد دارد. در ضمن، تجربه‌ی میدانی نشان از آن دارد که حیاط شمالی در زمستان نه تنها دچار کوران و سرما نگردیده است، بلکه دارای دمایی متعادل‌تر نسبت به حیاط جنوبی ــ که بالای سطح زمین قرار گرفته است ــ می‌باشد.
7. نگاه مجموعه‌ی آتی زیست مبنی بر سعی حضور بیشتر در فضای معماری، در مناطق خوب شهری، موجب ایجاد تناقض بین لوکس و مدرن و مردم‌پسند و از آن مهم‌تر کارفرما‌پسند و قابل فروش بودن در مقابل معماری مجله‌ای و معمار‌پسند بودن، ما را واداشت با توجه به شرایط موجود، در جهت بهبود یک پله‌ای سطح معماری قدم برداشته؛ از این رو، در خلق بنا بعضاً روایت‌هایی دیده می‌شود که ناشی از معادلات پیچیده معمار و کارفرما و بازار ساختمان بوده است.
در آخر، ما هیچگاه ادعایی مبنی بر ایده‌آل بودن نداریم و نخواهیم داشت؛ صرفاً تلاش ما در جهت بهبود کیفیت معماری این دیار می‌باشد.

منتشر شده در : جمعه, 24 می, 2019دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: