ویلای میانمرز، اثر پدرام ایزدی بروجنی


کلمات ریشه میدوانند، همانطور که درختها. خط ریشه است و معماری کلمه، درخت، کودکی در حال رشد.
معماری مرز زیستن است. زیستن میان درون و بیرون. هر جزء واژهای است که در همنشینی با دیگر اجزا، جملهی فضا را پدید میآورد. میانمرز، سکونتگاهی است میان بازوان لاغر، اما قوی باغی در دل زمینهای کشاورزی، برای خانوادهای سه نفره که جمعشان همیشه جمع است و فرزند دوازده ساله کانون این جمع؛ روح عصیانگر او، در کنار تمرین مداومش برای بدل شدن به یک شناگر حرفهای و میل گاهگاهش به انزوا در راس توجه پدر و مادر و بعد طراح قرار گرفته است. طبع شاعرانهی مادر، پیادهروی را به یک ضرورت بدل نموده که فضای ببین درختها و دسترسی آسان به آنها بهترین پاسخ به این موضوع بوده است. از سوی دیگر وسواس او برای هرچه اختصاصیتر بودن فضای خصوصی زندگی، موجب پدید آمدن استخر به عنوان شکاف اصلی بین زون خصوصی و عمومی بنا گردید. درختهای 4 سالهی مثمر در زمین باغ که حفظ آنها به منظور حراست از محیط زیست ضروری مینمود، یکی از محدودیتهای طراحی به شمار رفته است که در روند کار تبدیل به فرصت گردیده تا شکلگیری بنا مابین مرزهای خالی درختان انجام شود. استخر نیز در این بین، مرز دیگری را پدید آورده تا ضمن محفوظ نگه داشتن آن و اشراف والدین تحت هر شرایطی بر سلامت فرزندشان و جداسازی زونها از یکدیگر، بر محرمیت مورد نیاز فضاها تاکید نماید. تمام این مرزها، میانمرز را آفریدند.
شکافها همیشه هم ایجاد فاصله نمیکنند، گاهی موجب انعطافاند و ایجاد کنجهای دنج خلوتگزینی. این ویژگی را میتوان در شکافهایی که در قسمت عمومی بنا پدیدار شدهاند جستجو کرد که توانسته با جداسازی عرصهها، فضای بیشتری را برای اسکان مهمانها پدید آورد. در منطقهی خصوصی ویلا نیز حریم فرزند تا حد امکان از پدر و مادر جدا شده تا میل زودرسش به خلوتگزینی در کنار رشد شخصیت توام با بلوغ را بهدرستی دریابد. مرزبندی باغها، در بستر طرح به گونهای است که اتاقکها در ارتفاع پرچین باغ با دیدی گسترده رو به یک جانب شکل میگیرند، این ویژگی در کنار میل به گشودگی و ایجاد چشمانداز وسیع در بدو ورود به باغ، جانمایی ویلا در انتهای باغ را ایجاب نمود. با وجود چشماندازهای وسیع طبیعی که پیش از این میتوانستند به عنوان بستر طرح معرفی شوند، هجوم مدرنیته و تقلیدهای کورکورانه، این منطقه را نیز مورد گزند قرار داده و به رغم عدم تطابق با اقلیم و بستر، سقفهای شیروانی با سفال قرمز تبدیل به بخش غیر قابل اغماضی از هویت بصری (هرچند مخدوش) منطقه شده است. از این روی استفاده از آجر اخرایی بومی در کلیت واحد این بنا از یکسو پاسخی به احاطهی این رنگ در منطقه بوده و از سوی دیگر ایستادن مقابل رواج یک رسم غلط در معماری است که تنها دستاورد آن اتلاف هزینه و انرژی بوده است. حجم آجری یکپارچه گرمی را به رگهای زندگی آخر هفته میدواند و رفتهرفته میکوشد تا سبک صحیحتری از مدرنیته، توام با سبک زندگی ایرانی را القا کند.
جوایز:
-برندهی رتبهی اول مسکونی، فستیوال ملی معماران و کارفرمایان ۱۴۰۰
-برندهی رتبهی اول مسکونی ( از طرح تا اجرا) در چهاردهمین جایزهی معماری و معماری داخلی ایران
کتاب سال معماری معاصر ایران، 1400
________________________________
معماری
________________________________
نام پروژه: ویلایمیان مرز / عملکرد: مسکونی / دفتر طراحی: استودیو معماری ایزدی / معمار: پدرام ایزدی بروجنی / همکاران طراحی: فروغ حداد / طراحی و معماری داخلی: پدرام ایزدی بروجنی / گرافیک: ADD Studios / کارفرما: کسری باقری / مجری: پدرام ایزدی بروجنی نورپردازی: گالری خورشید شب / مهندس تاسیسات: امیر عبدشریف، میلاد احمدی / مهندس سازه: رضا سعادت / نوع سازه: مصالح بنایی / آدرس پروژه: اصفهان، قهدریجان / مساحت زمین: 1100 مترمربع / زیربنا: 150 مترمربع / تاریخ شروع و تاریخ پایان ساخت: آذر 1399-مرداد 1400 عکاس پروژه: علی گرجیان (www.aligorjian.com)
وبسایت: www.pedramezadi.com
ایمیل: pedram.izady@gmail.com
اینستاگرام: pedramezadi@
Miaan-Marz Villa, Pedram Ezadi Boroujeni

Project Name: Miaan-Marz Villa / Function: Residential / Offic: EZ Studio / Lead Architect: Pedram Ezadi Boroujeni / Design Team: Foroogh Haddad / Interior Design: Pedram Ezadi Boroujeni / Graphic: ADD Studios / Client: Kasra Baqeri / Executive Engineer: Pedram Ezadi Boroujeni / Lighting: Khorshid-e-Shab Gallery / Mechanical Installations Engineer: Milad Ahmadi / Structural Engineer: R.Saadat / Structure: Maisonry building / Location: Qahdarijan, Esfahan / Total Land Area: 1100 sqm / Area of Construction: 150 sqm / Date: 2021-22 / Photographer: Ali Gorjian (www.aligorjian.com)
Website: www.pedramezadi.com
Email: pedram.izady@gmail.com
Instagram: @pedramezadi
Words are rooting, just as do trees. The line is the root and the architecture the same as the word. The tree, as the rising child. The architecture is the border of living. Living between inside and outside. Each element is a term that, when collocates with other, creates a sentence of space.
Mid-ridge Villa has been settled between a slender but prosperous garden in the heart of the farmlands, for a family of three who are always gathering. A twelve-year-old child, the climax of the story, and her rebellious spirit, along with her constant training to become a professional swimmer and her occasional desire for isolation and privacy, has been at the center of her parent’s attention and then the architects’.Mother’s poetic nature has made promenading a necessity, therefore spaces among the trees and easy access to them has been selected as the best answer to the question. On the other hand, to elevate privacy matter on private zones due to mother’s obsession, swimming pool turned into the main gap between the private and public zones.
Fruitful trees in the garden, which were necessary to maintain in order to respect the environment, is one of the design limitations that has turned into an opportunity during the process of organizing the mass between the empty spaces (Ridge) of the trees. The architect took these empty lots into consideration as dwelling and daily activities.
The pool, meanwhile, located on one of the ridges of the land functions as divider of zones, being between the mass helps to keep the health of the child safe and emphasize the privacy needed. All these borders created the Mid-Ridge. Gaps do not always interpret to the distance, sometimes they add flexibility to the mass and create cozy corners of solitude. This feature can be looked in the gaps that have been appeared in the public zone of the building, consequently dividing the portion and create more space to accommodate habitants.
Juxtaposition of the brick volumes in a hidden zone seeks to honor the authentic quality of natural materials and highlights the relationship between human beings and nature over time. Mid-ridge villa is made of ochre brick that complement the palette of the landscape: blue sky, green vegetation, yellow sandy ground, and, therefore a red house.
Awards:
-1st place in residential category National Festival of Architects and Employers / 1400
-1st place in the 14th Iranian Architecture and Interior Architecture Award / Residential (from design to execution) / 1400
