هتل دوئومو، ریمینی
معمار: دفتر معماری رونآراد، دفتر معماری پییِر آندْرِی / متن: پائولا گالّو / ترجمهی علیرضا سیّداحمدیان
میز بخش پذیرش هتل دوئومو با زاویهای قرار گرفته که گویی قوهی جاذبه را انکار میکند و به ستونی لنگر انداخته که بر روی داربستی فلزی ــ که نور بیرون را فیلتر میکند و به درون میآورد ــ قرار دارد. این میز از جنس فولاد جلاخوردهای است که به تازهواردان در لابی هتل خوشامد میگوید و به عنوان یک عنصر شاخصِ شمایلی در تمام محل هتل شناخته میشود. میز پذیرشِ صفحهمانند که به لحاظ کاربرد فضا و طراحی، ابزاری نمادین برای استفاده از تکنیکهای تجربی و برآورده ساختن نیازهای ملموس و ضروری بوده، نوعی پارادایم پتانسیلِ فیگوراتیف است که ظرفیت مؤثر فرمها و کاربریهای عمومی را دوباره تعریف میکند. و این، کلیدِ حل معمای کل پروژه هم هست. طراحی مجدد سازهی موجود در دو جهت اصلی انجام شد که هر دو قصد احیاء مضامینِ تثبیتشده را داشتند. نما و فضای مشترک عمومی برای ادغام با مرکز استان رومانیا طراحی شدهاند تا وجود خود را وقف فضای شهری کنند. این در حالی است که فضاهای منزویِ اتاق خواب، ارتباط میان مقیاسات بنا و کارکرد دو بخشِ سرویس بهداشتی و خواب را مورد تأمل مجدد قرار دادهاند. نمای عمومی به همین دلیل تا اندازهای با پوششی از برنز پوشیده شده که به پایین تاب برمیدارد و نشیمن بخش بیرونی ساختمان را ایجاد میکند و بیهیچ درز و مرزی به داخل فضاهای داخل هتل میخزد، سقف را تماماً مفروش میکند و سرانجام در پایین انحنائی مییابد و نیمکتی در سمت عقب درست میکند. بدین ترتیب، کل فضای بار مستقیماً با بیرون در تماس قرار میگیرد، و پارتیشن نورانیِ کشویی هم در این میان نقش خاص خود را ایفاء میکند. ستونهای تنومندی که پوشش فلزی جلادار خوردهاند به پیشخوانِ وسطْ ریتمِ جانداری میبخشند، و حلقهها و اندامهای آمیبیشکلی تشکیل میدهند که در سطوحِ برنزیِ افقیِ آن، فولادِ عمودی جلوی کالئیدوسکوپیک پیدا میکند. ورودی از سمت بار، جلوهی بصریِ دیگری دارد که عبارت باشد از یالهای قرمزی مثل پرههای ماشین پینبال که احتمالاً قصد از آن یادآوریِ کافهی کوچک شهری است. لیآؤت اتاق خوابها با پارتیشن که حمام جادار و قفسهی لباسی را در خود گنجانده، مشخّص میشود. گنجهی شفافِ لباس از طریق پنجرهای در پارتیشن به اتاق خواب مینگرد. این پارتیشن روتختی را هم به نوبهی خود فراهم آورده است. ارتباط اسموزی میان فضاهای داخل و خارج از طریق خطوط مواج و فراگیری صورت میگیرد که کلید بصریِ این فضا را نیز به نحوی ارائه میدهد. در این فضاها، تمرکزِ نوآوری فیگوراتیف با رویکردی متفکرانه به معنای عملکرد رفتار و چه بسا که نقش کلی هتل در زمینهی شهریاش، همراه میشود.
Source:
San Pietro, Silvia. Contemporary Hotels in Italy. pp. 52-69. Milan: Edizioni L’Archivolto, 2007.