بیمارستان دانشگاه کارولینای شمالی، معماری از گروه معماری ایچ­کِی­اِس با همکاری کورلی رِدفوت زَک، متن از تونی مانْک، ترجمه­‌ی نغمه نظرنیا
بیمارستان قلب اینـدیـانـا معماری از شرکت معماری آر‌تی‌کی‌ال متن از تونی مانْک، ترجمه‌ی نغمه نظرنیا، ایندیاناپولیس

مرکز درمانی ناحیه‌ایِ یوتا وَلی
معماری از گروه معماری ایچ‌کی‌اس با همکاری گروه طرّاحی دیزاینْ ؤِست
متن از تونی مانْک / ترجمه‌ی نغمه نظرنیا / پْـرووُ، یوتا، ایالات متّحد

Utah Valley Regional Medical Center
Architecture by HKS Architects in association with Architectural Design West
Text by Tony Monk / Provo, Utah, USA

این بیمارستان تخصّصی زنان‌و‌زایمان و اطفال در زمینی با مساحت 22 هزار متر مربّع در دامنه‌ی کوه‌های یوتا ساخته شده است. بیمارستان دارای بخش‌های زنان‌و‌زایمان، امراض زنان و بخشِ اطفال می‌باشد. ساخت این بیمارستان که 18 ماه به طول انجامید در آگوست سال 1999 به اتمام رسید. این بیمارستان در قسمت جنوبی بیمارستان عمومی که قبل‌ها ساخته شده بود، طرّاحی شده است.
در ساختمان این بیمارستان به علّت نقشه‌ی فشرده و مثلّث‌شکلِ طرح، از نور و تهویه‌ی مصنوعی استفاده می‌شود. در طبقه‌ی همکف فضاهای عمومی و خدماتی و پیرامون آن‌ها اتاق‌های بستری که همگی دارای حمّام و دستشویی‌های مستقل هستند، قرار دارد. در طبقه‌ی پایین، اتاقهای تشخیص بیماری و در طبقه‌ی بالا اتاق‌های زایمان و عمل جرّاحی قرار دارند.
چشم‌انداز اتاق‌های بستری به محیط اطراف بسیار تماشایی است. با وجود آب و هوای آفتابی منطقه‌ی یوتا، معماران سعی کرده‌اند تا جایی که امکان داشته از شیشه استفاده کنند. سالن دایره‌ای‌شکل یکی از ورودی‌ها‌ی بیمارستان با ارتفاع شش متر از جنس شیشه است که محیطی گرم و راحت و پُرنور برای استراحتِ مراجعه‌کنندگان می‌باشد.
در این بیمارستان با وجود طرّاحی فشرده، تمام فضاهای درمانی بزرگتر از فضاهای مشابه در بیمارستان‌های دیگر هستند. اتاق‌های زایمان و اتاق‌های عمل جرّاحی دو برابر اتاقهای جرّاحی دیگر بیمارستان‌ها هستند. اتاق‌های مخصوص مراقبت از نوزادان تازه متولّدشده نیز بسیار بزرگ و دلبـاز طرّاحی شده‌اند. تمام 36 اتاق خصوصی که در بیمارستان وجود دارد، برای مادران و خانواده‌ها که تمایل به گذراندن شب در کنار فرزندانشان را دارند، محیطی آرام و راحت را فراهم نموده است.
علاوه بر تکنولوژی ساخت بسیار قوی این بیمارستان معماری ساختمان از جنبه‌ی زیبایی‌شناسی نیز حائز اهمیّت است. گوشه‌های ساختمان ریتمی متناسب به وجود آورده‌اند. مجسّمه‌های ساخته‌شده در حیاط بیمارستان، استفاده از رنگ‌های مات متالیک، پنجره‌های عایق‌کاری‌شده با جزئیّاتِ اجرایی دقیق و مناسب، همگی در زیبایی این ساختمان سهیم‌اند. به همین علّت است که تعداد مراجعه‌کنندگان و زنان باردار به این بیمارستان بسیار بیشتر از مراکز درمانی دیگر است. در آمریکا این بیمارستان به عنوان نمونه و اُلگویی برای ساخت دیگر بیمارستان‌های مشابه، از هماهنگی در طرّاحی گرفته تا ایجاد فضاهای دلباز و استاندارد شناخته می‌شود.

معماری معاصر جهان: درمانی

_______________________________________

مرکز درمانی یوتا ولی
معمار: گروه معماری ایچ‌کِی‌اِس با همکاری گروه طرّاحی دیزاین ؤِست
کارفرما: کلینیک اینترماؤنتِین
تیم پروژه: ران سْکَـگز، ران دنیس، جِف سْتوفِر، تونی وِگِنِر
مهندس سازه: ایچ‌کی‌اس سْتراکچرال
مهندس مکانیک: وان بُروم و فرانک
طرّاحی داخلی: اِی. دِل بْراؤن
پیمانکار: بیگ دی. کانستراکشِن
هزینه: 42.5 میلیون دلار
زیربنا: 20,100 متر مربّع
تاریخ تکمیل: اگوست 1999

مدارک فنی

منتشر شده در : چهارشنبه, 13 ژانویه, 2021دسته بندی: درمانی و خدمات پزشکیبرچسب‌ها: