Rocking chair, Nasser Batoi & Vahid Zulfi
مرکز درمانی ناحیه‌ایِ یوتا وَلی، معماری از گروه معماری ایچ‌کی‌اس با همکاری گروه طرّاحی دیزاینْ ؤِست، متن از تونی مانْک، ترجمه‌ی نغمه نظرنیا

بیمارستان دانشگاه کارولینای شمالی
معماری از گروه معماری ایچ­کِی­اِس با همکاری کورلی رِدفوت زَک
متن از تونی مانْک / ترجمه­‌ی نغمه نظرنیا / چَپِـل هیل، کارولینای شمالی، ایالات متّحد

North Carolina University Hospital
Architecture by HKS Architects in association with Corley Redfoot Zack
Text by Tony Monk / Chapel Hill, North Carolina, USA

ساخت این دو بیمارستان تخصّصی زنان و زایمان و کودکان در سال‌های اخیر به اتمام رسیده است که بخش مهمّی از مجموعه بیمارستان‌های دانشکده‌ی پزشکی کارولینای شمالی می‌باشند. ساختمان این دو بیمارستان با اشغال 44 هزار متر مربّع یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های ایالت کارولینای شمالی محسوب می‌شوند.
بیمارستان کودکان با 136 تختخواب شامل بخش‌های تخصّصی و عمومی کودکان و اطفال است، بیمارستان زنان و زایمان با 54 تختخواب شامل بخش‌های تخصّصی زنان و زایمان و شش اتاق عمل جرّاحی می‌باشد.
دکتر آلن استایل رئیس بیمارستان کودکان می‌گوید استفاده از رنگ‌های گوناگون و اِلِمان‌های سرگرم کننده بسیار مؤثّر واقع شده است. بخش‌های مختلف درمانی، روشن و بزرگ هستند و در آن‌ها برای کودکان انواع سرگرمی‌ها پیش بینی شده است.
تمام اتاق‌های بیماران دارای حمّام و دست‌شویی مستقل هستند؛ فضای اتاق‌ها تا اندازه‌ای بزرگ است که خانواده‌ها بتوانند ساعات زیادی را در کنار کودکان خود بمانند. در همه‌ی اتاق‌ها کاناپه‌های تختخواب‌شو قرار دارد تا والدینِ کودکان بتوانند در طول شب در کنار فرزندان خود در بیمارستان بمانند همچنین فضاهای بازی مختلف برای انواع گروه‌های سنّی کودکان تا نوجوانان در نظر گرفته شده است.
ورودی مُجلّلِ بیمارستان زنان و زایمان با فضایی دایره‌ای‌شکل با سقف چراغانی‌شده و کف‌پوش‌های مرمرین بیشتر شبیه به لابی یک هتلِ پنج ستاره است تا یک بیمارستان. در لابی قسمتی وجود دارد به نام آرشیو زنان که اطّلاعات کاملی در مورد سلامتی و بهداشت زنان در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌دهد.
ساختمان قهوه‌ای‌رنگ این دو بیمارستان حدود 9 طبقه ارتفاع دارند و دسترسی به این دو بیمارستان از ورودی اصلی کلِّ مجتمع به‌سادگی امکان‌پذیر است. در طرّاحی هر دو بیمارستان از بهترین و لوکس‌ترین مصالح استفاده شده است.

معماری معاصر جهان: درمانی

_______________________________________

بیمارستان دانشگاه کارولینای شمالی
معمار: گروه معماری ایچ‌کِی‌اِس با همکاری کورلی رِدفوت زَک
کارفرما: کلینیک و بیمارستان دانشگاه کارولینای شمالی
تیم پروژه: ران سْکَـگز، کْرِگ بیلْز، نول بَریک، گْلِن کورلی
مهندس سازه: ایچ‌کی‌اس سْتراکچرال
مهندس عمران: کورلی، رِدفوت زَک
طرّاحی داخلی: شرکت طرّاحی داخلی هلث‌کِر اینتِریورز
پیمانکار: شرکتِ اِلیس دان
هزینه: 118 میلیون دلار
زیربنا: 40,900 متر مربّع
تاریخ تکمیل: دسامبر 2002

ی

مدارک فنی

منتشر شده در : چهارشنبه, 13 ژانویه, 2021دسته بندی: درمانی و خدمات پزشکیبرچسب‌ها: