مدرنیتهی درست تعدیل شده
تخیل آزاد و بیپروا، حس عملگرایی و سبُکی واژههای کلیدی راهگشا در طراحی داخلی استفان گِستِم بودند. گستم این کارگاه شیرینیپزی را نوسازی کرده و برخی از بدیعترین ایدههای معماری داخلی خود را در آن به کار گرفته است.
رنگ خاکستری و پنجرههای تیغهدار و یک پارچهی ضخیم مشکی برای جلوگیری از ورود بیش از اندازهی نور، یک بوفهی مربوط به سال 1950 عناصر این بخش از آتلیه هستند.
نمای مقابل آشپزخانهی آتلیه.
دیوارها برای آنکه بتوانند طرح آجری اصلی خود را به نمایش بگذارند عریان شدهاند و به این ترتیب با پارکت کفپوش یک هماهنگی در تنالیته ایجاد کردهاند و هر دو به نحوی با کابینت آشپزخانه که به رنگ خاکستری کمرنگ انتخاب شده در تضاد قرار میگیرند. در این بلوکی که آشپزخانه را از نهارخوری جدا میکند یک سینک، یک ظرف شستشو، یک اجاق فر تعبیه شده است. هود با جلای فلزیاش بسیار ناب طراحی شده و فضای کار و تختههای دیوارکوب آن بازیافتی هستند. دیوار از یک مادهی لاکی پوشانده شده، و سالن نهارخوری خیلی ساده از یک میز و چند صندلی تشکیل یافته است. نورپردازی کودکانه و سبُک است.
برای آنکه بتوان برای نخستین بار از حد آستانهی تحمل در نوسازی این سالن شیرینیپزی پاریسی گذشت، استفان گستم در نگاه نخست عاشق فضای آن شد. برای این معمار فرانسوی برجسته، که طراح بوتیک مشهور آگلی هوم [!] هم بوده است چگونه میشد تحت تأثیر فضای صنعتی محیط پیرامون قرار نگرفت؟ چگونه میشد در برابر وسوسههای گوناگون مقاومت از خود نشان داد؟
امروزه هیچ مانع و رادعی در برابر تغییر معماری داخلی احساس نمیشود. این مکان در اصل به شکلی دیگر ترتیب یافته بود. و بعداً قرار بر این شد که فضاها به شکل دیگری تعریف شوند: آشپزخانه با یک پیشخوان جدا از نهارخوری، و حمام و اتاق خواب. استفان گستم برای مجموعه ملغمهای از سبکها و روشهای تزئینی را به کار برده است. آشپزخانه با دیوار آجریاش اصالت و مدرنیته را با یکدیگر جمع آورده است. تختههایی که دیوارهای حمام را پوشاندهاند ظاهری بسیار امروزی و معاصر به آن بخشیدهاند. یک پارکت از جنس چوب نواحی گرمسیری آپارتمان را به صورت یک کل منسجم درآورده و گرما و صمیمیت بدان بخشیده است.
معمار جنبهی عملی کار خود را نیز از یاد نبرده است. مدولهایی که آشپزخانه را تقسیم کردهاند به کار سرو غذا هم میآیند. تختخواب در وضعیتی قرار گرفته که با آرایش مجموعهی مدولهای دیوار تعارض نداشته باشد. راهروها به منظور بیشترین حد دسترسی طراحی شدهاند. به برکت یک نمای شیشهای مجموعه از نورگیری بالایی بهرهمند است. قاب پنجرهها از جنس فلز هستند که رنگ خاکستری کمرنگ خوردهاند. یک پردهی سیاهرنگ قادر است در هر لحظه که صاحبخانه اراده کند درون را از بیرون جدا کند و غروب را در فضا شبیهسازی کند.
استفان گستم آرزو داشت فضایی خلق کند تا هم آسوده باشد و هم انقباضی در آن مشاهده نشود، سحری بیواسطه و با مفهوم بوتیک بیشتر قرابت داشته باشد: «من از حرکات خیلی تقویتشده، پیچیده، و بغرنج در فضاهای معماری اصلاً خوشم نمیآید. میخواستم فضای آسودهای برای زندگی آسوده خلق کنم. با کمترین حد دستکاری همه چیز را تغییر دادم و دیگرگون ساختم.»
دیوارهای سفید لخت، مبلمان کم، کوسنهایی بر روی زمین، و سالنی که به نظر تحت تأثیر ذن میرسد، با پارکتهای کفپوش از جنس چوب گرمسیری و چرم کهنهی مبلمان فضایی بدیع پدید آوردهاند. میز را خود استفان گستم طراحی کرده است. کاناپه و لامپ پلاستیکی خریداری شدهاند.