محله ی هشت نمک آبرود (برادران والفی)، اثر مرتضی زرکلامی

محله ی هشت نمک آبرود (برادران والفی) اثر مرتضی زرکلامی
چرا خانه اولین اولویت انسان در زندگی است؟ چرا خانه باید امنترین مکان در زندگی انسان باشد؟ و ارتباط آن در روند طراحی و شکلگیری اثر چگونه است؟ انسان در آغاز شکلگیری خود در رحم مادر، ناخواسته پا به جهان هستی میگذارد و پس از مدت کوتاهی درک و فهم آن به طور غریزی تکامل مییابد و روند این تکامل، سرآغاز مفهوم سکونت برای انسان است. اما این آغاز ماجراست: انسان در این مرحله، زندگی خود را در اولین و امنترین خانهی خود آغاز میکند و رابطهی ظرف و مظروف، جهان هستی و نیستی معنای حقیقیتری به خود مییابد. انسان تازهوارد، پس از مدت کوتاهی، امنترین خانهی زندگی خود را ترک گفته و وارد جهان بزرگتری به نام هستی میشود، اما گویی که هیچ دوست نداشته خانهی امن خود را ترک کند و شاید گریههای او نشانهای از این حقیقت باشد. بدین سبب، مفهوم سکونت از اینجا معنای ژرفتری به خود میگیرد و نقش خانهی صرف، یک مکان تلقی نمیشود. این مکان (خانه) باید چند بُعد انسانشناسی و حقیقتپنداری را در خود بگنجاند که بیش از پیش اثرگذارترین آغاز هویتبخشی به انسان است. این مقدمه، بیانگر نگرش معمار پیش از روند طراحی در خانههای مسکونی است و نقش انسان پایاپای با طبیعت در هم گره میخورد و یک خانه، عاشقانههایی را پدید میآورد که گویی جزء به جزء مصالح به آن جان بخشیده است.
خانه مکانی برای زندگی به گونهای از خود، نه برای نشان دادن خود از خانه، بلکه جایی برای آرامش است.
روند طراحی خانهی والفی (پروژهی محلهی هشت نمکآبرود) یک ماه به طول انجامید و در روند طراحی با توجه به محدودیتها، توانستیم نکات اقلیمی را کاملاً رعایت کرده و از زیباییهای چهار فصل بهره ببریم تا همیشه مهمان صاحبخانه باشند.
اجرای این خانهی مدرن و زیبا از چند لحاظ دارای اهمیت و تأثیرگذار برای منطقه و معماری بود:
1. در عین سادگی، دارای فرمی زیبا است.
2. آغاز روندی برای ساکنین شهرک که پس از اجرای این پروژه متوجه شدند میتوان از ساختمانهای بیهویت رومی و کلاسیک فاصله گرفت.
3. ارزان و بهصرفه بودن اجرای آن نسبت به ساختمانهای کلاسیک.
4. توجه داشتن به انسان و نیازهای حسی و روحی روانی.
5. بکارگیری مصالح ارگانیک و یاری رساندن به محیط زیست.
6. یک سکوی پرتاب برای رهایی از دو قرن تقلید کورکورانه است.
7. رهایی از تکرار برای اولین بار در نخستین شهرک رسمی استان مازندران که باعث بازدید مردم از این شهرک شد.
8. توجه تعداد زیادی از مردم برای ساخت خانههایی با این مساحت زیربنا و تأثیری که در روند فکری آنان به وجود آمد.
پس از رعایت کلیت تمامی وظایف طراحی، با توجه به شرایط و ضوابط محدود و موجود شهرداری، گام بعدی، اجرای درست و با کیفیت از دیگر مهمهای خانهی برادران والفی بود که وزنهی آن همانند پروسهی طراحی، سنگینی میکرد. با توجه به داشتن پلانی باز و حذف کردن ستون میانی، اجرای سقف به صورت دال بتونی صورت گرفت تا علاوه بر نداشتن محدودیت در پروسهی اجرای طرح، سلیقههای کارفرما نیز مورد توجه قرار گیرد.
راز موفقیت در درک معماری آمیخته شدن آن به هنرهای دیگر همچون (خوشنویسی، موسیقی و مجسمهسازی) است.
توجه به اقلیم و بکارگیری سقف نهایی تخت (شیب کمتر از ده درصد) علاوه بر سادگی و زیبایی در فرم و هزینهی بسیار ارزان نسبت به ساختمانهای رایج چند شیب مشکل بارندگی را نیز به طور کامل برطرف کردیم. همچنین، اجرای پلهی معلق و ساده علاوه بر کاربردی بودن آن، زیبایی بصری را نیز به همراه آورد و خود به عنوان یک شاخص برای فضا، شخصیت چشمگیری ایجاد نمود.
ساختمانهای ما همانند فرزندان ما هستند و وظیفهی اصلی ما دقت فراوان در روند شکلگیری شخصیتی آنهاست، بدین طریق واژهی معماری پایدار معنای حقیقیتری پیدا خواهد نمود.
معماری معاصر ایران: مسکونی
_______________________________________
معمار: مرتضی زرکلامی
همکاران اجرا: مهدی زرکلامی و حمید والفی
همکاران مکانیک و برق: حسین انگورج تقوی و همکاران
همکاران سازه: محمود مرادی و همکاران، نماینده ی کوبیاکس در غرب مازندران
همکاران معماری و مدلسازی: سینا رودبارکی، سمیه افتخاری رنجبر، سیده شیما شفیعزاده، بهناز امرجی
همکاران عکاسی و گرافیک: علی خلیلی و امیرحسین شریفزاده
آدرس پروژه: استان مازندران، شهرستان چالوس، شهرک رسمی توریستیـتفریحی نمکآبرود، شهرک پزشکان و مهندسین، محلهی هشت
مساحت زمین: 330 مترمربع
مساحت کل زیربنا: 230 مترمربع
طبقهی اول: 110 مترمربع (شامل سرویسبهداشتی، آشپزخانه، نشیمن، ایوان، اتاق تلویزیون، ناهارخوری)
طبقهی دوم: 120 مترمربع (شامل ایوان، سه اتاقخواب، سرویس و حمام و گنجه و نشیمن)
ایمیل: zarkalam.art@gmail.com
وب سایت: www.Parszarkalam.com[تصاویر از شرکت مهندسی معماری پارس زرکلام کاسپین]