ساختمان اداری میـــان، اثر بهناز سرتیپی، محسن کفایی
بنای آموزشی فرهنگی فضیلی، اثر محمد شماعی‌زاده و شیرین شریف‌فر

مجموعه‌ی مسکونی پنج خانه
فرشاد غفارزاده

دیگر معمار ارزنده‌ی مهمان در این سلسله نشست‌ها «فرشاد غفارزاده» پروژه‌ی مجموعه‌ی مسکونی «پنج خانه» را در یک جلسه‌ی داغ به بحث و تبادل نظر گذاشت. این پروژه که در شرکت «استودیو آینده» او انجام شد پروژه‌ی ساخت و ساز با آجر را در سه زمینه‌ی مختلف آزمایش می‌کند: تبدیل سطح هندسی منظم به سطح نامنظم و تجزیه و تحلیل نحوه‌ی تأثیرگذاری این دو نوع سطح بر یکدیگر، یافتن یک ترکیب خوب بین آجر و مواد دیگر، به عنوان مثال چوب یا سنگ رنگی و آخرین و مهمترین زمینه، تعریف روشی جدید برای استفاده از آجر به عنوان پانل با ضخامت سه سانتی‌متر با تکنیک‌های ساخت خشک که انعطاف‌پذیر بوده و سایه‌انداز و محرمانه بودن و همچنین تکمیل فرم‌های نما را فراهم می‌کند.
بیانیه‌ی این پروژه از یک جمله از «رابرت ونتوری» نشات می‌گیرد: «یک معماری پر‌ ارزش، سطوح معنی و ترکیب‌های متمرکز مختلفی را شامل می‌شود و فضاها و عناصر آن در جهات متعددی در یک زمان قابل مطالعه و عمل می‌باشند. با این وجود، یک معماری پیچیده و متضاد، تعهد خاصی نسبت به کل دارد و بایستی در ‌بر‌دارنده‌ی وحدت مشکل تنوع باشد تا وحدت آسان محدودیت».
مسکن در معماری ایرانی «برنامه‌ای پیچیده» بوده ‌است؛ اگر بپذیریم که پیچیدگی جزو لاینفک زندگی است، الگوی مسکن ایرانی -چه در کلیات مانند نظام‌دهی، خلق فضا و عملکرد و چه در جزئیات مانند تزئینات، مصالح، رنگ، نور و همچنین در ارائه‌ی مفهوم سکنا گزیدن و آداب و رسوم آن- در هر مقیاس و سطح اقتصادی سعی در ارائه‌ی پاسخ به آن داشته، اما دو اتفاق عمده، روند خلق مسکن معاصر را دچار دگرگونی عمیق کرده و بر پیچیدگی آن به شدت می‌افزاید. تغییر در الگوی شهرسازی و به تبع آن «ریخت شهر» و تبدیل الگوی درون‌گرا به برون‌گرا که باعث شد معماری مسکن به عنوان تشکیل دهنده‌ی 90 درصد از توده‌ی شهر، دارای یک بدنه‌ی شهری شود و با نفوذ عرصه‌ی عمومی شهر در آن، کیفیت شهری پیدا کند.

نام پروژه: مجتمع مسکونی پنج خانه / معمار: امیر فرشاد غفار‌زاده / دفتر طراحی: استودیو آینده / ناظر معماری: امیر فرشاد غفار‌زاده / نوع تاسیسات/ نوع سازه: چیلر تراکمی و موتورخانه‌ی مرکزی، بتنی / آدرس پروژه: اصفهان، خیابان آبشار اول، کوی پارسیان، کوچه‌ی ولیعصر / زیربنا: 1860 متر‌مربع / کارفرما: بدیعی / تاریخ شروع و پایان ساخت: 1395-1391 / عکاسی پروژه: فرشید نصر‌آبادی
ایمیل: future.designstudio.2015@gmail.co

مدارک فنی

منتشر شده در : شنبه, 14 اکتبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: ,