ویلای مزرعه‌ی شهرسب، اثر علی بصیری، محسن جعفری، احسان محمدی
باغ بی سر و ته، اثر حسین سوداوی

مجموعه‌ی مسکونی شهر آرا
مریم علیخانی‌راد

«مریم علیخانی» معمار پروژه‌ی «مجموعه مسکونی شهر آرا» به نمایندگی از «مهندسین مشاور پلشیر» دیگر مهمان این سلسله از نشست‌ها بود. این پروژه که در شهر تاریخی یزد طراحی شده‌ است ریشه در تاریخ سکونتگاه‌های ایرانی دارد و در امتداد رویکردها و نیازهای امروز انسان ایرانی از خانه، واحد همسایگی، خدمات روبنایی و … حرکت می‌کند. این مجموعه بزرگ مسکونی علاوه بر تامین نیازهای خود و منطقه می‌تواند الگویی باشد برای ساخت مجموعه‌هایی از این قبیل.
در این پروژه حدود 700 واحد مسکونی با زیربنای 186 هزارمتر در 8 طبقه روی پیلوت و در سایتی 5/4 هکتاری طراحی شده ‌است. سایت پروژه در محدوده میدان تره‌ بار یزد و نزدیکی محله صفائیه قرار دارد و کاربری‌های گوناگونی از قبیل تجاری، فرهنگی ،آموزشی، اداری، مسکونی و ورزشی برای این طرح تعبیه شده ‌است. طراحی پروژه یاد شده از سال 1400 آغاز گردیده و در حال حاضر در دست اجراست. کانسپت طرح بر آن بوده تا سلول زیستی بیابد که ضمن برخورداری از ژن و مولفه هویتی و ساختاری یزد قدیم، بروز و متناسب حال حاضر باشد؛ به گونه‌ای که با بازتعریف آن، واحدهای همسایگی معاصری را برای مجموعه‌های اقامتی جدید بوجود آورد. در این راستا «حیاط مرکزی» به عنوان سلول زیستی شهرهای قدیمی از قبیل یزد در دستور کار طراحی دیاگرام‌های فضایی این پروژه به کمک آمده ‌است. سلولی که در یزد قدیم ابتدا نظام فضایی خانه‌ها را سامان می‌بخشیده، سپس واحدهای همسایگی را تعریف می‌کرده، در مقیاس بزرگ‌تر محله را شکل می‌داده و در نهایت شهر را می‌ساخته ‌است؛ کانسپت اصلی شکل‌گیری پروژه شهر آرا بوده است.
حیاط‌های مرکزی موجود در هر یک از این بلوک‌ها به گونه‌ای با کنسول‌های ارتباطی به یکدیگر متصل شده‌اند که سایه‌روشن‌های پدید آمده در فضا، تاثیر ساباط‌های این شهر را در کوچه‌های یزد تداعی می‌سازند. لازم به ذکر است که در چگونگی و ساختار بهره‌گیری از این سلول به ساختارهای فضایی سابق یزد توجه ویژه‌ای شده ‌است؛ خط آسمان، گودال‌باغچه‌ها، سلسله‌مراتب ورودی، چگونگی دسترسی‌ها، گذرهای سایه‌دار لحاظ گردیده و حال و هوایی به پروژه طراحی شده بخشیده که ضمن آنکه به نیازهای انسان مدرن پاسخ می‌دهد، آنچه از «معماری یزد» به عنوان کهن الگو در ذهن مخاطبان شکل گرفته را بازنمایی کرده و مجسم می‌سازد.

سرپرست گروه طراحی: محمدرضا قانعی
طراح معماری: مریم علیخانی‌راد، علی شیخ‌الاسلام، اشکان قانعی
تیم طراحی: آذین معتمدی، بهار طیبا طیبا، زهره بیگی، پرنیان ارزانی، زهرا رفیعی، شیرین ایزدی، ریحانه رضایی / مدیره پروژه: اشکان قانعی / کارفرما و مجری: شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران / سال آغاز پروژه: 1400 / گرافیک و ارائه: فرزاد پاکدل، ناره گراگوسیان

مدارک فنی

منتشر شده در : شنبه, 14 اکتبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: ,