مجتمع تجاری المـاس شـرق
مشهد، ایران، دفتر مهندسی خلیل سهرابیان و همکاران، 2005-2001
Almas Sharq commercial complex
Mashhad, Iran, Khalil Sohrabian and Associates Engineering Office, 2001-2005

در طیّ دو دههی اخیر طرّاحی و ساخت مجتمعهای تجاری بزرگ با کاربریهای چندگانه شامل مراکز تفریحی، تجاری، خدماتی و غیره، در سطح کشور و بخصوص در کلانشهرها رونق یافته است. با رشد جمعیت و کاهش ساعات فراغت مردم، ایجاد مراکز تجاری که ضمن امکان خرید روزانه (یا هفتگی) افراد خانواده بتوانند در آن به تفریح، استراحت و صرف ناهار و شام در کنار هم بپردازند ایجاب نمود که مراکز تجاری بزرگ شامل مرکز تفریحی متعدّد ساخته شود. از طرف دیگر به علّت ازدیاد وسائط نقلیه و ترافیک سنگین شهرها این امر به شکل حاشیهای در کنار کلان شهرها نتایج بهتری عاید سرمایهگذاران میگرداند؛ لذا با این دید پروژه الماس شرق در جهت رفاه اهالی شهر مشهد و همچنین افزایش ساعات اقامت زوّار حضرت امام رضا (ع) طرّاحی و اجرا شد.
مجتمع تجاری الماس شرق با زیر بنایی حدود 106,000 متر مربّع و در زمینی به وسعت 25,000 متر مربّع در راستای دلایل فوقالذّکر و پاسخ به نیازهای شهروندان در مهمترین مرکز زیارتی و گردشگری ایران، یعنی شهر مشهد، ساخته شده است، که بیشک ساخت چنین مجموعهای جبرانکنندهی گوشهای از کمبودهای موجود در این زمینه میباشد.
مشخصات عمومی پروژه
مجتمع مشتمل است بر 1104 باب مغازه، یک کافی شاپ، یک رستوران فست فود، به همراه تراس مشرف به آبنما، شهر بازی، سالن اجتماعات، نمازخانه با سرویسهای مربوطه و همچنین مجموعهی اداری. نوع سازه این بنا ترکیبی از بتُن و فلز میباشد. ورودیهای مستحکم و باشکوه مجموعه، پذیرا و جذّاب هستند و افراد را برای ورود به آن ترغیب میکنند.
طرّاحی داخلی:
بازارهای ایرانی در شکل ابتدایی خود حاصل یک روند خطّی بین ربض و شارستان در شهرها میباشند و سیر تکاملی و تدریجی آن در معماری ایرانی در سبک اصفهان به بهترین شکل آن در میآید. در حال حاضر و بهخصوص دربارهی الماس شرق نیز میتوان گفت که محدودیت زمین و تمایل به تراکم و استفاده از ارتفاع قابلیت ایجاد چنین فُرمی را از طرّاح گرفته ولی با این وجود خلاقیت اندیشهی طراح و فنّاوری مدرن سازه منجر به آفرینش رمپی شد با شیب %3 تا با الهام از فُرم خطّی بازارهای سنّتی ایران همان حس در مخاطب ایجاد شود و بتواند بدون تغییر مسیر و در یک راستا در تمامی طبقات حرکت کند. بهجرأت میتوان این کانسپت را الهام از فُرم و نه تقلید از آن دانست. وُید مرکزی کانون اصلی تمامی دیدها، محلّ اصلی تقاطع تمامی مسیرها و به نوعی شکلدهندهی اصلی فضای داخلی مجموعه میباشد.
از دیگر نکات بارز این طرح میتوان به استفاده از مواد و مصالح باکیفیت اشـاره کرد. استفـاده از سنگهـای گرانیت درجهیک در بدنهسـازی واحدهای تجـاری و سرامیک در کفسازی باعث شفّافیت فضـاییْ بهخصوص در شب شده و در القای حسّ جلال و شکوه به بازدیدکنندگان نقشی مؤثّر را ایفا میکند.
عنصر شاخص دیگر به کار رفته در طرّاحی داخلی این مجموعه، آبنمای مرکز مجتمع میباشد که با استفاده از تأسیسات الکتریکی آب را تا بالاترین طبقه پرتاب کرده و در مجموع رقص آب در آن هر بازدیدکنندهای را برای مدّتی به مکث و تماشا وا میدارد.
نام پروژه: مجتمع تجاری المـاس شـرق
معمار: خلیل سهرابیان و همکاران
آدرس: ایران، مشهد
مدّت زمان ساخت: 2005-2001
مشاور و طرّاح معماری و سازه و تأسیسات: دفتر مهندسی خلیل سهرابیان و همکاران
کارفرما و مجری: شرکت سپاد خراسان
پیمانکاران: ماهدشت، آژیانه کارا
مساحت زمین: 25,000 متر مربّع
مساحت طبقات تجاری و تفریحی: 75,000 متر مربّع
مساحت پارکینگ طبقاتی: 31,000 متر مربّع
زیربنای کل: 106,000 متر مربّع