کارگاه‌های موسیقی JSM نیویورک
تالار شیخ بهایی - اصفهان(شاهین شهر)

شرکت طراحی و معماری داخلی دکوکو

خانه‌­­ی شما، دنیای شماست….
آن را به فضای بهتری مبدل سازیم!

شرکت طراحی و معماری داخلی هنر آمیزه طرح و رنگ، مشهور به Decoco (مخفف .Design & Color Composition Art co) که یکی از شرکت‌های توانمند ایرانی در زمینه‌­­ی معماری و طراحی داخلی فضاهای تجاری، اداری و مسکونی به شمار می‌­­آید، با گروهی متشکل از متخصصان جوان، کیوان زربخش (مدیرعامل)، علی اُحُدی (مدیر طراحی) و مهرداد انصاری (مدیر اجرایی) تاکنون پروژه‌­­های قابل توجهی را در حوزه‌­­های مختلف به اجرا درآورده است. متخصصان دکوکو با پشتوانه‌­­ی چندین‌­­ساله‌­­ی تجربه و کار با شرکت‌ها و کارفرمایان مستقل و خصوصی، همواره می‌­­کوشند تا حد امکان به خواسته‌­­ها و احساسات کارفرمایان نزدیکتر شوند. به اعتقاد آنان، تمرکز بر افکار، دیدگاه‌ها و سلیقه‌­­ی مشتری توأم با ترسیم ایده‌­­های نوین طراحان به عنوان جهت‌­­دهنده به نظرات فوق، بهترین نتیجه را به بار می‌­­آورد و در واقع کارفرما نیز به همراه معماران و طراحان شرکت، عضوی از گروه طراحی به شمار می‌­­آید.

در بازسازی این خانه‌‌­­‌­­ی مسکونی برای خانواده‌‌­­‌­­ی کارفرما (که متشکل از پدر و مادر و دختر و پسری جوان است) تلاش شده است پلان قدیمی و پر از دیوارهای جداکننده به پلانی باز و امروزی تبدیل شود.
در پلان اولیه مشکلات فراوانی در فضاهای خصوصی و عمومی خانه به چشم می‌‌­­‌­­خورد، مثلا اتاق خواب‌ها فاقد راهروی مجزا بودند و دربها یکسره به هال خصوصی باز می‌‌­­‌­­شدند که علاوه بر از بین بردن حریم خصوصی اتاق خواب، چیدمان هال را نیز با مشکل روبه‌‌­­‌­­رو می‌‌­­‌­­کرد، ضمن آنکه هال خصوصی در تمام ساعات روز می بایست با چراغ روشن می‌‌­­‌­­ماند. برای حل این مشکل دیوارهای غیرباربر برداشته شدند و با استفاده از دیوارهای کوتاه با نمای سنگ هندی به سبک روستیک میان هال خصوصی و اتاق خواب‌ها راهرویی جداگانه برای اتاق خواب‌ها ایجاد شد و هماهنگی در بدنه‌‌­­‌­­ی آن در گوشه‌‌­­‌­­ای از هال خصوصی با بدنه دیوار شومینه در گوشه‌‌­­‌­­ای دیگر، مرز شمالی – جنوبی را برای فضای مذکور تعریف کرد. ضمن آنکه کارفرما مایل به استفاده از تلویزیون در هر سه فضای هال، نشیمن و ناهارخوری بود که در حالت قدیمی راهی جز خریداری سه دستگاه تلویزیون نداشت!

شومینه‌‌­­‌­­ی بزرگ و انحصاری در کنج سالن پذیرایی نیز که پیش از این، هم چیدمان پذیرایی را دچار مشکل می‌‌­­‌­­کرد و هم قسمت هال خصوصی را از دسترسی به این منبع حرارتی لذت‌‌­­‌­­بخش و دکوراتیو محروم می‌‌­­‌­­ساخت، ازکنج سالن برداشته و به فضایی سه‌‌­­‌­­بعدی میان هال خصوصی، ناهارخوری و پذیرایی منتقل شد و بدین گونه، امکان استفاده از شومینه در تمام فضاهای عمومی آپارتمان فراهم آمد. ایجاد یک سکوی مجزا برای ناهارخوری گوشه‌‌­­‌­­ی دلنشینی را برای مهمانان و میزبان فراهم آورد. علاوه بر آن، با استفاده ازآجرهای شیشه‌‌­­‌­­ای در فضای بالای دیوار یکی ازاتاق خوابها و راهروی مشرف به هال، امکان انتقال نور از جنوب به هال خصوصی فراهم آمد. 

پس از بازسازی با استفاده از ستون باقی‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­مانده بین سالن و هال خصوصی و تبدیل آن به محور گردش LCD ( با کنترل از راه دور) امکان استفاده از تلویزیون در هرسه فضای یادشده و حتی آشپزخانه امکان‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­پذیر شد.

به طور کلی در کلیه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی فضاهای ساختمان، استفاده از طرح‌ها و رنگ‌های متضاد، ولی درکل یکپارچه، مکان‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­یابی سریع را برای بیننده امکان پذیرمی‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­سازد. استفاده از امکانات نورپردازی متفاوت در برداشت حسی گوناگون از محیط نیز در یکپارچه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­سازی فضاهای عمومی مورد توجه بوده است. با توجه به نیاز کارفرما مبنی بر داشتن مبلمان راحت و در عین حال شیک و برازنده، دقت خاصی در انتخاب مبلمان و رنگ‌های به‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­کاررفته در آنها لحاظ شده است. جابه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­جایی سرویس‌ها با توجه به اختصاص دادن آنها به فضاهای مورد نیاز و انتخاب بهترین مصالح و نورپردازی متناسب با کاربری، نکته‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی مهم دیگری در بازسازی آپارتمان به شمار می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­آید.

برای خانواده‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی کارفرما استفاده‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی بهینه از فضای اتاق خواب به عنوان حریم خصوصی و مکانی مناسب برای استراحت به همراه تعمق و مطالعه، به سبک زندگی امروزی، عاملی بسیار تأثیرگذار در طراحی و بازسازی این فضای خصوصی بود. استفاده از رنگ‌های مجزا و هماهنگ با روحیات والدین و فرزندان در دیوارها و پارچه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­های به‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­کاررفته، گرافیک جداگــانه و ویژه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ای به اتاق خواب‌ها بخشیده است. اختصاص کمدهای جادار با درهای جدید نیز از نکات مهم در طراحی اتاق خواب‌ها بوده است.

آشپزخانه نیز در حالت قدیمی با مشکلات متعددی روبه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­رو بود. برای مثال، ورودی آن درکنار ورودی اصلی آپارتمان بود که در بدو ورود به خانه نمای چندان دلچسبی ایجاد نمی‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­کرد. میز بزرگ غذاخوری در میانه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی آشپزخانه نیز حرکت و دسترسی به اطراف را مشکل می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ساخت. پیشخوان بزرگ یکسره و فاقد نما، دسترسی به آشپزخانه را محدود به بازگشت به ورودی اصلی می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­کرد.
نظر کارفرما مبنی بر تلفیق فضای پذیرایی و آشپزخانه مسیر طراحی را بدین سو هدایت کرد که سرویس بهداشتی از پشت آشپزخانه برداشته شد و فضای به‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­دست‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­آمده به کابینت‌های جدید (مجهز به امکانات امروزی، نظیر کشوهای ترمزدار و فضای جادار وتعریف‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شده) و دو دستگاه یخچال سایدبای‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ساید اختصاص یافت و پیشخوان ومیز صبحانه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­خوری نیز با استفاده از شیشه، چوب و کاشیهای لوکس رنگی با یکدیگر تلفیق شد.

نشانه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­گذاری در فضای یکپارچه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شده‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی آشپزخانه، پیشخوان و مبلمان پذیرایی با استفاده از رنگ‌های مورد علاقه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی کارفرما و همچنین با توجه به تمایل طراحی معماری داخلی امروزی به مکاتب شرق (که رنگ قرمز، رنگ انرژی‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­گیری از کره‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی زمین است)، در آشپزخانه و پبشخوان و بدنه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ها کاشی طرح گل سرخ اجرا شد. ادامه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی همین مضمون در مبلمان اتاق پذیرایی نیز به چشم می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­خورد. تغییر قابل توجه دیگر ایجاد یک جزیره (آیلند) برای اجاق گاز به علت گردش بهتر در اطراف آن بود که امروزه یکی از الگوهای پرطرفدار طراحی در سراسر جهان به شمار می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­آید.

پروژه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی منزل مسکونی در فرمانیه
طراح: علی اُحُدی
مدل‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­سازی سه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­بعدی: مصطفی یگانه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­دوست
مجری: شرکت دکوکو
مساحت: 208 متر
تاریخ اجرا: 1385
عکاس: ارسیا سروش‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­فر (شیوه – طرح و ایده)

منتشر شده در : یکشنبه, 16 می, 2021دسته بندی: طراحی داخلی / مسکونیبرچسب‌ها: