شرکت طراحی و معماری داخلی دکوکو

خانهی شما، دنیای شماست….
آن را به فضای بهتری مبدل سازیم!
شرکت طراحی و معماری داخلی هنر آمیزه طرح و رنگ، مشهور به Decoco (مخفف .Design & Color Composition Art co) که یکی از شرکتهای توانمند ایرانی در زمینهی معماری و طراحی داخلی فضاهای تجاری، اداری و مسکونی به شمار میآید، با گروهی متشکل از متخصصان جوان، کیوان زربخش (مدیرعامل)، علی اُحُدی (مدیر طراحی) و مهرداد انصاری (مدیر اجرایی) تاکنون پروژههای قابل توجهی را در حوزههای مختلف به اجرا درآورده است. متخصصان دکوکو با پشتوانهی چندینسالهی تجربه و کار با شرکتها و کارفرمایان مستقل و خصوصی، همواره میکوشند تا حد امکان به خواستهها و احساسات کارفرمایان نزدیکتر شوند. به اعتقاد آنان، تمرکز بر افکار، دیدگاهها و سلیقهی مشتری توأم با ترسیم ایدههای نوین طراحان به عنوان جهتدهنده به نظرات فوق، بهترین نتیجه را به بار میآورد و در واقع کارفرما نیز به همراه معماران و طراحان شرکت، عضوی از گروه طراحی به شمار میآید.
در بازسازی این خانهی مسکونی برای خانوادهی کارفرما (که متشکل از پدر و مادر و دختر و پسری جوان است) تلاش شده است پلان قدیمی و پر از دیوارهای جداکننده به پلانی باز و امروزی تبدیل شود.
در پلان اولیه مشکلات فراوانی در فضاهای خصوصی و عمومی خانه به چشم میخورد، مثلا اتاق خوابها فاقد راهروی مجزا بودند و دربها یکسره به هال خصوصی باز میشدند که علاوه بر از بین بردن حریم خصوصی اتاق خواب، چیدمان هال را نیز با مشکل روبهرو میکرد، ضمن آنکه هال خصوصی در تمام ساعات روز می بایست با چراغ روشن میماند. برای حل این مشکل دیوارهای غیرباربر برداشته شدند و با استفاده از دیوارهای کوتاه با نمای سنگ هندی به سبک روستیک میان هال خصوصی و اتاق خوابها راهرویی جداگانه برای اتاق خوابها ایجاد شد و هماهنگی در بدنهی آن در گوشهای از هال خصوصی با بدنه دیوار شومینه در گوشهای دیگر، مرز شمالی – جنوبی را برای فضای مذکور تعریف کرد. ضمن آنکه کارفرما مایل به استفاده از تلویزیون در هر سه فضای هال، نشیمن و ناهارخوری بود که در حالت قدیمی راهی جز خریداری سه دستگاه تلویزیون نداشت!
شومینهی بزرگ و انحصاری در کنج سالن پذیرایی نیز که پیش از این، هم چیدمان پذیرایی را دچار مشکل میکرد و هم قسمت هال خصوصی را از دسترسی به این منبع حرارتی لذتبخش و دکوراتیو محروم میساخت، ازکنج سالن برداشته و به فضایی سهبعدی میان هال خصوصی، ناهارخوری و پذیرایی منتقل شد و بدین گونه، امکان استفاده از شومینه در تمام فضاهای عمومی آپارتمان فراهم آمد. ایجاد یک سکوی مجزا برای ناهارخوری گوشهی دلنشینی را برای مهمانان و میزبان فراهم آورد. علاوه بر آن، با استفاده ازآجرهای شیشهای در فضای بالای دیوار یکی ازاتاق خوابها و راهروی مشرف به هال، امکان انتقال نور از جنوب به هال خصوصی فراهم آمد.
پس از بازسازی با استفاده از ستون باقیمانده بین سالن و هال خصوصی و تبدیل آن به محور گردش LCD ( با کنترل از راه دور) امکان استفاده از تلویزیون در هرسه فضای یادشده و حتی آشپزخانه امکانپذیر شد.
به طور کلی در کلیهی فضاهای ساختمان، استفاده از طرحها و رنگهای متضاد، ولی درکل یکپارچه، مکانیابی سریع را برای بیننده امکان پذیرمیسازد. استفاده از امکانات نورپردازی متفاوت در برداشت حسی گوناگون از محیط نیز در یکپارچهسازی فضاهای عمومی مورد توجه بوده است. با توجه به نیاز کارفرما مبنی بر داشتن مبلمان راحت و در عین حال شیک و برازنده، دقت خاصی در انتخاب مبلمان و رنگهای بهکاررفته در آنها لحاظ شده است. جابهجایی سرویسها با توجه به اختصاص دادن آنها به فضاهای مورد نیاز و انتخاب بهترین مصالح و نورپردازی متناسب با کاربری، نکتهی مهم دیگری در بازسازی آپارتمان به شمار میآید.
برای خانوادهی کارفرما استفادهی بهینه از فضای اتاق خواب به عنوان حریم خصوصی و مکانی مناسب برای استراحت به همراه تعمق و مطالعه، به سبک زندگی امروزی، عاملی بسیار تأثیرگذار در طراحی و بازسازی این فضای خصوصی بود. استفاده از رنگهای مجزا و هماهنگ با روحیات والدین و فرزندان در دیوارها و پارچههای بهکاررفته، گرافیک جداگــانه و ویژهای به اتاق خوابها بخشیده است. اختصاص کمدهای جادار با درهای جدید نیز از نکات مهم در طراحی اتاق خوابها بوده است.
آشپزخانه نیز در حالت قدیمی با مشکلات متعددی روبهرو بود. برای مثال، ورودی آن درکنار ورودی اصلی آپارتمان بود که در بدو ورود به خانه نمای چندان دلچسبی ایجاد نمیکرد. میز بزرگ غذاخوری در میانهی آشپزخانه نیز حرکت و دسترسی به اطراف را مشکل میساخت. پیشخوان بزرگ یکسره و فاقد نما، دسترسی به آشپزخانه را محدود به بازگشت به ورودی اصلی میکرد.
نظر کارفرما مبنی بر تلفیق فضای پذیرایی و آشپزخانه مسیر طراحی را بدین سو هدایت کرد که سرویس بهداشتی از پشت آشپزخانه برداشته شد و فضای بهدستآمده به کابینتهای جدید (مجهز به امکانات امروزی، نظیر کشوهای ترمزدار و فضای جادار وتعریفشده) و دو دستگاه یخچال سایدبایساید اختصاص یافت و پیشخوان ومیز صبحانهخوری نیز با استفاده از شیشه، چوب و کاشیهای لوکس رنگی با یکدیگر تلفیق شد.
نشانهگذاری در فضای یکپارچهشدهی آشپزخانه، پیشخوان و مبلمان پذیرایی با استفاده از رنگهای مورد علاقهی کارفرما و همچنین با توجه به تمایل طراحی معماری داخلی امروزی به مکاتب شرق (که رنگ قرمز، رنگ انرژیگیری از کرهی زمین است)، در آشپزخانه و پبشخوان و بدنهها کاشی طرح گل سرخ اجرا شد. ادامهی همین مضمون در مبلمان اتاق پذیرایی نیز به چشم میخورد. تغییر قابل توجه دیگر ایجاد یک جزیره (آیلند) برای اجاق گاز به علت گردش بهتر در اطراف آن بود که امروزه یکی از الگوهای پرطرفدار طراحی در سراسر جهان به شمار میآید.
پروژهی منزل مسکونی در فرمانیه
طراح: علی اُحُدی
مدلسازی سهبعدی: مصطفی یگانهدوست
مجری: شرکت دکوکو
مساحت: 208 متر
تاریخ اجرا: 1385
عکاس: ارسیا سروشفر (شیوه – طرح و ایده)