دفتر معماری حریری - حریری
شرکت طراحی و معماری داخلی دکوکو

کارگاه‌های موسیقی JSM
نیویورک، 1991
دفتر معماری حریری – حریری

JSM Music Studios
New York, 1991
HARIRI & HARIRI ARCHITECTURE

کارگاه‌های موسیقی JSM با 10000 فوت مربع مساحت، دو طبقه از یک ساختمان صنعتی در منهتن را اشغال کرده‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­اند. طراحی باید در حوزه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ای به مساحت 4500 فوت مربع انجام می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شد تا موارد زیر را در خود جای دهد: ورودی جدید و آرم شرکت، محوطه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی پذیرش و انتظار، دفاتر اداری، تالار مرکزی بزرگی برای گردهمایی‌ها و کنسرت‌ها، تجهیزات آشپزخانه و غذاخوری، دستشویی‌ها، مبلمان، لوازم نورپردازی، و پلکانی برای ارتباط دو طبقه.
این فضا که 12 فوت ارتفاع، 5 فوت پهنا و 112 فوت درازا دارد، حاوی ضرب‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­آهنگی در قالب یک رشته عناصر مکعبی متوالی است. این نظام در سمت دیگر فضا، در تقابل با سیستمی پرپیچ‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­وخم از صفحات ملودیک قرار می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­گیرد. ضرب‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­آهنگ و ملودی، عناصر مکعبی و صفحات خمیده، در کنار یکدیگر فضایی پویا به وجود می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­آورند که با پلکانی که به طبقه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی بالاتر منتهی می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شود، فعالیت و انرژی بیشتری به خود می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­گیرد. چنین ترکیب‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­بندی و آرایشی فضا را به شکل یک ساز موسیقی درمی‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­آورد و حرکت فرد در میان دیوارها را به حرکت صدا در درون ساز مانند می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­کند.
عنصر شاخص ورودی، آرم شرکت است که به شکل هولوگرام طراحی شده است. در اینجا وظیفه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی هولوگرام که به خودی خود یک سند نوری است، ثبت و نگهداری صدا، نور و فضاست.
سیستم مجراهای تأسیساتی و لوله‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­های کابل‌های برق به صورت عریان و در معرض دید طراحی شده‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­اند تا معرف محور و هدف اصلی پروژه باشند. محوطه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­های‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ نمایش سازها و نیز محوطه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی کافه با ایجاد شکاف‌هایی در سیستم دیوار خمیده به وجود آمده‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­اند و فضاهایی کمکی برای استراحت و گپ زدن فراهم می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­آورند. تالار و محوطه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی کنسرت با ورقه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ای فولادی تعریف شده است. سه رقم اسباب و لوازم که به صورت سفارشی طراحی شده‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­اند، یعنی چارپایه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­های بلند گالیلو، میز آموبوید، و نورپردازی ابر (کلاود)، در سراسر ترانه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی این پروژه در فضاهای استراتژیک جای گرفته‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­اند.

مدیران پروژه: گیسو حریری، مژگان حریری
گروه طراحی: پاول بایرد، مارتا اسکینر، جان بنت، هری زرنیک
کارفرما: JSM
مهندسی سازه: شرکت رابرت سیلمن
پیمانکار: شرکت یوگران
کارهای فلز: شرکت کرن / راکنفیلد
هولوگرام: رودی برکهوت
عکس‌ها: پل وارکول

منتشر شده در : یکشنبه, 16 می, 2021دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: