يك طراح، يك متريال، صدها پروژه
کارگاه‌های موسیقی JSM نیویورک

فروشگاه اصلی خوان والدس
نیویورک، 2004

دفتر معماری حریری – حریری 

دفتر معماری حریری – حریری یکی از شرکت‌های پیشرو طراحی معماری در جهان است که به مدیریت دو خواهر ایرانی، گیسو حریری و مژگان حریری، در شهر نیویورک فعالیت می‌­­کند و تا کنون طرح‌های موفق و فابل توجهی را در سطح بین‌­­المللی به انجام رسانده است. پروژه‌­­های خواهران حریری تاکنون 16 جایزه‌­­ی معماری را برای آنان به ارمغان آورده و در 45 نمایشگاه در کشورهای مختلف به نمایش درآمده‌­­اند. چندی پیش طرح ارائه‌­­شده‌­­ی آنان برای دهکده‌­­ی المپیک 2012 به دریافت جایزه نائل آمد و طرح دیگرشان به عنوان یکی از فینالیست‌های جایزه‌­­ی 200 میلیون دلاری طرح جامع دهکده‌­­ی سنت مارک در تورنتو برگزیده شد.
در «هنر معماری» شماره‌­­ی ششم (دوره‌­­ی جدید) تعدادی از پروژه‌­­های معماری و طراحی داخلی انجام‌­­شده به وسیله‌­­ی این شرکت معرفی شد که به طراحی خانه‌­­های مسکونی اختصاص داشتند. در این شماره تعداد دیگری از پروژه‌­­های دفتر معماری حریری – حریری ارائه می‌­­شوند که فضاهایی با کاربری‌های تجاری، هنری و پژوهشی را در برمی‌­­گیرند.

فروشگاه اصلی خوان والدس در نیویورک، پروژه‌‌­­‌­­ی بسیار دشواری بود، نه به علت آنکه نخستین شعبه‌‌­­‌­­ی اصلی در آمریکا به شمار می‌‌­­‌­­آمد، بلکه دشواری اصلی در ایجاد محیطی نهفته بود که باید به شکلی معمارانه میان پرورش‌‌­­‌­­دهندگان قهوه در کلمبیا و مصرف‌‌­­‌­­کنندگان این محصول در آمریکا «پیوند» ایجاد می‌‌­­‌­­کرد. پروژه در شالوده و اساس خود می‌‌­­‌­­بایست نمایانگر اشتراک و تداخل دو فرهنگ می‌‌­­‌­­شد: فرهنگ کلمبیا و آمریکا، روح خوان والدس در برابر نسل نامشخص مصرف‌‌­­‌­­کنندگان، طبیعت در برابر فناوری.
طراحان سه حالت قهوه (جامد، پودر، مایع) را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که شکل مایع آن، رایحه‌‌­­‌­­ای گذرا دارد که در عین حال بی‌‌­­‌­­کران است و تأثیری مستقیم و دیرپا بر حس بویایی و حس مکان‌‌­­‌­­شناسی ما بر جا می‌‌­­‌­­گذارد… بدین شکل مکان‌های بسیاری در یاد ما زنده می‌‌­­‌­­شوند.
مجموعه‌‌­­‌­­ای از مصالح معماری مکمل، بازتاب‌‌­­‌­­دهنده‌‌­­‌­­ی حالات و خصوصیات مختلف قهوه از قبیل خاص و منحصر به فرد بودن، گرما، پیوند با زمین، فراغت از بند زمان، و مرز نشناختن هستند.
نمای رو به خیابان با صفحه‌‌­­‌­­ای از فولاد ضد زنگ که در تمام طول ساختمان کشیده شده و تصویر آبستره‌‌­­‌­­ی خوان والدس بر آن نقش بسته است، «پیوند» معمارانه‌‌­­‌­­ای میان کلمبیا و نیویورک ایجاد می‌‌­­‌­­کند. این صفحه هویتی منسجم به قهوه‌‌­­‌­­فروشی خوان والدس و تمام ساختمان به عنوان یک کل واحد می‌‌­­‌­­بخشد.
نمای سطح خیابان فروشگاه شامل یک «صفحه‌‌­­‌­­ی تاخورده» است که از شکل دانه‌‌­­‌­­ی قهوه الهام پذیرفته و از چوب ساج رنگ قهوه ساخته شده است. این حجم همچون تنظیم‌‌­­‌­­کننده‌‌­­‌­­ی فضاها در داخل فروشگاه نیز حضور می‌‌­­‌­­یابد و موجب ایجاد یکپارچگی کافه، کالاها، و کل قهوه‌‌­­‌­­فروشی می‌‌­­‌­­شود.

معماری
دفتر معماری حریری – حریری (نیویورک) + معماران RIR (بوگوتا، کلمبیا)

گروه طراحی
دفتر معماری حریری – حریری: گیسو حریری (مدیر)، مژگان حریری (مدیر)، مارکوس رندلر (معمار پروژه)، تیه‌‌­­‌­­ری پفیستر (معمار پروژه)
معماران RIR: خوان کارلوس روخاس (مدیر)

مشاوران
نورپردازی: شرکت طراحی نور (Horton Lees Brodgen)
مشاوران مهندسی: شرکت IPگروپ (تأسیسات)، شرکت رابرت سیلمن (سازه)
مشاور آشپزخانه: شرکت «ملاحظات استراتژیک قهوه»
مشاور سمعی – بصری: شرکت e-home

کارفرما: اتحادیه‌‌­­‌­­ی ملی پرورش‌‌­­‌­­دهندگان قهوه‌‌­­‌­­ی کلمبیا
پیمانکار: ریشتر – راتنر
عکس‌ها: پل وارکول

مساحت کل: اندازه‌‌­­‌­­ی خالص کافه 2100 فوت مربع است (شامل دستشویی‌ها، انبار و غیره، و بدون احتساب دالان آسانسور). گنجایش سالن حدود 45 صندلی است.

مدارک فنی

منتشر شده در : یکشنبه, 16 می, 2021دسته بندی: دسته بندی نشدهبرچسب‌ها: