هستی شناسی و فضا
دفتر معماری حریری - حریری

يك طراح، يك متريال، صدها پروژه

اميد امينی فارغ‌­­التحصيل مهندسی عمران، فوق ليسانس مرمت بناها و بافت‌های تاريخی و نيز معماری داخلی است.
امینی فعاليت حرفه‌­­ای خود را از سال 1379 آغاز کرده و ضمن تدريس در دانشگاه‌ها و موسسات مختلف آموزشی تاكنون ده‌ها پروژه‌­­ی مسكونی، اداری و تجاری را در نقاط مختلف به صورت فردی و گروهی به انجام رسانده است. وی هم اكنون با اجرای پروژه‌­­های گوناگون از طراحی معماری تا طراحی داخلی و دكوراسيون پروژه‌­­ها و توليد مواد و مصالح مختلف مورد نياز در صنعت ساختمان، مشغول فعاليت است.
شركت سيزان توليدكننده‌­­ی انحصاری پانل‌های كامپوزيتی نما (طرح سنگ، چوب، آجر) و نيز واردكننده‌­­ی مصالح ساختمانی از جمله انواع كفپوش و ديوارپوش اعم از كاغذ ديواری، MDFهای تزئينی و غيره است. اين شركت فعاليت خود را از سال 1380 آغاز کرده و هم اكنون با تأمين مصالح و طراحی برای ده‌ها پروژه مشغول فعاليت می‌­­باشد.
در شمــاره‌­­های پیشین، به شماری از پروژه‌­­هــای اجراشده توسط مهندس اميـــد امينی پرداختيم كه بيشتر سبک خاصی را نشـان می‌­­داد كه بر رنگ، حجم و نقــاشی ديواری يا سقفی (Mural & TrompL oeil) متکی بود و عمدتاً سبک‌های كلاسيك را دنبال می‌­­كرد.
در اين شماره پروژه‌­­های متفاوتی از ايشان را بررسی خواهيم كرد كه عمدتاً با استفاده از يك متريال (پانل‌های كامپوزيتی نمای سيزان) طراحی و اجرا شده است.
لازم به ذكر است كه شركت سيزان به عنوان تأمين‌­­كننده‌­­ی اصلی مصالح، اعم از پانل‌های كامپوزيتی، كاغذ ديواری، پوشش‌های كف و حتی مبلمان در همه‌­­ی اين پروژه‌­­ها همكاری و حضور داشته است.

مهندس امينی در مورد كاربرد اين متريال می‌‌­­‌­­گويد: «نور، مادر رنگ است، اما يك الگوی بافت‌‌­­‌­­دار (Textured Pattern) بسيار قوی، با نورپردازی حرفه‌‌­­‌­­ای می‌‌­­‌­­تواند نقش بسيار مهمی را در طراحی معماری و معماری داخلی و نيز جمع‌‌­­‌­­آوری همزمان و چندگانه‌‌­­‌­­ی الگوها (Patterns) ايجاد كند و در عين حال اِلمانی باشد به منظور دعوت به زيبايی دكوراتيو يك مجموعه‌‌­­‌­­ی طراحی‌‌­­‌­­شده.

در لابی این پروژه، استفاده از قاب با سنگ تراورتن كه در واقع به منظور عبور لوله و به عنوان رايزر طراحی شده، ضمن ايجاد كنتراست سير و روشن با پانل‌های سيزان به عنوان ديوارپوش كل فضا و نورپردازی مناسب روی آن، زيبايی كار را دوچندان کرده است. 

نمونه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی طرح پانل لاشه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­سنگی درشت به همراه نورپردازی از بالا بر بافت و رنگ كار تأكيد بيشتری انجام می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­دهد و رنگ‌مايه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی مشكی، با وجود خنثی بودن، از لحاظ رنگی باعث بازتاكيد بافت (Refocusing) در فضا شده است.

رنگ آبی ديوارهای ساده با سایه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­روشن‌های مختلف همان رنگمايه برای زيركار پانل‌های سيزان و سايه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی خاكستری برای روی كار باعث گره خوردن بافت پانل و رنگ ديوار و ايجاد هارمونی تک‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­رنگ (مونوكروماتیك) در فضا می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شود. 

پانل‌های كامپوزيتی سيزان با توجه به تمامی خصوصيات مثبت ساختاری وهمچنين تنوع در طرح‌ها و مدل‌ها و نيز رنگ می‌‌­­‌­­تواند بهترين متريال برای طراحان به شمار آيد، چرا كه طراح می‌‌­­‌­­تواند كاربرد، راحتي و سَبك را در فضا به موازات هم پيش برد و اجرا کند، بدون آنکه هيچ تناقضی میان اين سه پارامتر به وجود آمده باشد.
لابی ساختمان پژمان با استفاده از پانل‌های طرح لاشه‌‌­­‌­­سنگی ريز سيزان با سایه‌‌­­‌­­روشن‌های رنگ گرم سنگ تراورتن كف و نيز در تركيب‌‌­­‌­­بندی با سنگ‌‌­­‌­­كاری مشكی رنگ و مبلمان مشكی كه به يك تركيب رنگی خنثی رسيده است كه بسيار مناسب يك فضای اداری می باشد و نورپردازی ريتميك از كف كه كمك به بلندترجلوه دادن سقف و در بدو ورود طولانی‌‌­­‌­­تر نشان دادن فضا می كند و نيز طراحی آبنما كه انعطاف‌‌­­‌­­پذيری پانل‌های سيزان اجرای طرح آن را بسيار آسان کرده است، ضمن اينكه طرح منحصر به فرد به لحاظ كارآيی و نیز جلوه بصری می‌‌­­‌­­باشد.

منتشر شده در : یکشنبه, 16 می, 2021دسته بندی: طراحی داخلی / مسکونیبرچسب‌ها: