خـانه‌ی كوه‌بُـر، اثر مزدک سپانلو، نگاره قره، ابوالفتح سپانلو
Sepinoud, Mohammad Mehdi Saeidi

رویکردهای معمارانه در استفاده‌ی
مجدد از معماری دست‌کنــــــــد
نوشته‌ی ساشا ریاحی مقدم

مطالعه، معرفی و بهره‌برداری از فضاهای دست‌کند در ایران و جهان، موضوع تازه‌ای است و اخیرا مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر بیشتر مطالعات و پژوهش‌ها در این خصوص به بررسی‌های باستان‌شناسی محدود می‌شود. از نگاه گونه‌شناسی معماری بومی و تحلیل معمارانه‌ی فضاها، تنوع کارکردی و سیر تحول ساختاری، احیا و یا استفاده‌ی مجدد، این نوع معماری به لحاظ نظر و عمل، همچنان ناشناخته مانده است. گرایش انسان امروز به زندگی مدرن از یک سو و دشواری تولید فضای دست‌کند و همچنین تکنولوژی‌های جدید از سوی دیگر، باعث شده این شیوه‌ی ساخت در معماری معاصر مورد استقبال بشر قرار نگیرد. هر چند در سال‌های اخیر استفاده و بهره‌مندی از آنها به عنوان فضاهای طبیعی و تاریخی که نشان‌دهنده‌ی فرهنگ کهن انسان است، به ویژه توسط کشورهای اروپایی در زمینه‌ی گردشگری مورد توجه قرار گرفته است.
واژه‌شناسی
واژه‌ی «معماری دست‌کند» در زبان و فرهنگ مناطق مختلف، دارای معنا و مفاهیم متفاوتی است و به فضاهای کنده شده در زیرزمین، دامنه‌ی کوه‌ها و صخره‌ها، در جوار رودها و مسیل‌ها، غارها و غیره گفته می‌شود. مهناز اشرفی، 1391 در خصوص واژه‌شناسی این گونه معماری چنین می‌نویسد: «در زبان انگلیسی اصطلاح «دست‌کند» معادل «Man Made Cave» است و واژه‌ی «Troglodytic» برگرفته از اصطلاح مشابه فرانسوی آن مفهوم جامع‌تری را دربرمی‌گیرد. این واژه در اصل یونایی است و به معنی «نفوذ کردن در داخل چیزی» است؛ بدین ترتیب واژه‌ی «Troglidytic Architecture» را می‌توان «معماری نفوذ یافته در درون حفره» معنا کرد. جک رورسکی (1999 ،Rewerski, Jack) نویسنده و محقق یونسکو در زمینه‌ی سایت‌های دست‌کند در کتاب خود تایید می‌کند که تروگلودیت به معنی استفاده از حفره‌ی کنده شده به دست انسان است. اصطلاح دیگری که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد، معماری صخره‌ای است. مترادف انگلیسی آن «Rock Cut Architecture» و یا «Cave Architecture» است. در این‌باره غلامعلی همایون، 1354 می‌نویسد: اگر در صخره‌ای، حفره‌ای ایجاد کنیم و به‌تدریج حفره را وسعت دهیم تا فضای مورد احتیاج‌مان برای خانه یا آرامگاه ایجاد شود، این محصول مبارزه‌ی انسان با طبیعت در جهت تولید فضای مناسب را می‌توان معماری صخره‌ای نامید. در ادبیات تخصصی ایران، امروزه واژه‌ی «دست‌کند» به کار برده می‌شود و منظور از آن کلیه‌ی آثار معماری است که در دل ‌کوه، تپه و یا زمین کنده می‌شوند. این واژه از یک طرف بیانگر فعل «کندن» است که در فرهنگ فارسی معین به «حفر کردن زمین و مانند آن» معنی شده است و از طرفی با اضافه شدن پیشوند «دست» به آن، بر عمل کندن به وسیله‌ی انسان تاکید دارد. در فلات مرکزی ایران مانند یزد و نائین اینگونه معماری و فضاهای وابسته به آن با تعبیری همچون «بوکن» مورد استفاده قرار می‌گیرد که همان واژه‌ی بوم‌کند به معنای کنده شده در زمين است. بنابراین می‌توان گفت فضای «دست‌کند» گونه‌ای از معماری است که از کندن بسترهای سخت طبیعی در زیر زمین یا دلِ کوه توسط انسان با ابزارهای ساده و بدون استفاده از مواد و مصالح ایجاد شده است. این معماری در هر منطقه با توجه به شرایط زیست‌محیطی و اقلیم و نیازهای ساکنین محلی، دارای تنوع و ویژگی‌های منحصربه‌فردی است. در سکونتگاه‌های شرقی البرز به این فضاها زاغه و یا تاق‌طویله نیز گفته می‌شود.
پیشینه و کارکردها
از نظر پیشینه و تعیین دوره‌ی ‌تاریخی در مورد فضاهای دست‌کند نمی‌توان به طور دقیق و مشخص تاریخ‌نگاری انجام داد، با این حال به اعتقاد برخی باستان‌شناسان در ایران قدیمی‌ترین نمونه‌های معماری دست‌کند مربوط به تمدن اورارتو و ماد می‌باشد که از نمونه‌های آن گوردخمه‌های منطقه‌ی شمال غرب ایران و در اطراف دریاچه‌های ارومیه و وان در ترکیه را می‌توان نام برد. معماری دست‌کند از نظر کارکردی دارای تنوع و گستردگی زیادی است که در این مورد می‌توان به بناهای آرامگاهی (نقش رستم)، بناهای نیایشی (مهرابه‌ها و معابد)، بناهای مسکونی، بناهای خدماتی (محمدی‌فر و همتی 1395) مانند انبار یا زاغه، طویله، سرپناه و استحکامات دفاعی، فضاهای کشاورزی، استراحتگاه بین‌راهی، معماری وابسته به مدیریت آب (محمدی‌فر و دیگران 1396) و مهندسی سازه‌های آبی مانند قنات، پادیاو، آسیاب‌های آبی، شودان، آب‌انبارها و… اشاره کرد. پراکندگی، تنوع و گستردگی معماری دست‌کند در ایران فراوان است برای مثال دخمه‌ها و گورستان باستانی دره‌‌ی لیر در بندر سیراف بوشهر، سازه‌های وابسته به آب در شوشتر، مجموعه‌ی تدفینی دست‌کند سامن ملایر و ارزانفود همدان (محمدی‌فر و دیگران 1394)، شهر زیرزمینی نوش‌آباد کاشان، نارین قلعه و روستای بیده در میبد یزد، آسیاب‌ها و پایاب‌های نائین، گور‌دخمه‌های مادی کرمانشاه، نقش رستم فارس، غار پناهگاه‌های دامنه‌ی البرز، روستای کندوان در آذربایجان شرقی، صِوَر و محوطه‌ی حیله‌ور در آذربایجان، روستای کنزق اردبیل و معبد مهری ورجوی مراغه.
رویکردهای احیا و استفاده‌ی مجدد از فضاهای دست‌کند
فضاهای دست‌کند با توجه به نقش کارکردی و نوع کاربردشان در زندگی بشر، در طول سالیان گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. امروزه انسان از فهم و آگاهی بیشتری نسبت به ویژگی‌ها، ظرفیت‌ها، ارزش‌ها و قابلیت‌های این گونه‌ی معماری برخوردار است و تلاش می‌کند در دوران معاصر آنها را مورد بهره‌برداری قرار دهد. دوره‌ی تاریخی و میزان اصالت، وسعت و اندازه‌ی فضاها، محدودیت‌های فرهنگی و اجتماعی، کارکرد گذشته و نیازهای امروز، لزوم حفظ یکپارچگی منظری، زمینه‌ی قرارگیری و نفوذپذیری بستر، جغرافیا، اقلیم و توپوگرافی از جمله مولفه‌های تاثیرگذار بر انتخاب رویکرد و شیوه‌ی برخورد با معماری دست‌کند است. بر این اساس رویکردهای مختلفی در بین صاحب‌نظران و نظریه‌پردازان مطرح هست.
رویکرد اول بر بازپیرایی و احیای فضاهای معماری دست‌کند همانند کارکرد گذشته (رویکرد موزه‌ای) و بدون مداخله و توسعه تاکید دارد. از این نمونه می‌توان به محوطه‌ی «قصر نالوت» در کشور لیبی اشاره کرد. این مجموعه ساختاری مستحکم دفاعی برای زندگی موقت و انبار غذا در دامنه‌ی کوه بوده است که توسط جوامع بربر آفریقای شمالی ساخته شده تا در برابر یورش و حمله‌ی دشمنان و قبیله‌های دیگر محافظت شوند. هم‌اکنون این محوطه، خالی از سکنه، به عنوان یک مقصد مهم گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ایران هم مجموعه‌ی نقش رستم در فارس و مسجد زیرُک در بیده، میبد همچنان کارکرد گذشته‌ی خود را حفظ کرده است.
مسجد زیرُک بیده (Ziruk Mosque) و بوم‌گردی لب خندق (lab-e Khandaq Ecotourism Resort)
روستای بیده بر لبه‌ی تراس رسی شهر کهن میبد، در دل خاک ساخته شده است. پیرامون روستا در جانب شرق و غرب، دو مسیل یا آب‌کند طبیعی و جانب شمال و جنوب را خندق‌های دست‌کند فرا گرفته است. در بخش خندق جنوبی با عمق بیش از 14 متر، فضاهای دست‌کند به شکل‌های گوناگون در کنار هم قرار دارند. بیشتر فضاها از چند اتاق مستقل یا پیوسته تشکیل شده و با این ترکیب، یک واحد مستقل زیستی به ‌وجود آمده است. چشم‌اندازی منحصربه‌فرد و بی‌نظیر که حاصل کار انسان با طبیعت است. قطع به یقین در کمتر مکانی می‌توان حدود 40 واحد كوچک و بزرگ دست‌کند را بر پهنه‌ی جانبی رودخانه‌ای خشک (فصلی) یافت. هر واحد دست‌کند در این پهنه شامل فضاها و عناصر مختصری از جمله ورودی، اتاق اصلی و اتاق پستو بوده است. امروزه در یکی از بناهای ساخته شده بر روی تپه‌ی بیده با استفاده از فضاهای دست‌کند زیرین، اقامتگاه بوم‌گردی ایجاد شده که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. اقامت در بوم‌گردی «لب خندق» در فضاهای ساخته شده در بالا صورت می‌گیرد و پذیرایی، خدمات‌دهی و استراحت کوتاه در فضاهای دست‌کند پایین مجموعه انجام می‌شود. در استفاده و به ‌کارگیری مجدد از فضاها، به‌ویژه دست‌کند‌ها، به ‌طور محافظه‌کارانه برخورد شده و ایده‌ی طراحان بر استفاده از وسایل اصل موجود در این مکان‌ها و بازپیرایی فعالیت‌ها و سنت‌های قدیم بوده است. يكي از شاخص‌ترین بناهای دست‌کند بیده، مسجد «زیُرک» است که بر لبه‌ی شمالی قرار دارد. مسجد مذکور شبستانی بوده و ارتفاع متوسط فضاها کم‌تر از سه متر، اندکی بلندتر از قد فردی با قامت متوسط است. محراب بر انتهای شبستان، تورفتگی ساده‌ای است.

پروژه‌ی ساماندهی و نجات‌بخشی مسجد زیرُک بیده (Ziruk Mosque)؛ میبد- سال 1397-1395، مدیر پروژه: ساشا ریاحی مقدم با همکاری پایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد و مشارکت دهیاری و جامعه‌ی محلی.

پروژه‌ی اقامتگاه کوئوا دل‌پینو (Cuevas del Pino) واقع در دامنه‌های “سیرا مورنا” اسپانیا توسط استودیو معماری (UMMO Estudio) سال 2012 میلادی طراحی و اجرا شده است.

نورگیری و تهویه نیز از طریق حفره‌های ایجاد شده در بالا صورت می‌گیرد. مسجد که به طور کامل در دل خاک حفر شده بود، اکنون با لایه‌ای از اندود سفید پوشانده شده و مورد استفاده‌ی اهالی قرار می‌گیرد. بر روی این ساختار دست‌کند، سازه‌‌ی جدید فلزی ساخته بودند و در فصل گرما، نماز را آنجا برپا می‌کردند. با آسیب‌ها و تهدید‌های به ‌وجود آمده در اثر ریزش‌ها و ترک‌های عمیق، فعالیت نجات‌بخشی، حفاظت، مرمت و احیای مسجد توسط نگارنده در سال 1395 آغاز و در سال 1397 به پایان رسید. کلیات اقدامات انجام شده در این پروژه به منظور احیای دوباره‌ی بنا با کارکرد گذشته بوده و شامل جمع‌آوری سازه‌ی فلزی جدید، تراشیدن اندود گچ، شناسایی ترک‌ها و دوخت و دوز آنها، سبک‌سازی سقف، مقاوم‌سازی، استحکام‌بخشی فضاهای داخلی با استفاده از چوب تراورس و بازسازی ساباط‌های از بین رفته (پشت‌بندها) در گذرهای شرقی و غربی بنا بوده است.
رویکرد دوم اعطای عملکرد جدید، متناسب با کاربری گذشته با کمترین میزان دخالت در معماری گذشته است. در این شیوه، معمار سعی دارد با توجه به حفظ زمینه‌ی طبیعی و کارکرد تاریخی فضاها و در انطباق با نیازهای روز، ایده‌ی محافظه‌کارانه‌ی خود را طراحی نموده و پیش برد. برای نمونه می‌توان به اقدامات صورت گرفته در سایت میراث جهانی منظر فرهنگی روستای تاریخی میمند در کرمان، هتل لاله در روستای صخره‌ای کندوان و اقامتگاه دل‌پینو در اسپانیا اشاره کرد.
اقامتگاه دست‌کند دل‌پینو (Cuevas del Pino)
این اقامتگاه در دامنه‌های «سیرا مورنا» (Sierra Morena, Spain) اسپانیا واقع شده است، منطقه‌ای که به دلیل نوع سنگ و تشکیلات زمین‌شناسی مشهور است. قرن‌ها این سازه‌های صخره‌ای توسط کشاورزان و دامداران محلی استفاده می‌شد، ولی امروزه به عنوان یک سکونتگاه مدرن (توسط استودیو UMMO Estudio سال 2012 میلادی) توسعه یافته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. معماران برای تجدید حیات و استفاده‌ی مجدد از این فضای دست‌کند با احترام به ساختار طبیعی موجود و کارکرد گذشته‌ی آن، طرح خود را برای ایجاد یک واحد اقامتی جدید در پیرامون بستر موجود قالب‌ریزی کرده و ترکیبی از معماری ارگانیک و مدرن ایجاد کردند. چشم‌انداز ساده و طبیعی آن بدون دخالت مانند گذشته حفظ شده است. ایجاد چمن‌های آراسته در لایه‌های سنگی، کاشت بوته‌ها و مسیر سنگ‌ریزه تنها مداخله‌ی معمار در محیط طبیعی این سازه است. دیوارهای سفید به جای یک رنگ خنثی‌تر، یک بوم تمیز است که زیبایی چشم‌انداز اطراف را برجسته می‌کند. معمار در طراحی برای استفاده‌ی مجدد از این فضای دست‌کند تاریخی به عنوان اقامتگاه، از وسایل و مبلمان پیشرفته و مدرن بهره برده است. کفسازی با موزاییک مرمر جنبه‌ای معاصر دارد که کف سنگی ناهموار را برای قدم انسان تراز می‌کند. پنجره‌ها و درهای شیشه‌ای بدون پوشش، ورود نور طبیعی را امکان‌پذیر کرده و مبلمان چوبی دست‌ساز و فرش‌های دست‌بافت، به کلِ فضا گرما بخشیده است. ایده‌ی معماران و طراحان پروژه این بوده است که چون این فضا در گذشته مورد استفاده‌ی کشاورزان و دامداران به عنوان پناهگاه بوده، امروزه نباید در آن مانند یک غارنشین زندگی کرد، بنابراین راحتی‌ و عناصر مدرن یکی از جنبه‌های اصلی ارتقای فضاها در نظر گرفته شده است.
رویکرد سوم استفاده‌ی مجدد از معماری دست‌کند به عنوان مجموعه‌ای با امکانات مدرن و توسعه‌ی فضایی بر اساس نیازهای کاربری مورد نظر است. در این رویکرد که نمونه‌های آن را می‌توان در شهر کاپادوکیا، ترکیه و ماتِرا، ایتالیا یافت، علاوه بر بهره‌برداری از فضاهای دست‌کند و معاصرسازی آنها، معمار نسبت به طراحی سازگار با محیط و بستر برای توسعه‌ی فضاهای مورد نیاز اقدام کرده است. هتل وردزیا (Vardzia) در گرجستان، هتل میوزیوم (Museum) و هتل اکسدرا (Exedra) در کاپادوکیا و هتل سنت آنجلو (Sant’Angelo) و هتل صخره‌ای آکواتیو (Aquatio Cave) از نمونه‌های مناسب برای این رویکرد هستند.
هتل مدرن صخره‌ای آکواتیو (Aquatio Cave Luxury Hotel)
این هتل توسط «سیمون میشلی» (Simone Micheli) در سال 2018 م. طراحی شده است، یکی از نمونه‌های خوب در زمینه‌ی استفاده‌ی مجدد و اعطای کاربری به معماری دست‌کند است که در داخل محدوده‌ی «سایت میراث جهانی ماتِرا» (The Sassi and the Park of the Rupestrian Churches of Matera, World Heritage Site. )در منطقه‌ی جنوبی باسیلیکاتا در کشور ایتالیا واقع شده است. ماتِرا مجموعه‌ای از خانه‌های دست‌کند و غارهای تراشیده شده در دره‌ی رودخانه‌ای باستانی است. در اواخر دهه‌ی 1800 م. سکونت در خانه‌های دست‌کند ماتِرا به دلیل بهداشت نامناسب، شرایط اقتصادی و از رونق افتادن معیشت ساکنان آن رو به افول گذاشت و در سال 1952 م. به طور کامل تخلیه و جمعیت به خانه‌های جدید منتقل شدند. این منطقه تا دهه‌ی 1980 م. رها شده و متروکه بود. از اوایل دهه‌ی نود م. و با ثبت پارک-کلیساها و شهر زیرزمینی در سال 1993 م. به عنوان میراث جهانی یونسکو، تجدید حیات چشم‌انداز طبیعی-تاریخی و استفاده‌ی مجدد از خانه‌های دست‌کند به عنوان هتل‌ها، موزه‌ها و رستوران‌ها مورد توجه قرار گرفت و این مکان تبدیل به یک مکان پر جنب و جوش و مقصد تاریخی گردشگری شد. این سایت یک نمونه‌ی برجسته و دست‌نخورده‌ای از محل استقرار تروگلودیت در منطقه‌ی مدیترانه و کاملا متناسب با زمین و اکوسیستم آن است. اولین منطقه‌ی مسکونی مربوط به دوران پارینه سنگی است، در حالیکه سکونتگاه‌های بعدی روند تداوم زندگی تاریخ بشر در این منطقه را نشان می‌دهد. پروژه‌ی تجدید حیات و بهبود کلی این منطقه توسط معمار «کوزیمو دل‌آکوا» (Cosimo Dell’Acqua) دنبال شد و بر اساس دستورالعمل‌های یونسکو تحقق یافت. او در این پروژه نه در یک ساختمان، بلکه در یک سیستم پیچیده که شامل بناها، راه‌ها، غارها، مخازن و فضاهای دست‌کند بود، طراحی و مداخله کرد. هتل مدرن صخره‌ای آکواتیو در امتداد و راستای کوه سنگی در مساحت تقریبی 5000 متر‌مربع توسعه یافته است. امکان دسترسی به فضاهای قسمت پایین از طریق دو ورودی در دو فضای باز بزرگ که در گذشته میدان محله بوده‌اند، صورت می‌گیرد و به فضاهای سالن پذیرایی، رستوران، اتاق صبحانه، اتاق جلسات و مرکز سلامت و اسپا می‌رسد. «سیمونه میشلی» در طراحی داخلی فضاهای دست‌کند این هتل از اثاثیه‌ی زندگی بومی، آثار هنری ارزشمند و وسایل محلی استفاده کرده است. طراحی جدید او در بستر طبیعی-تاریخی، بدون ادعا و در عین سادگی با رنگ سفید، حرکت روان و خطوط بدون لبه و شناور در محیط به اصالت معماری احترام گذاشته است. سطوح و تاق‌های حفاری شده‌ی فضاهای دست‌کند از گلسنگ‌ها و آثار خرابی و فرسودگی تمیز شده و به حالت اولیه‌ی رنگ خود بازگردانده شده‌اند، گویا کندن آنها به‌تازگی به پایان رسیده است.
روشنایی و نورپردازی به طور گسسته از کف در نظر گرفته شده است و منظری بی‌نظیر و دل‌پذیر از جلوه‌ی معماری دست‌کند را نمایان کرده است. برانگیختن احساس مخاطبین در فضاها، مفهومی است که بر کل روند طراحی تاثیرگذار بوده است. طراحی بخش اسپا و مرکز سلامت، اتاق‌های زیرزمینی قرن نهم م. را به بهترین شکل بازیابی و تداعی می‌کند. سالن رستوران فضایی انعطاف‌پذیر و با اتاق صبحانه و محل اجتماعات در ارتباط است. ظرفیت آن متناسب با موارد مختلف، متفاوت است و می‌تواند خود را با نیازهای احتمالی سازگار کند. اتاق‌ها عمدتا در قسمت فوقانی سازه وجود دارند، روشن هستند و مهمانان از چشم‌انداز طبیعی صخره‌ی «کاوئوزو» (Caveoso) و شهر باستانی که در دل زمین پنهان شده لذت می‌برند. جریان آب و روشنایی از طریق مرمت و احیای کانال‌ها، حفره‌های داخل دیوار، چاه‌ها و مخازن کوچک به اتاق‌ها بازگردانده شده است تا مهمانان بتوانند در طول اقامت، تاریخ مکان را درک کنند.

پروژه‌ی هتل موزه‌ی کاپادوکیه (Museum Hotel Cappadocia) ترکیه در سال 1998 میلادی توسط گروه گردشگری ایندیگو (Indigo Tourism Group) با مدیریت اومر توسون (Ömer Tosun) آغاز و در سال 2003 میلادی افتتاح شده است. این پروژه ترکیبی از فرهنگ، معماری، سنت‌ها، سبک زندگی، غذاهای باستانی و حتی سبک‌های اولیه‌ی لباس‌های منطقه‌ای را در مفهوم منحصربه‌فرد “موزه‌ی‌ زنده” ارائه می‌کند.

پروژه‌ی هتل مدرن صخره‌ای آکواتیو (Aquatio Cave Luxury Hotel) توسط سیمون میشلی (Simone Micheli) در سال 2018 میلادی داخل محدوده‌ی سایت میراث جهانی ماتِرا واقع در منطقه ساسی ایتالیا طراحی و اجرا شده است.

پروژه‌ی کافه و اقامتگاه آی مائستری (Ai Maestri Rooms & Cafe in Matera) واقع در ماتِرا کشور ایتالیا (سال 2018 میلادی) حاصل طراحی و تجربه‌ی بی‌نظیر استودیو مانکا (Mancastudio) با احترام به اصول و هویت گذشته‌ی منطقه، ترکیبی از جذابیت، مهمان‌نوازی و هنر است. این مجموعه شامل یک هتل کوچک است که به ‌طور دقیق و هنرمندانه توسط تیم معماری طراحی شده است. عکاس: Pierangelo Laterza

اقامتگاه مدرن سنت آنجلو (Sant’Angelo Luxury Resort)
این مکان نیز در باسیلیکاتا، محدوده‌ی میراث جهانی ماتِرا واقع شده است. خانه‌ها، غارها، پله‌ها، حیاط‌ها و فضاهای دست‌کند به طور یکپارچه منظر تاریخی و طبیعی اقامتگاه بوم‌گردی سانت آنجلو را شکل می‌دهد. طراحی این اقامتگاه در راستای اقدامات مرمت محافظه‌کارانه‌ی قبلی توسط معمار «استفانو تاردیتو» (Stefano Tardito) در سال 2011 م. با هدف ایجاد یک اقامتگاه گسترده انجام شده است. با توجه به پیشینه‌ی کارکردی و فلسفه‌ی وجودی این مکان‌ها، در روند طراحی پروژه‌ی هتل سنت آنجلو نیز ارزش‌های تاریخی، مورفولوژیکی و فرهنگی شهر باستانی دست‌کند، از طریق توسعه و ادغام فضاها و اتاق‌های مختلف با حساسیت زیادی مورد تاکید قرار گرفته است. این سازه‌ی عظیم دست‌کند به مساحت تقریبی 1000 مترمربع، توسعه یافته و خانه‌های دهقانان، اصطبل‌ها و غارها را به هم متصل و پیوسته می‌کند. این مجموعه شامل 23 سوئیت مجلل بوم‌گردی (19 مورد مرمت شده و 4 مورد از ابتدا به طور کامل بازسازی شده است)، مرکز سلامت آبگرم‌های معدنی، تراس روباز، سالن رستوران و اتاق جلسات می‌باشد. سبک و شیوه‌ی هر یک از فضاها متفاوت است و با احترام به ساختار اصلی معماری دست‌کند، طراحی داخلی با وسایل مدرن ترکیب شده است. در واقع این اقامتگاه تبدیل به مکانی برای بازیابی هویت و تاریخ گذشته به همراه راحتی و سلامت انسان و محیط‌ زیست شده است. آنچه در نگاه اول به این تجربه قابل مشاهده هست، عدم تمایل به ایجاد یک هتل ساده، بلکه قصد مداخله در مقیاس خرد شهری برای برداشت متفاوت و معاصر از پیشرفت شهر باستانی ماتِرا می‌باشد. رویکرد معمار در حفاظت، مرمت و احیای این طرح در واقع از گوش دادن به مکان و تاریخ و تحولات آن الهام گرفته است. بر این اساس تاردیتو سعی کرده تا تمام لایه‌های رسوب یافته با گذشت زمان را پاک‌سازی سطحی کند تا نه تنها ظاهر اولیه‌ی محیط دست‌کندها، بلکه روح آن را به نمایش بگذارد. نکته‌ی جالب و دارای اهمیت در طراحی داخلی و آماده‌سازی فضاهای دست‌کند این اقامتگاه، نحوه‌ی اجرای کف‌پوش است. در این بخش معمار با هدف احیای خاک باستانی منطقه، از لاتریت محلی (مخلوطی از خاک رس مستحکم و خاکستری) به عنوان یک پوشش واحد بدون نیاز به اتصالات استفاده می‌کند تا بتواند سطوح نامنظم را برای راه رفتن هموار کند. در جزئیات ایجاد کف، سطوح بعد از اجرا با دست سمباده زده می‌شوند تا بر حس نقص و عدم دقت که در بستر و زمینه‌ی طبیعی معماری دست‌کند وجود دارد، تاکید کند. تمام اجزا و عناصر تکنولوژیکی مانند تلویزیون‌ها، مینی بارها، حسگرها و غیره به طور خردمندانه‌ای در حفره‌های طبیعی سنگ‌ها پنهان شده‌اند. مبلمان داخلی مانند تختخواب، میز کنار تخت و صندلی‌ها نیز در ترکیب با حفاری دیواره‌ی غارها، ایجاد شده از سنگ‌های طبیعی آتشفشانی «توف»، (Tuff) ساخته و سپس با همان مواد کف، پوشانده شده تا به عنوان ادامه‌ی خطوط نامنظم معماری دست‌کند به نظر برسند. این ترکیب‌بندی مناسب بر رابطه‌ی بین قدمت و مدرنیته در ماده و رنگ از طریق طراحی روشنایی و نورپردازی پنهان و نامحسوس، با هدف یادآوری فانوس‌های کوچکی که در گذشته در این مکان‌ها روشن بوده‌اند، تاکید می‌کند.
بازیابی گذشته اما با نگاهی مدرن از نقاط قوت تجربه‌ی استفاده‌ی مجدد از فضاهای دست‌کند سایت میراث جهانی ماتِرا و هتل سنت آنجلو است. یکی دیگر از جنبه‌های موفق این پروژه در ارتباط با احیا، اعطای کاربری جدید و استفاده‌ی مجدد از فضاهای دست‌کند، توجه ویژه به مفهوم سلامت در زیست‌بوم است. این موضوع هم در فضاهای جمعی و عمومی مجموعه و هم در فضاهای اختصاصی و اتاق‌های بوم‌گردی با هدف حفظ و ارتقای سلامت روانی و فیزیکی مهمانان مورد نظر قرار گرفته شده است. در این راستا در طراحی معماری داخلی هتل، تمام وسایل و مبلمان اکولوژیکی هستند و با چوب‌های عاری از مواد مضر ساخته شده‌اند. برای بهم پیوستن اتصالات، به منظور کاهش استفاده از چسب‌های شیمیایی، پس از اتمام سطح، از مواد اشباع بر پایه‌ی عناصر طبیعی همچون موم، روغن مرکبات و رنگدانه‌های طبیعی استفاده شده است و پارچه‌های استفاده شده نیز طبیعی و ضد آلرژی هستند. بر این اساس می‌توان گفت معمار با یک فلسفه‌ی دقیق اثری را خلق کرده که قادر است هویت، تاریخ و فرهنگ را برانگیزد و شهر ماتِرا را به یک مرکز سلامت برای ذهن و جسم انسان تبدیل کرده است.
جمع‌بندی:
در ایران موضوع استفاده‌ی مجدد از میراث معماری دست‌کند در مرحله‌ی توسعه‌ی مبانی نظری قرار دارد و اغلب فعالیت‌ها به مطالعات باستان‌شناسی، شناسایی ظرفیت‌ها و مستندنگاری ارزش‌ها محدوده شده است؛ معماران نیز در مواجه با نمونه‌های بیشتر شناخته شده همچون روستای تاریخی میمند، کندوان، شهر زیرزمینی نوش‌آباد و بوم‌کن‌های میبد و پادیاوهای یزد، محافظه‌کارانه نسبت به حفاظت وضع موجود و احیای آنها اقدام کرده‌اند. معماران اروپایی در این خصوص از مرحله‌ی نظر عبور کرده و وارد اقدامات عملی شده‌اند. بر این اساس آثاری را از خود به جای گذاشته‌اند که با بررسی تجربیات موفق نمونه‌های موردی می‌توان پیروی از اصول (محدودیت‌ها) و به‌ کارگیری ایده‌های معمارانه (خلاقیت‌ها) در طراحی را در موارد روبرو به طور خلاصه بیان کرد:
1) حفظ اصالت کالبدی و مواد و مصالح در استفاده‌ی مجدد و احترام به بستر تاریخی و طبیعی فضاهای دست‌کند؛ 2) بهره‌مندی از بستر طبیعی و حفره‌های موجود در چیدمان و طراحی معماری داخلی فضاها؛ 3) استفاده از وسایل، اثاثیه و عناصر محلی و بومی در تجهیز و راه‌اندازی فضاهای جمعی و مستقل بر اساس نیازها؛ 4) اعطای کارکردهای متناسب و سازگار با کاربری‌های گذشته‌ی فضاها؛ 5) بروز‌رسانی امکانات و به ‌کارگیری تجهیزات مدرن متناسب با زندگی امروزی؛ 6) توجه ویژه به موضوع معماری پاک، سلامت و محیط زیست در طراحی‌ها.

پروژه‌ی اقامتگاه مدرن سنت آنجلو (Sant’Angelo Luxury Resort) در سال 2011 میلادی توسط معمار (Stefano Tardito) در ماتِرا طراحی و اجرا شده است.
صفحه روبرو: پروژه هتل موزه کاپادوکیه (Museum Hotel Cappadocia)

منابع:
1.اشرفی، مهناز 1391. پژوهشی در گونه‌شناسی معماری دست‌کند. نامه معماری و شهرسازی، دو فصلنامه‌ی دانشگاه هنر، شماره‌ی 7.
2.محمدی‌فر و دیگران 1394. بررسی تدفین‌های مجموعه معماری دست‌کند زیرزمینی سامن ملایر. مطالعات باستانشناسی، دوره‌ی 7، شماره‌ی 2.
3.محمدی‌فر، یعقوب و همتی ازندریانی، اسماعیل 1395. مطالعه و بررسی معماری دست‌کند ایران. مسکن و محیط روستا، شماره‌ی 156.
4.محمدی‌فر و دیگران 1396. مدیریت آب در مجموعه‌ی معماری دست‌کند زیرزمینی ارزانفود همدان. دو فصلنامه‌ی علمی-پژوهشی مرمت و معماری ايران، سال هفتم، شماره‌ 14.
5. همایون، غلامعلی 1354. فلسفه‌ی معماری صخره ای و تمرکز در روستای میمند کرمان. فرهنگ معماری شماره‌ی 1.
6. Rewerski, Jack 1999. L’ art des troglodytes. Paris, Arthaud.

منتشر شده در : سه‌شنبه, 22 نوامبر, 2022دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: