رویال گاردن، اثر امین ترکان


رویال گاردِن یک فروشگاه تخصصی فروش و مشاورهی مبلمان و اکسسوری ویلایی در اصفهان است که در منطقهی اشکاوند-جاییکه به واسطهی مجاورت با زایندهرود، باغ و ویلاهای زیادی را در دلِ خود جای داده- دایر شد تا گامی در جهت افزایش سطح رفاه کاربران باغویلاهای آن منطقه برداشته باشد.
در روند طراحی، با توجه به جهتگیری جنوب شرقی به شمال غربیِ جادهی مقابل سایت، تصمیم بر آن شد که ورودیِ مجموعه اندکی به سمت جنوب شرقی دَوَران کند؛ این چرخش، علاوه بر ایجاد امکان بهتر دیده شدنِ پروژه از دید خودروهای عبوری، پیشفضایی را نیز برای ورودی نمایشگاه ایجاد و حس دعوتکنندگی آن را افزایش داد. محصولات موجود در فروشگاه هر کدام به فراخور خود برای به نمایش درآمدن، نیازمند فضای باز یا بستهای بودند که با توجه به این مهم، تصمیم بر آن شد تا فروشگاه به دو زون باز و بسته تقسیم شود؛ به این صورت که کالاهای مربوط به فضای داخلی، در زون بسته و کالاهای مربوط به فضای باز نیز در زون باز به نمایش گذاشته شوند. این دو زون توسط یک جدارهی تمام شیشهای از یکدیگر جدا شدند تا فضای داخلی در امتداد فضای باز قرار گرفته و یکپارچگی مجموعه حفظ شود. همچنین در طراحی هر یک از این دو زون سعی شد که تا حد امکان حس قرارگیری در محوطهی ویلا و باغ برای مخاطب تداعی و انتخاب محصولِ مورد نظر برایش سادهتر گردد.
همواره سعی بر آن بود که اتمسفر فروشگاه، حس قرارگیری در طبیعت را به مخاطب القا کند؛ به همین منظور علاوه بر به کارگیری چوب طبیعی در طراحی داخلی از خطوط متقاطعی که تداعیکنندهی شاخههای درختان است نیز در طراحی بازشوها، نردهها، قفسهها و فضای کانتر استفاده گردید؛ در ادامه، شیشههای دارایِ طیفی از رنگِ برگِ درختانِ خزانپذیر انتخاب شدند تا سایههایی از سبز تا قرمز را به تناسبِ گذر از فصل بهار تا پاییز برای فضای داخلی ایجاد کرده و حس و حال عبور نور خورشید از لابهلای شاخ و برگ درختان را به کاربران مجموعه القا کنند.
کتاب سال معماری معاصر ایران، 1400
________________________________
نام پروژه: رویال گاردن / عملکرد: فروشگاه مبلمان و اکسسوری ویلایی / سرپرست طراحی: امین ترکان / همکاران طراحی: عالیه نادری، نگین موسوی / رندر، ترسیم: مجید سلطانی، نگین موسوی، شیرین شاه رخی / اجرا: وحید حمیدی / ارائه و گرافیک: سعید صفریان / سازه و تاسیسات: مهندسین مشاور نهصد / نوع سازه و تاسیسات: سازه فلزی / زیربنا: 261 مترمربع / کارفرما: آقای حسینی / تاریخ شروع و پایان: 1400 عکس: کوروش دباغی
وبسایت: www.amintorkan.com
ایمیل: info@900co.com
اینستاگرام: 900co@
Royal Garden, Amin Torkan

Project Name: Royal Garden / Location: Isfahan. Ashkavand / Function: Villa Furniture and Accessories Store/ Lead Architect: Amin Torkan / Architecture Partners: Alieh Naderi, Negin Mousavi / Render, Draw: Majid Soltani, Negin Mousavi, Shirin Shahrokhi / Project Manager: Vahid Hamidi / Graphic Designer: Saeed Safarian / Mechanical Structure-Structure: 900 Architecture Group / Type of Mechanical Structure-Structure: Metal / Total Land Area: 261 m2 / Client: Mr. Hoseini / Date: 2021 / Photographer: Korosh Dabaghi
WebSite: Amintorkan.com
Email: info@900co.com
Instagram: @900co
In the design process, considering the southeast to the northeast orientation of the site’s front road, it was decided to rotate the complex’s entrance to the southeast direction in order to enhance the complex’s visibility for the approaching cars and create a vestibule to boost the hospitality of the entrance.
Additionally, the products marketed products required both closed and open spaces to be properly represented. Therefore the store was divided into two zones, closed and open, which are separated by a curtain wall in order to keep the visual connection and the unity of the zones.
Moreover, one of our main intentions in the design process was for the clients to feel as though they are present in a garden to make their purchase process as accessible as possible. Subsequently, intersecting lines were designed and used in the exterior and interior design of the store in order to resemble the form of tree branches and as for the elements filling in between these lines, wood and colored glasses –in the shades of green to red as the tree leaves are in the four seasons- were installed, so that as the sunlight passes through them into the interior space it would reminisce the sunlight passing through the trees.