رستوران ایساگی اثر آتلیهی اِس.یو.پی.ای.آر.بی. و چِن تیِن چو، ترجمهی لادن مصطفیزاده

رستوران ایساگی
اِس.یو.پی.ای.آر.بی. (S.U.P.E.R.B.) یک آتلیه معماریِ مستقر در تایچونگ (Taichung) تایوان (Taiwan) است که در سال 2020 با همکاری دفتر معماری چِن تِین چو (Chen Tien Chu) نوسازی رستوران ایساگی (Isagi) به مساحت 192 مترمربع را انجام داده است.
رستوران ایساگی در منطقه غربی تایچونگ که مرکز مسکونی و هنری محبوب شهر است، قرار دارد. منطقه غربی تایچونگ قبلا متعلق به ماگ (MAAG) بوده و یکی از اولین جوامعی بود که برای ارتش ایالات متحده (US) تأسیس شده و مقیاس فضایی و شبکه خیابان هنوز هم به همان صورت باقی مانده است. همانطور که ارزش زمین در این منطقه افزایش مییابد، توسعه ساختمانهای بلندمرتبه نیز شروع به رونق میکنند. دوبلکسهای دو طبقه تنها مجموعههایی هستند که از 40 سال گذشته این خیابان حفظ شدهاند، رستوران ایساگی در یکی از این دوبلکسها قرار دارد.
ساختمان رستوران ایساگی قبلا استودیوی یک هنرمند بوده است که در هنگام نوسازی و تبدیل شدن به کاربری جدید (رستوران) برای رنگآمیزی دیوارهای بیرونی و فضاهای داخلی از زرد کمرنگ و سبز روشن استفاده شد. در طراحی رستوران از ارائه فضای رستوران به زبان کاملاً جدید و از پاک کردن کامل آثار انباشته شده در طول زمان خودداری شد، همینطور تلاش شد بین جدید و قدیم هماهنگی ایجاد شود. این هماهنگی بین قدیم و جدید با خواسته کارفرما مبنی بر ” ایجاد یک تجربه پذیرایی نوآورانه و مفید ژاپنی با سرو غذاهای انتخابی سرآشپز” نیز مطابقت دارد.
از نظر چیدمان پلان، فضای سرویس رستوران در پشت پنهان است و در همان مکان به صورت عمودی در طبقه بالا اجرا میشود. این کار، دید به سمت باغ در منطقه غذاخوری را به حداکثر میرساند. توالت اصلی و پلهها تخریب شدند؛ پیکربندی جدید پلهها، فضا را به طور موثرتری تقسیم و امکان استفاده کامل از فضا را فراهم کرد. چهار دیوار باربر جدید در طبقه همکف، آشپزخانه، قسمت جلوی سرویس و آمادهسازی، اتاقهای غذاخوری خصوصی را تقسیم میکند و در عین حال به عنوان تقویت کننده ساختاری برای ساختمان موجود عمل میکند. در طبقه فوقانی، اتاق ناهارخوری خصوصی بزرگ رو به شمال را میتوان بسته به مناسبت به دو اتاق غذاخوری خصوصی کوچک تقسیم کرد که هنگامی که باز میشود، پانلهای درها در فضای اضافی بالای پلهها قرار میگیرند. فضای ناهارخوری رو به سمت غرب برای پذیرایی از سه تا چهار مهمان در نظر گرفته شده است و صندلیهای ردیف عقب در باکسهای چوبی کمی مرتفع تعبیه شدهاند که این باکسها تقریباً مانند یک آلاچیق هستند و مهمانان را تشویق به نظاره باغ میکنند.
قابهای پنجره جدید این ساختمان بازسازیشده عمداً از دیوارهای خارجی جدا شدهاند، روکش فلزی لبه پنجرهها از نظر زیباییشناسی با دیوارهای بتنی در معرض تضاد است. آثار متعددی از گذشته (جامانده از کاربریهای متفاوت از ساختمان) به منظور حفظ تعادل بین حفظ بافت تاریخی و فضای جدید حفظ شده است. بخشی از نردههای باغ بهعنوان دیوارهای حائل عمل میکنند، با این کار، سر و صدای ترافیک عبوری فیلتر شده و تجربه غذاخوری آرام تقویت میشود.
معماری معاصر جهان: رستوران
_______________________________________
نام پروژه: رستوران ایساگی
عملکرد: رستوران
شرکت-دفترطراحی: آتلیه اِس.یو.پی.ای.آر.بی. و چِن تیِن چو
معماران اصلی: اِریک یو و چِن تیِن چو
مساحت زمین: 198 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: 2020
عکاس پروژه: استودیوی Millspace
Isagi Restaurant by Atelier S.U.P.E.R.B. + Chen Tien Chu

Function: Restaurant
Lead Architects: Eric Yu, Chen-Tien Chu
Area: 198 m²
Year: 2020
Isagi Restaurant
The present west district of Taichung is a popular residential and artistic hub of the city. Formerly known as the MAAG compound, it was one of the earliest communities established for the US army. The spatial scale and street grid still remain the same today. As the land value of this area soars, high-rise developments start to thrive nearby. These clusters of two-story duplexes are the only area where the streetscape was preserved for the past 40 years. Isagi restaurant sits in one of the townhouse duplexes at the street corner. Previously used as an artist’s studio, the existing building was painted in pale yellow and light green, spreading throughout the exterior walls and internal spaces. As this new restaurant becomes one of the occupiers in the life cycle of this building, we wish to bear this thought in our design, by not completely erasing the traces it has accumulated over time, and to avoid presenting the restaurant space in an entirely new language. Furthermore, we endeavor to seek a harmonious conversation between the new and the obsolete. We believe this aligns with the owner’s pursuit of creating an innovative and wholesome Japanese catering experience by serving dishes of the chef’s choice. In terms of the floor plan layout, the service space of the restaurant is concealed at the back and runs at the same location vertically upstairs. It maximizes the view towards the garden at the dining area. The original toilet and stairs were demolished. The reconfiguration of the new linear stairs divides the space more efficiently and enables the space to be fully utilized. The four new load-bearing walls on the ground floor not only partition the kitchen, the front serving, and prep area, the private dining rooms, and at the same time serve as the structural reinforcement for the existing house. On the upper floor, the large north-facing private dining room can be separated into two small private dining rooms depending on the occasion. When opened, the door panels are stored in the spare space above the stairs, which also display the alteration of internal situations and external expressions of the private dining rooms. The dining space facing the west end is configured to accommodate mostly three to four guests, with the rear row seats embedded in slightly elevated wooden boxes. The boxed sets are almost like a gazebo encouraging the guests to look out to the garden. Lightly attached to the structure, the new window frames of this renovated building are deliberately offset from the external walls. The sharp-edged metallic finish aesthetically contrasts with the rawness of the exposed concrete walls. Numerous traces of the past engraved by different occupancies are curated, in order to maintain a balance between preserving the historical texture and the new space. Layered industrial-grade plywood sheets were used in a certain portion of the ceilings. Mediating a cascading relationship between the original structure and the new space, that deductively induces new perspectives between the present and past. Part of the garden fences doubles as retaining walls and elevates the ground level, on these planter beds bushes of camellia flourish. It filters out the noise of passing traffic and reinforces the tranquil dining experience. How does a space preserve its memory and exhibit history? Let the light interpret the traces of the time, and let the growth of plants and the changes of the seasons nourish the texture of the space. Let us enjoy the taste and beauty of the food at the walnut dining table and immerse ourselves in the scent of Taiwan Cypress.
مدارک فنی
منابع و ماخذ
www.archdaily.com