دفتر کار مجموعه کامپیوتر مرکزی، اثر الناز بیطرف، هادی میراب



پروژهی حاضر، طراحی داخلی همراه با بازسازی و تغییر کاربری یک واحد تجاری به دفتر کار مجموعهی کامپیوتر مرکزی واقع در خیابان اردیبهشت شیراز میباشد.
این واحد تجاری در وضعیت اولیه دو طبقه بوده که با تفکیک و جداسازی طبقات، طبقهی دوم با مساحت تقریبی 140 مترمربع به فضای دفتر کار اختصاص داده شد. تناسبات پلانی فضا به صورت طولی بود که نورگیری اصلی از جبههی شمال پروژه و از سمت جنوب با سطح کمتری صورت میگرفت. سقف موجود پروژه یک سقف کار شده با کناف به صورت یکدست بود که با تعداد مکرر نورهای سقفی که به صورت تکرارشونده در سقف قرار گرفته بودند، انجام شده بود.
پس از مشاهدات وضعیت موجود، برخورد با این پروژه با چند پرسش آغاز شد:
• چگونه میتوان به یک فضابندی با توجه به تناسبات طولی پلان و نورگیری مناسب رسید؟
• بهترین طرح برای پاسخگویی به ویژگیهای عملکردی که کارفرما از کار و فعالیت کارمندان خود انتظار دارد، چه میباشد؟
• چگونه تاسیسات و زیرساختهای مورد نیاز برای سرویسدهی هر فضا (برقی، سرمایشی و گرمایشی) اجرا شود؟
مسیر ابتدایی طراحی بر مبنای پیکربندی اولیهی فضاها نسبت به ویژگیهای عملکردی هر فضا و با هدف ایجاد محیطی فعالیتمحور، به طوری شکل گرفت که ارتباطات جمعی در تعادلی با حفظ حریم فضای مدیریت و فعالیتهای نیازمند تمرکز به وجود آید. از این رو، جدارههای شفاف و نیمهشفاف علاوه بر حفظ این تعادل، فضاهای مابین را نیز مستعد نورگیری میساخت. طراحی عملکردی فضاها به طوری شکل گرفت که در کنار فضاهایی که با توجه به ویژگیهای منطبق با کار و فعالیت برای کارفرما مطرح بود، فضاهایی برای استراحت و تعاملات اجتماعی در کنار فضای کار و فضای آشپزخانه با هدف ارتقای سطح نوآوری و خلاقیت در کار مهیا شود.
در راستای به وجود آوردن شرایطی که باعث نظم بخشیدن و سهولت دسترسی کارکنان به زیرساختهایی که در حین فعالیت کار خود بدان نیاز دارند، میشود، در طراحی میز کار نگاه ویژهای به عادتهای رفتاری کارمند در حین کار شد. همچنین در ابتدای اجرای پروژه پس از تخریب کف و برچیدن تاسیسات موجود، کلیهی زیرساختها و تاسیسات مورد نیاز هر فضا به طوری اجرا شد که راحتترین سرویسدهی را ممکن سازد و سقف موجود با حداقل تغییرات (طبق درخواست کارفرما) طوری با طراحی فضاها منطبق شد که تاثیر مطلوبتری بر زیبایی و نورپردازی فضاها داشته باشد.
کتاب سال معماری معاصر ایران، 1400
________________________________
نام پروژه: دفتر کار مجموعه کامپیوتر مرکزی / عملکرد: اداری / مهندسین مشاور: گروه مشاوره و طراحی معماری رابی / معماران: الناز بیطرف، هادی میراب / همکار طراحی: مرجان لاهوتی کارفرما: مجموعه کامپیوتر مرکزی / مجری: گروه مشاوره و طراحی معماری رابی / سرپرست اجرا: هادی میراب / آدرس پروژه: شیراز، خیابان اردیبهشت / مساحت: 140 مترمربع / تاریخ شروع و تاریخ پایان ساخت: 1399-1398
عکاسان پروژه: استودیو دید، امیرعلی غفاری
ایمیل: rabioffice123@gmail.com
اینستاگرام: rabioffice@
Markazi Computer Office, Elnaz Bitaraf, Hadi Mirab

Project Name: Markazi Computer Office / Function: Official / Office: RABI Consulting Group / Lead Architects: Elnaz Bitaraf, Hadi Mirab / Design Team: Marjan Lahooti / Client: Markazi Computer / Executive Engineer: RABI Consulting Group / Location: Ordibehesht st, Shiraz. / Area of Construction: 140 m2 / Date : 2020-2021 / Photographers: Deed Studio, Amirali Ghaffari
Email: rabioffice123@gmail.com
Instagram: @rabioffice
The present project includes the interior design, renovation, and use change of a commercial unit to an office for Markazi computer, located at Ordibehesht St., Shiraz, Iran. This unit was a two-floors building according to the initial situation. A 140m2 space on the second floor was considered for office after separation of floors.
The plan had a longitudinal proportions exposure to main daylight from northwards, and with a less value from southward. The existing project ceiling was a flat knaf with multiple repeating ceiling lights.
After, observing the project status, the mission was started with the following questions:
• How can we achieve proper zoning due to the longitude shape of plan and daylighting?
• What is the best plan to satisfy the employer’s requirements?
• How should the servicing facilities of each space (electrical, cooling and heating installations) be operated?
the primary designing idea was formed based on spatial configurations toward functions with the aim to achieve an activity-based space with a balance between social communication and managerial activities. The transparent walls are used to maintain the balance as well as improving daylighting status. In addition to the demands of the employer, resting areas and spaces for social interaction are designed close to workspace and kitchen in order to improve innovation and creativity level.
Working desk is designed based on employers’ behavior during work times, in order to have an easy access to the facilities and required equipment by the worker and supplements. Furthermore, at the beginning of the project, the building floor was destroyed to remove the previous infostructures and facilities and installing new facilities to achieve the most efficient servicing. The project ceiling was manipulated with minimum changes for being consistent with the designed spaces and improving the spaces lightening, based on the employer’s order.
