باغ سلطنت‌آباد، میراث ماندگار، نوشته‌ی کورش کاوسی
چشم‌انداز طرقبه، اثر حوریه صادقپور ‌هروی، زهرا صادقپور ‌هروی

خانه روزن، اثر مهیار جمشیدی

خانه‌ی روزن

خانه‌سازی در دوران اخیر به فعلی برای ایجاد فضای زندگی بسنده کرده است. می‌توان گفت زندگی آپارتمان‌نشینی ما را به محدودیت‌های مختلف عادت داده است. اصطلاح چهاردیواری اختیاری که از دیرباز در دایره‌ی جملات متداول ماست خود خاطرنشان‌کننده‌ی مواردی بنیادی‌ست. چهاردیواری! فضایی که محصور است و محرمیت در آن صرفا با ایجاد حصار (دیوار) ایجاد می‌گردد. اما تا بحال فکر کرده‌اید که یک آپارتمان که محل زندگی یک خانواده‌ست الزاما نیاز به محرمیت و حصار غیرقابل تغییر ندارد! می‌توان جداره‎‌های یک سالن یا اتاق خواب را متفاوت دید و در یک آپارتمان کوچک نیز در پی ایجاد تداوم فضایی بود. اگر جداره‌ی یک سالن یا اتاق، جداره‌ی Solid و بسته نباشد می‌توان ارتباط دیداری یا حتی حرکتی بین فضاهای خانه داشت. از طریق ساختن یک مفصل (باز و نیمه باز) با امکان دید و ندید و با عناصری مانند پرده به این مهم رسید. در این پروژه یک تراس کوچک داشتیم که تنها با یکی از دو اتاق خواب خانه کار می‌کرد. این پتانسیل موجب شد تا در پی فعال کردن نیروهای پنهان آن و تداوم بخشیدن آن به تمامی فضاهای خانه باشیم. تراس را فعال کردیم و جداره‌ی سبزش را از طریق 2 پنجره‌ی قدی (روزن) از تراس اتاق اول به اتاق دوم و سپس به سالن امتداد دادیم. در انتهای این محور یک فضای نشیمن ایجاد کردیم تا این روزن به دو طرف سرویس دهد. با عمل به این ایده هم سالن از محصوریت خارج شد و هم فضای اتاق خواب اول با تمام خانه ارتباط یافت. از طریق یک پرده نیز در زمان‌های لازم مانند زمان استراحت می‌توان محرمیت مورد نظر را برقرار کرد. این ایده در پی ایجاد راهکاری قابل تکثیر در جهت رفتار متفاوت جداره‌های خانه و امکان تداوم بصری می‌باشد.

سکانس ورود نیز با وارد شدن یک راهرو خطی پروژه که به یک جداره کوتاه می‌رسد که محدوده‌ی آشپزخانه را تعریف کرده است. این دیاگرام سبب ایجاد سلسله مراتب ورودی به خانه می‌باشد. در پی سعی برای رسیدن به یکپارچگی فضایی، متریال کف نیز ساده و پیوسته با رنگی سفید انتخاب شد. خطوطی با هندسه‌ی ارگانیک بین دو روزن‌های خانه در فضا بر تداوم بصری و مسیر دیداری تاکید دارد. سلسه مراتب فضایی پروژه با خطوطی در جداره و کف مورد تاکید واقع شده است. در برابر شومینه فضایی برای نشستن افراد روی زمین در کنار هم که امری فراموش شده در خانه‌های امروزیست تعبیه شده که با تغییر متریال کف بر آن تاکیید شده است. خانه روزن پروژه‌ای اقتصادی با بودجه‌ی محدود می‌باشد که سعی در خرق عادت در جداره‌های موجود خانه‌ها دارد. این خانه می‌تواند قصه‌های زیادی را روایت کند، قصه‌های هم‌نشینی‌های خانه‌های قدیم و ارتباط بیشتر افراد یک خانه را با هم در کنار وجود فضاهای شخصی.

در انتخاب تمامی خطوط ، هندسه و حتی متریال‌های این پروژه سعی در کم‌گویی و خلوص شده است تا حرف خود را ساده و بی آلایش بزند. روزنی که در پی حس زندگی در فضاست. در فضاهای محدود آپارتمانی 78 متری.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1400
____________________________
طراحی داخلی
____________________________

نام پروژه: خانه روزن
عملکرد: مسکونی
دفتر طراحی: دفتر طراحی درک فضا
معماران اصلی: مهیار جمشیدی
همکاران طراحی: تینا الفیده فرد، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلو، حانیه دانشور، لیلا نوری
مجری: دفتر درک فضا
نوع تاسیسات: کولر آبی- شوفاژ
آدرس پروژه: سعادت آباد-بلوار پاکنژاد- کنارگذر آسمان ها- بن بست ندا
زیربنا: 80 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: 19/03/1400 – 31/06/1400
عکاس پروژه: محمدحسین حمزه‌لویی
وبسایت: www.darkefaza.com
ایمیل:  darkefaza@gmail.com
اینستاگرام: darkefaza

 

Rozan House, Mahyar Jamshidi

Project Name: Rozan House / Function: Residential / Office: Darkefaza Design Studio / Lead Architect: Mahyar Jamshidi / Design Team: Tina Alfideh Fard, Bahareh Pezeshki, Fatemeh Hasanloo, Hanie Daneshvar, Leila Nouri / Executive Engineer: Darkefaza Design Studioi / Environment Graphics: Maziar Jamshidi / Mechanical Structure: Central Heater Structural Engineer / Location: Paknejad St, Sa’adat abad / Area of Construction: 80 Sq.m/ Date: 2021 / Photographer: Mohammad Hossein Hamzehlouei
Website: www.darkefaza.com
Email: darkefaza@gmail.com
Instagram: @darkefaza

In recent times, house building has been enough to create a living space. It can be said that apartment living has accustomed us to various limitations. The term «four-wall», which has long been part of our common vocabulary, refers to fundamental points. A four-wall is a space that is enclosed and its privacy happens only by creating a solid wall. But have you ever thought that an apartment where a family lives does not necessarily need privacy created by unchangeable barriers! It is possible to see the walls of a living room or a bedroom a little more differently, and seek the creation of spatial continuity even in a small apartment; If the walls of spaces like living room and bedroom are not enclosed and solid in total, visual or even dynamic communications can be made between different parts of a house. This can be achieved by making a joint (open or semi-open) with the possibility of seeing and not seeing, and with elements such as curtains.
In this project we had a small terrace that worked with only one of the two bedrooms of the house. This potential had let us to pursue activating its hidden energies and perpetuate them in the entire house parts.
For terrace’s activation we created a green wall and made it visible throughout the whole house by installing two tall windows (a slit = “Rozan” in Persian), one on the common wall of the bedrooms and the other on the dividing wall between the bedroom and living room. At the end of this axis we created a living space to serve this slit to both sides. With this idea, both the hall was taken out of confinement and the first bedroom was able to be connected with the whole house too. Through a curtain, in the necessary times, such as rest time, the desired privacy can be established. This idea seeks to create a reproducible solution to the different behavior of house walls and the possibility of visual continuity. The entrance sequence also enters a linear corridor that leads to a short wall which defines the kitchen area. This diagram creates a home entry hierarchy. In order to try to achieve spatial integrity, the floor material was also selected from simple and continuous materials with white color. Lines with organic geometry between the two openings of the house emphasize visual continuity and visual path. The spatial hierarchy of the project is emphasized by lines on the wall and floor. In front of the fireplace, there is a space for people to sit on the floor next to each other (a forgotten fact in contemporary houses), which is emphasized by changing the floor material. Rozan House is an economical project with a limited budget that tries to break the habit in the existing walls inside the houses. This house can tell many stories; stories of gatherings that were held in the bygone houses and increase the communication between people living in a same house along with the existence of personal privacy. In selecting all the lines, geometry and even materials of this project, an effort has been made to be low-key and pure so that it can speak simply and humbly. A slit (Rozan) that seeks the feeling of living in a space, even in the confined spaces of a 78-meter apartment.

مدارک فنی