رویکردی به زندگی علی‌اکبر صارمی، به قلم امیر بانی مسعود
باشگاه و استادیوم ورزشی چوگان اثر فریدون کسرائی

خانه‌ی سلولی طراح و معمار پروژه: بن آدی
کشور سازنده آسیای شرقی

FIN-TOPPED HOUSE
Ben Addy
East Asia

 

خانه‌ی فین تاپد برنده‌ی مسابقه بین‌المللی طراحی خانه سازی مطابق با ویژگی‌های فرهنگی برای شهرهای در حال توسعه‌ی آسیایی شده است. خانه‌ی طراحی شده توسط بن آدی در حقیقت یک عملیات اجرای چندین لایه‌ای در صنعت پیش ساخته انبوه سازی ساختمان و طراحی فضایی است. منزلی با وزن کم و پوشش قابل تعویض که با تکیه گاهی پایه‌ای به هسته مرکزی که از جنس بتن است، متصل شده است. این واحدها به گونه ای طراحی شده که میتوان آنها را به روش‌های گوناگونی بسته به شرایط سایت، از یک منزل تک واحدی گرفته تا یک مجموعه‌ی بزرگ عمودی و یا با ارتفاع کم روی هم سوار کرد. در واقع هر یک از واحدها یه صورت سلولی عمل می‌کند و قابلیت انبوه سازی را دارد.
فضای یاد شده یک محفظه‌ی سه بعدی است که با بسط دادن یک پوسته‌ی آلومینیومی نازک روی پشت بندهای محکم و مقاوم تا پیش تنیدگی کل پوشش، ساخته شده است این پوشش با لاستیک مدور پوشیده شده تا ساختار کلی را ضد آب کند و تا حدودی گرمای ساختمان را نگه دارد. هسته‌ی بتنی مرکزی شامل ،آشپزخانه، حمام، ورودی اصلی و سرویس‌های عمودی از جمله ملزومات مکانیکی و الکترونیکی آسانسورها و مسیرهای خروج اضطراری است. مجموعه‌ی گرمایشی بلند آن برای پراکنده کردن گرما از ملک بنای مذکور مورد استفاده قرار می‌گیرد. درحالی که یک پره‌ی بزرگ تکیه گاهی مخزن باد خنک و حرارت خورشیدی را حفظ می‌کند و برای تنظیم درجه حرارت داخلی آب را اطراف سازه بتنی به جریان در می آورد. از نظر داخلی به دلیل عدم پوشش کف فضاها، یک اتمسفر پیله‌ای شکل ایجاد می‌شود و دیوارها به همراه یک وسیله‌ی مدرن نورگیری متحرک، ژاپنی امکان شکل دادن و ایجاد فضاهای مختلف را فراهم می‌آورد هدف طراح خانه فین تاپد ترغیب خانواده‌ها برای بازگشتن به شهر است. جایی که مشغول به کار هستند تا بتوانند مدت زمان بیشتری را با هم بگذرانند بن آدی در طراحی خلاق خود چیزهایی به وجود آورده است که احتمالا تا سال (سال (۲۰۰۵ ساخته نمی‌شود اما تا سال ۲۰۲۰ چشم به راه اجرای آن می‌مانیم.

هسته‌ی بتنی مرکزی شامل، آشپزخانه، حمام، ورودی اصلی و سرویس‌های عمودی از جمله ملزومات مکانیکی و الکترونیکی آسانسورها و مسیرهای خروج اضطراری است. مجموعه‌ی گرمایشی بلند آن برای پراکنده کردن گرما از ملک بنای مذکور مورد استفاده قرار میگیرد. درحالی که یک پره‌ی بزرگ تکیه گاهی مخزن باد خنک و حرارت خورشیدی را حفظ می‌کند و برای تنظیم درجه حرارت داخلی آب را اطراف سازه بتنی به جریان در می آورد. از نظر داخلی به دلیل عدم پوشش کف فضاها، یک اتمسفر پیله‌ای شکل ایجاد می‌شود و دیوارها به همراه یک وسیله‌ی مدرن نورگیری متحرک، ژاپنی امکان شکل دادن و ایجاد فضاهای مختلف را فراهم می‌آورد هدف طراح خانه فین تاپد ترغیب خانواده‌ها برای بازگشتن به شهر است. جایی که مشغول به کار هستند تا بتوانند مدت زمان بیشتری را با هم بگذرانند بن آدی در طراحی خلاق خود چیزهایی به وجود آورده است که احتمالا تا سال (سال ۲۰۰۵ ساخته نمی‌شود اما تا سال ۲۰۲۰ چشم به راه اجرای آن میمانیم.

منتشر شده در : چهارشنبه, 28 آگوست, 2019دسته بندی: معماریبرچسب‌ها: