بیمارستان کودکان اِوِلیـنـا، لندن، انگلیس / گروه معماری هاپکینز، 2004
خانه چهل گره، اثر علیرضا مشهدی‌میرزا و حبیبه مجدآبادی

بیمارستان کودکان سوژو سوژو، چین/ شرکت معماری HKS، 2009

این پروژه طرح ارائه شده توسط شرکت معماری HSK در مسابقه‌­ی طراحی ساختمان بیمارستان کودکان سوژو می‌باشد. برنامه­‌ریزی فیزیکی این طرح، شامل بیمارستانی 600 تخت‌خوابه، با مساحت بیش از 94800 متر مربع است که بیش از 7000 متر مربع آن به درمانگاه، یک بخش اورژانس با تجهیزات کامل، بخش رادیولوژی و بخش پشتیبانی اختصاص یافته است. سایر بخش­‌های این برنامه‌­ی فیزیکی، شامل بخش آموزشی-پژوهشی، بخش مدیریت، خوابگاه و خانه‌­های پرسنل، یک مرکز اختصاصی برای بیماری‌های عفونی (مجزّا از سایر بخش‌­ها) و یک پارکینگ با ظرفیت 800 خودرو می‌شود.
قرن‌­هاست که بادبادک‌­های رنگی باعث شادی کودکان می‌­شوند. اعتقاد بر این است که پیدایش آنها به حدود 2800 سال پیش در کشور چین برمی­‌گردد. بادبادک‌­ها با رنگ‌های روشن و اشکال متنوع خود، بر فراز آسمان، همواره و در هر سنّی، باعث هیجان و شادی کودکان و حتا افراد بزرگسال می‌­شوند. بیمارستان سوژو با الهام از این ایده، همانند بادبادکی بزرگ بر فراز باغ بیمارستان و زمین بازی آن افراشته شده است. این سازه‌­ی موّاج رنگارنگ، علاوه بر حفاظت سایر بخش­‌های بیمارستان در مقابل گرمای خورشید و باران، محیطی زیبا و زنده را برای کودکان و خانواده‌­های آنها فراهم می‌­آورد.
باغ آبی واقع در ورودی محوطه‌­ی این بیمارستان، یادآور باغ‌­های آبیِ تاریخی در این شهر است که به زیبا بودن و داشتن فضایی آرامش­‌بخش مشهورند. همچنین، این باغ آبی باعث ایجاد ارتباط بصری میان سایت و کانال سوژو، که به “ونیز شرق” معروف است، می‌­شود. کانال از سمت جنوب و شرق، سایت پروژه را در برمی‌­گیرد. درعین‌­حال، معماری منحصربه­‌فرد سازه با فرم موّاج خود، در هماهنگی کامل با حرکت آب در باغ آبی و کانال است و به نوعی با فرم سیّال خود، بر آن تأکید می­‌کند. قوس­‌های موجود در سازه همانند امواج آب و یا یک جریان هوای آزاد به نظر می‌­رسند. طیف رنگی موجود در نمای بیمارستان، در سایر بخش‌­های آن، برای ایجاد فضاهایی شاد و جذاب برای کودکان و خانواده‌­هایشان مفید واقع شده است.

این بیمارستان در ساختمانی قدیمی و هشتاد ساله قرار داشت و تا پیش از شروع پروژه، مورد تعمیرات بسیار جزئی قرار گرفته بود. بازسازی بیمارستان بر اساس آخرین یافته‌­ها و گزارشات سازمان بهداشت و درمان کودکان انجام گرفت که بازتاب آن در کاهش استرس و ترس کودکان و خانواده­‌های آنها محسوس است. تمامی بخش­‌های ساختمان بر مبنای نیازهای روحی و جسمی آنها و با بهره‌­وری مناسب از نور طبیعی، در قالب فضاهای درمانی خوش‌­ساخت و مسیرهای دسترسی مناسب به محوطه‌­ی بیرونی، طراحی شده است. این امر، به کاهش اضطراب و تحریک­‌پذیریِ ناشی از بودن در فضاهای بیمارستانی بسیار کمک می­‌کند.
کارمندان بیمارستان از طریق مسیرهای عبوری اختصاصی، امکان دسترسی به بخش­‌های مختلف محوطه را دارند. کاهش طول مسیرهای دسترسی باعث افزایش کارایی و ارتقای کیفیت آنها در همه‌­ی بخش­‌های بیمارستان، از جمله بخش بالینی و نیز بخش تشخیص و درمان می‌­شود. پرسنل در داخل سایت بیمارستان اسکان داده شده‌­اند. در طراحی فضاها و مبلمان برای پرسنل نیز ملاحظات ارگونومی رعایت شده است. این سازه، با توجه به ابعاد و موقعیت مکانی خود، طیف وسیعی از خدمات درمانی را به مراجعین ارائه می­‌دهد و با زیربنایی به مساحت 3/1 میلیون متر مربع، ظرفیت 800 تخت، تعداد مراجعین 3000 نفر در روز و نیز داشتن 500 اتاق در بخش اورژانس، به صورت کاملاً مشارکتی و بر مبنای نیازهای کودکان و والدین آنها فعالیت می‌کند.
باغ سلامتی در ورودی سایت، در سطحی پایین­تر از سایر بخش­‌های محوطه و به صورت پلکانی طراحی شده است. بیمارانی که از طرق مختلف و به وسیله­‌ی ماشین، اتوبوس و یا پیاده از راه می‌­رسند، با گذر از روی پلی که این باغ پلکانی را از طریق مسیرهای آسان و سهل­الوصول به تمامی بخش‌­های بیمارستان متصل می‌­سازد، به فضاهای داخلی دسترسی پیدا می‌کنند. این باغ، به طور اختصاصی برای کودکان و والدین آنها طراحی شده است. هر طبقه­‌ی ساختمان دارای پذیرش، صندوق و داروخانه‌­ی مجزّاست که درنتیجه، باعث کاهش رفت و آمد اضافی و ازدحامِ تنش‌زا می‌­شود.
فضاهای درمانی به ­گونه‌­ای طراحی شده­‌اند که تمامی اتاق‌­ها رو به جنوب هستند. این اتاق‌­ها از یک تا چهار تخت دارند. دلیل اصلی این جانمایی، تأثیر مثبت نور خورشید بر سلامتی و درمان بیماران بود.
وجود یک ساختمان مجزّا برای بیماری­‌های عفونی، طراحی لابی و فضاهای مخصوص خانواده‌­ها و نیز خوابگاه پرسنل در همان نزدیکی، همه و همه، فرصتی مناسب را برای ایجاد طرحی منسجم و یکپارچه و نیز محیطی دوستانه برای کودکان ایجاد کرده است.
سایت در قسمتی از شهر قرار گرفته که با سرعت بالایی در حال توسعه است. در راستای اجرای پروژه، نواحی مجاور کانال که در طرح بود نیز، توسعه یافت؛ این توسعه شامل منظرسازی، ایجاد باغ آبی و سیستم­‌های تهویه است. چینی­‌ها به وجود نور خورشید و جریان هوای تازه به عنوان یک عنصر شفابخش ایمان دارند، بنابراین تمامی اتاق‌­ها رو به جنوب و دارای تهویه طبیعی هستند. باغ‌ها و حیاط­‌های پشتی نور طبیعی و هوای تازه را برای بخش­‌های مختلف تشخیص و درمان فراهم می‌­آورند. این پروژه همچنین شامل بام سبز و سیستم‌های خنک­‌کننده‌­ی بام است. سازه‌ی مذکور به دلیل طراحی منحصربه‌فرد خود موفق به کسب رتبه‌ی اول (مدال نقره) در رتبه‌بندی LEED شده است. پارکینگ در طبقات زیرین طراحی شده که این امر، از ایجاد سطوح وسیعِ خالی از پوشش گیاهی و در نتیجه ایجاد جزایر گرمایی در پیرامون سازه جلوگیری می­‌کند، ولی برای بیمارستانی با این ابعاد، کوچک به نظر می­‌رسد. ایستگاه‌­های اتوبوس در مکان‌­هایی که بالاترین حجم آمد و رفت را دارند، جایگزین شده­‌اند. خوابگاه و خانه‌­های پرسنل، برای کاهش مسیرهای رفت و آمد و صرفه­‌جویی در وقت آنها، در داخل سایت قرار گرفته است. ساختمان جدید مخصوص کودکان، جایگزین ساختمان قدیمی و بخش زایمان می‌­شود که این امر باعث ارتقای سطح بهداشت و سلامتی کودکان شهر سوژو است.

مدارک فنی


منتشر شده در : دوشنبه, 5 فوریه, 2024دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: