كتابخانه‌ی مركزی و مركز اطلاع‌رسانی شهرداری اصفهان، اصفهان، ایران/ محمدرضا قانعی و علی شیخ‌­الاسلام (شرکت مهندسین مشاور پلشیر) 2002 م. (1381 ه.ش)
National Library Of I.R. of Iran, 2004

بیمارستان ؤکسهام پارک باکینگِم­شایر، اسلاو، انگلستان / پاؤل و مویا، 1966

Wexham Park Hospital, 1966

اولین فاز بیمارستان ؤکسهام پارک در ژوئن سال 1966 در زمین­ه‌ای سرسبزی با درختان کهنسال و دریاچه‌­ی طبیعی ساخته شد که قبلاً کاخ ملکه ویکتوریا در آن قرار داشت. درست بعد از اتمام فاز 1، فاز دوم پروژه، یعنی ساختمان بیمارستان زنان و زایمان به اجرا در آمد.
نحوه‌­ی طراحی این بیمارستان همواره مورد سؤال و نقد بوده است، چرا که تمام فضاهای بیمارستان، غیر از ساختمان شش طبقه­‌ی اداری که در وسط سایت در مقابل ورودی اصلی قرار گرفته است، به صورت خطّی در یک طبقه طراحی شـده­‌اند. اتـاق‏های تشخیـص بیمـاری و مشـاوره و اورژانس در قسمت شمالی ورودی اصلی قرار گرفتـه‌­اند. بخش­‌هـای جراحی نیز در قسمت جنوبی سایت واقع شده‌­اند. تمام بخش­‌های بیمارستان به وسیله مسیری به طول 300 متر به هم متصل می‌‏شوند. سِر فیلیپ پاؤل، هدف از طراحی خطی این بیمارستان را این گونه توضیح می‌‏دهد:
«بیمارستان یک ساختمان نیست، بلکه ساختاری در حال رشد است. وسعت سایت ؤکسهام پارک به ما این امکان را داده است تا در آینده توانایی توسعه‌‏ی بیمارستان را داشته باشیم و این همان چیزی است که من همواره خواستار آن بوده‌­ام. به طور مثال نیاز کنونی ما که 300 تختخواب است ممکن است در آینده به 450 تختخواب برسد و وسعت سایت به ما این امکان را می‌­دهد تا تمام بخش‌‏ها را بدون استفاده از هرگونه پله، آسانسور یا رَمپی به صورت خطّی توسعه دهیم.»

نحوه­‌ی طراحی به گونه‌­ای است که به بیماران این امکان را می‌‏دهد تا بهترین منظره‏‌ی باغستان‏‌های اطراف را تماشا کنند و از هوای مطبوع محیط بیرون استفاده کنند و حتی به ‏پیاده‌‏روی بروند. امروزه اعتقاد بر این است که استفاده‌­ی بیماران از هوای مطبوع و فضای سبز بر روند درمان و بهبودی آن­ها تأثیر مستقیم دارد. ایرادی که به طراحی این بیمارستان گرفته شده و پاول و مویا نیز آن را تصدیق کرده‌‏اند این است که هرچند بیمارستان از نظر ابعاد، اندازه‌­ی متوسطی دارد، اما خطی بودن بخش­‌های آن موجب پراکندگی قسمت‌‏های مخلتف از هم شده است و برای رسیدن از جایی به جای دیگر باید زمان نسبتاً زیادی صرف کرد. با این حال به طور کلّی و در مقایسه با بیمارستان‌­های چند طبقه که رفت‌­و­آمد در آن­ها به وسیله­‌ی آسانسور صورت می‌گیرد، رفت‌­و­آمد در این بیمارستان نیز خیلی متفاوت از آن­ها نیست. معماران پروژه برای جلوگیری از رفت‌­و­آمدهای بیش از حد، بخش­‌هایی را که به هم مرتبط هستند، در مجاورت هم قرار داده‌­اند.
در کل، بیمارستان شامل هشت بخش استانداردِ سی و دو تختخوابی است. بخش­ها به شکل “L” هستند که هر بازو به غیر از اتاق‌‏های بیمار، شامل ایستگاه پرستاری و اتاق‌‏های فرعی دیگر نیز هست. همه­‌ی بخش‌‏های بیمارستان به سمت شمـال بازشـو دارند. سقف‌‏ها به گونه‌‏ای طراحی شـده‏‌اند که هم عمـل تهویـه به صورت مناسب انجام گیرد و هم از پنجره‌‏های سقفی برای نورگیری استفاده شود.
در نمای ساختمان‌‏ها از سیمان سفید و کنیتکس استفاده شده است. شیوه­‌ی معماری این بیمارستانِ خطی که مقیاسی انسانی دارد باعث شده است تا به عنوان یکی از بهترین پروژه‌‏های درمانی پاؤل و مویا شناخته شود.

مدارک فنی


منتشر شده در : سه‌شنبه, 22 آگوست, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: