بولکویچ و سیناتلا، اثر حمیده آچاک

با گسترش ارتباطات فرهنگی اجتماعی با کشورهای غربی تغییر و تنوع طلبی در مزاج عموم مردم جامعه ایجاد شده که سبب میشود یکی از جدیترین تاثیرپذیریها از این ارتباطات شکل پذیرد.
همانگونه که عملکردهایی همچون تماشاخانهها و سالنهای تئاتر در حوزه فرهنگی دیر یا زود بر پهنه ارتباطات بصری و اجتماعی کشور راه یافتند، تغییر در مزاج عمومی جامعه یا نیاز به تنوع در این حوزه خدماتی به مرور زمان بر فضاهای مارکتینگ کشور راه یافت و ان را دستخوش تغییرات بنیادین کرد.
با گذشت زمان مشاغل مختلف فست فود محصولات خود را در چهارچوب های مختلف شکلی با طعمهای مختلف وارد بازار کرده ، مشتریان خاص خود را یافتهاند. بعضی از این واحدها بصورت تک باب مغازه در جای جای شهرها سکنی گزیدهاند و بعضی دیگر که اهداف بزرگتری در سر دارند به دنبال ثبت برندی معروف بوده تا بتوانند برند به ثبت رسیده خود را در حوزه کشوری و بعضا جهانی پرورش دهند.
با توجه به مفروضات فوق ، فستفودی به دنبال ثبت برند خود بود تا بتواند حوزه اعمال نفوذ خویش را از یک واحد تجاری به برندی معروف در حوزه کشوری تبدیل کند. درمراجعه به دفتر ما آنچه بیش از پیش در مقوله طراحی واحدهای تجاری این برند به نظر میرسید این نکته است که برند فوقالذکر میبایست به خطی واحد در زمینه طراحی دست یابد تا بتواند با ایجاد یک نشانه و دست خط واحد به الگویی مشخص و متدی مدون دست یابد. این الگو میبایست از تابلوی ورودی تا کتیبههای پیشخوان را تحت شعاع قرار میداد. آنچه بیش از پیش در طراحی این ساخت مایه به ما کمک میکرد استفاده از رنگ و بافت و عناصری بود که میتوانست خاطرهای ضمنی در ذهن باشنده در فضا ایجاد کند و جدا از طعم محصول ارائه شده، تاثیر خود را بر محیط ذهنی کار بر فضا بگذارد.
عناصر شکل دهنده اثر از قرار زیر است:
با وجود محدودیتهای هزینهای که از طرف کارفرما در میزان عناصر شکلدهنده طرح وجود داشت تصمیم گرفتیم از رنگ قرمز در سرسرای ورودی <<نماد تابلوی بولکویچ>> و بخشهایی از فضای درونی استفاده کنیم تا با ایجاد حرارت بیشتر که در ذات رنگ سرخ میباشد ناظر در خیابان را به سرسرای درونی پروژه و ایجاد اشتهای مضاعف بر کاربر فضا ترغیب کنیم .در این میان سقفها به رنگ مشکی در آمدند تا تاثیر رنگ قرمز بر فضا را دو چندان کند.
1- استفاده از سنگ اسلب یکپارچه بر پیشانی کانتر مجموعه که سرسرای ورودی را به سالن اصلی مجموعه متصل میسازد و میتواند همانند نماد یا نشانهای بخشهای سرویس دهنده را به سرویسشونده مرتبط سازد.
2- سینیهای مشکی رنگ که با تخلخل حفرههای آن کابلهای روشناییهای مجموعه را از داخل خویش گذر داده، در عین فرم سازهای روشناییها، به درک بهتر اثر کمک شایان ذکری می کند.
3- استفاده از نورهای نقطهای با کنترل تابش مشخص که میتواند منابع نوری را همچون شمعی فروزان بسته به شرایط زمانی شدت تابش نور را کنترل کند.
4- بهره گیری از مقاطع چوبی به رنگ کرم روشن که بر روی جداره دیوار VIP و دیوارههای کافه بارگذاری شد تا افق دید ناظر در فضا را به بهترین شکل ممکن کنترل کند. منابع نوری در این نوع ساختار شکلی بر پشت جدارههای چوبی پنهان گشتند تا تنها بازتاب نور برای کاربر فضا قابل رویت شده و عمق نفوذپذیری نور بر جدارهها بیشتر شود.
5- بهرهگیری از منابع نور خمرهای شکل به تعداد دوازده عدد که از طیف سفید و طوسی از جداره فوقانی کانون ورودی آغاز شده و به صورت مستقیمالخط به رنگ مشکی در انتهای کانتر ختم میشود که میتواند چشمانداز بصری را بیش از پیش به فضای اندرونی دعوت کند. درست در میانه این لوسترهای نقطهای، یک منبع نوری با رنگ قرمز در نظر گرفته شد که توانست جلوه خاصی را به میانه سالن اصلی و قسمت سفارش منوی مجموعه دهد.
6- میز و صندلیهای مجموعه با رنگ سیاه و مسی در نظر گرفته شد تا این عضوهای خنثی تاثیری منفی و یا مجاورتی نامتجانس بر بافت فشرده پروژه ایجاد نکند.
7- در قلب دیوار میانی اثر که با چند پله اختلاف سطح ایجاد شده بود جعبه های گل و کتاب (flower box ) مجموعه قرار گرفت تا با صورت متخلخل خود مانع از دید بصری سالن اصلی به فضای VIP شود و آن بخش از فضا را برای مهمانی های خاص دنج نماید.
8- درست از دیواره میانی پروژه قفسهای فولادی قرار گرفت و در میانه آن قلوه سنگهای تزئینی جایگذاری شد تا سنگینی دیواره ماسهای رنگ پروژه را کم کرده، جلوهای نمادین به آن بدهد.
کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
____________________________
عملکرد: تفریحی تجاری، طراحی داخلی
___________________________________________
نام پروژه / عملکرد: بولکویچ و سیناتلا/یک مجموعه کامل فست فود و کافیشاپ
شرکت /دفتر طراحی: دفتر مهندسی حمیده آچاک و همکاران
معماران اصلی: حمیده آچاک
همکاران طراحی: نیلوفر ابراهیمی
طراحی و دکوراسیون داخلی: حمیده آچاک، نیلوفر ابراهیمی
نوع تاسیسات/نوع سازه: سانتیرفیوژ و داکت اسپلیت
آدرس پروژه: تهران . بزرگراه یادگار امام . ابتدای خیابان دادمان . پلاک 120
مساحت/زیر بنا: 138متر مربع
کارفرما: سینا محمدی
مجری: حسین مهر علیزاده
مشاور عالی: نیما مکاری
تاریخ شروع/تاریخ پایان ساخت: 24/4/1397 الی 5/7/1397
عکاسی پروژه: آقای آزادی
ایمیل شرکت: Hamide_achack@yahoo.com