ویلای کوشه، اثر شرکت کارناکو
ساختمان تجاری زنجان، اثر استودیو معماری آرخه

ویلایی برای آنا و سعید، اثر دفتر فرایند منطقی

سعید و همسرش آنا در زمین 1000 متری خود ویلایی می‌خواستند که فامیل بزرگشان را آخر هفته‌ها دور هم جمع کنند. آنها در فکر سالن بزرگی بودند که همه‌ی فامیل را در خود جای دهد و مانند خیلی از همسایه‌ها، به دلیل فاصله‌ی کم از ویلاهای مجاور، سر‌و‌صدا و دید خیابان، خیلی روی فضاهای باز حساب نمی‌کردند، اما تابستان امسال همه‌ی فامیل هر آخر هفته به اینجا می‌آیند، گروهی بازی می‌کنند، عده‌ای تنی به آب می‌زنند، بعضی در گوشه و کنار خلوت می‌کنند و … همه زیر آسمان در جمع بزرگی به نام خانواده دور هم جمع می شوند.
زمین پروژه‌ی ویلای آنا و سعید که در شهریور 1391 به ما پیشنهاد شد، در شهرک زیتون و در 10 کیلومتری شهر تاریخی اصفهان می‌باشد. شهرک زیتون، مجموعه‌ی مسکونی ‌ـ‌  ویلایی کوچکی است که پلاک‌های آن عمدتاً متعلق به پزشکان است و بافت ویلایی بسیار پر‌تراکمی دارد. در این پروژه، سعی کردیم تا با طراحی فضاهای باز، به عنوان بستر اصلی شکل‌گیری رفتارهای جمعی، جاری کردن آن در ترازهای مختلف و سپس تعریف دسترسی‌ها و فضاهای ارتباطی، به مانند حلقه‌های اتصالی و فضاهای بازی پویا، بنا را مانند درختی در‌آوریم که می‌توان از آن بالا رفت. از این طریق، به جای تک‌فضاهای مستقل، شبکه‌ای در هم تنیده از فضاهای باز، گودال‌باغچه، حیاط مرکزی و مهتابی، با قابلیت اتفاق رفتارهای متنوع فردی و جمعی شکل می‌گیرد و فضای بیرون نیز در ارتباطی زنده با درون، به صورت سه‌بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
احجام پرِ پروژه، با شکل‌گیری در اطراف فضاهای باز، آنها را در‌بر‌گرفته، ضمن ایجاد درون‌گرایی و محرمیت، ارتباط فضاهای بسته، باز و نیمه‌باز را به حداکثر می‌رسانند. فضاهای بسته‌ی پروژه، همگی رو به خالی میانی کرده، از خلال آن با بیرون ارتباط بر‌قرار می‌نمایند و اینگونه، الگوی فضاهای آشنای معماری ایرانی (حیاط مرکزی، مهتابی و گودال‌باغچه) را زنده می‌کنند. زیر‌بنای تقریبی این پروژه 420 متر‌مربع و در سه طبقه می‌باشد. سازه، اسکلت فلزی و سقف، کامپوزیت بوده و گرمایش از طریق رادیاتور و پکیج و سرمایش نیز به وسیله‌ی کولر آبی انجام می‌پذیرد. این پروژه در شهریور 1393 به اتمام رسید.
توجه به بافت بسیار متراكم سایت از یک سو و فرهنگ، اعتقادات و استایل زندگی مردم اصفهان از سویی دیگر و نتیجتاً ایجاد پروتوتایپ جدیدی برای حل موضوع پارادوكس‌ـ‌گونه‌ی ویلای درون‌گرا، از ویژگی‌های اصلی پروژه می‌باشند. علاوه بر این، وجود شبكه‌ای در هم تنیده از فضاهای باز و نیمه‌باز محرم، به عنوان عنصر هویت‌بخش خانه همچنان كه در معماری مناطق مركزی ایران نیز مرسوم بوده است، و شكل‌گیری مسكنی با روحیه‌ی فضاهای آشنای گذشته و زبان معماری امروز، از دیگر نكات قابل توجه می‌باشد. كنترل شرایط اقلیمی كویری در عین ایجاد فضاهایی شفاف نیز یكی دیگر از چالش‌های پروژه‌ی حاضر می‌باشد.

معماری معاصر ایران: مسکونی، ویلایی

___________________________________           

نام پروژه/عملکرد: ویلایی برای آنا و سعید/مسکونی
طراحان: احسان حسینی، الهام گرامی‌زاده‌نائینی
شرکت طراحی: دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری
تیم طراحی: مرجان صادقیان
مشاوره سازه: هوشنگ اشرفی
مهندس تاسیسات مکانیکی و الکتریکی: حسینی، شاه‌نظری
مدیر اجرا: عباس جبیری
پرزانته: نیلوفر موسوی، حسین حسینی، حمیدرضا گوگردچیان
مساحت زمین: ۱۰۰۰ متر مربع
مساحت ساخته شده: ۴۲۰ متر مربع
کارفرما: سعید صادقیان، آنا قدسی
عکس: پرهام تقی اُف، فرشید نصرآبادی
محل پروژه: اصفهان، منطقه‌ی مرغ، مجتمع ویلایی پزشکان زیتون
تاریخ اجرا: شهریور 1393
پست الکترونیک: sinvia55@yahoo.com
جوایز: رتبه دوم جایزه معمار در بخش ساختمان‌های مسکونی تک واحدی، سال ۱۳۹۴

مدارک فنی


منتشر شده در : جمعه, 25 ژانویه, 2019دسته بندی: مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: , , ,