پروژه‌ی بازسازی و طرّاحی داخلی دفتـرِ فصلنامه‌ی هُنـر معمـاری گروه معمــــاری رُخ
The design of the head office of Roya company, the interior design, Kambiz Azarkhowish

برنده‌­ی جایزه­‌ی اوّل در بخش معماری داخلی فضاهای مسکونی
(مشترک با پروژه­‌ی آپارتمان شماره­‌ی 17)
خانه­‌ی کارنِگی هیـل
گیسو و مژگان حریری (دفتر معماری حریری و حریری)

Carnegie Hill Residence
Gisue & Mojgan Hariri (HARIRI & HARIRI Architecture)

این پروژه­‌ی پارک اونیـو، نوسازیِ یک آپارتمان 250 متر مربّعی است که پیش از جنگ جهانی دوّم ساخته شده و در محلّه‌­ی زیبا و جذّاب کارنِگی هیل در منهتن واقع گردیده است.
معماریِ این ملک با کنار هم قرار دادن لِی­اؤتِ کلاسیکِ سنّتیِ آپارتمان‌های پیش از جنگ و صراحتِ مدرنیسم یک وضعیّت تعادل ایجاد کرده است.
با ورود به آپارتمان، با یک «گالـریِ» عریض و طویل مواجه می‌­شوید که از شمال تا جنوب امتداد یافته و قسمت‌های مختلف آپارتمان را به یکدیگر مربوط می­‌سازد.
اتاق خواب‌های خصوصی، که در امتداد دیوار غربیِ گالری قرار گرفته­‌اند و با درهایی از چوبِ وِنْگِیِ (Wenge wood) تیره با قاب‌های از کف تا سقف نشانه­‌گذاری شده­‌اند، نه­‌تنها ورودیِ فضاهای خصوصیِ پشتی را تعریف می‌­کنند، بلکه برای شخصی که به طرف فضای نشیمن حرکت می­‌کند، حسّ حرکت و ریتم، یا به بیانی دیگر یک «ضرب‌آهنگ فضایی» ایجاد می‌­کند. یک «دهلیـز» پشتِ یک صفحه­‌ی نیمه‌­شفّاف، که با یک «صفحه­‌ی خمیده» از جنس چوبِ ونـگی تعریف شده است، پیش از ورود به فضای نشیمن، به یک فضای گُـذار تبدیل می‌­شود.

این دهلیزْ فضاهای عمومیِ آپارتمان، مانند نشیمن، نهارخوری، کتابخانه، مطالعه، و آشپزخانه را به هم متّصـل می­‌کند. ایدئولوژیِ مدرنیستی زندگی از طریق مفاهیم لایه‌­بندی، استمرار و شفّافیّتِ فضا تبیین شده است.
فضاهای نشیمن، نهارخوری و کتابخانه، همگی از طریق لایـه‌­های دیوارهای نیمـه­‌شفّاف و پانل های کشویی به هم مربوط شده و از یکدیگر تفکیک می­‌شوند. این دیوارها و پانل‌ها نـه‌­تنها امکان نفوذ نور طبیعی را به همه­‌ی فضاها از شرق و غرب فراهم می­‌آورند، بلکه باعث خلق فضایی انعطاف­‌پذیر می­‌شود که با تغییر آن هم امکـان سرگرمیِ گروه‌­هـای کوچک و صمیمی و هم امکان گسترش فضا برای اجتماعات و مراسم بزرگتر به وجود می‌­آید.
انتخاب دقیق مواد و مبلمان به فضاها تجمّل و ظرافت و زیبایی می­‌بخشد، در حالی که ترکیب آرام و منفرد فضا و لایه­‌هایش تجربه‌­ای­ست ساده و بی‌­پیرایه. به لحاظ مفهـومی، دقیقاً همین تجـربه‌­ی زندگی بین «تضادهای ستایش‌­آمیز» نیروی محرّک نهفته در پسِ طرّاحی این پروژه بوده است.

نام پروژه: خانه‌­ی کارنِگی هیل
طرّاح: گیسو و مژگان حریری
عکّاس: پاُل ؤارچل
محلِّ اجرا: ایالات متّحد، نیویورک، پارک اَوِنیو
زیربنا: 250 متر مربّع
تاریخ شروع و تکمیل پروژه: 2006-2004

مدارک فنی
منتشر شده در : شنبه, 21 نوامبر, 2020دسته بندی: طراحی داخلی / آپارتمانیبرچسب‌ها: