خانهی ویلایی
طراح: زینب انجمنی
![g](https://aoapedia.ir/wp-content/uploads/2021/04/g.jpg)
معرفی طرح
عنوان این پروژه طراحی یک خانهی ویلایی در مجموعهی ساحلی در جلگهی شرقی گیلان میباشد. استفاده از چوب به عنوان مصالح اصلی سازه و پوشش در فضاهای داخلی و خارجی از نکات اصلی مورد نظر در طرح بوده است.
شکلگیری این طرح بر اساس دو عامل است:
1. طراحی فرمی جدید با توجه به نیازهای فضایی و فرمال جدید در احترام به فرمهای زیبای خانههای قدیمی شمال.
2. ترکیب فرم و سازه از طریق طراحی سازهای بر اساس قابلیتهای بالای چوب. بدین ترتیب در طراحی فرم خانه سعی شد تا از همان ترکیب حجمی خانههای قدیمی شمال، منتها به شیوهای نوین استفاده شود. بدین ترتیب، روند شکلگیری فرمْ تجزیهی فرم خانههای قدیمی به حجمهای ساده و ترکیب دوباره آنها به شیوهی جدید در دستیابی به حجمی خالص و نو است.
بنابراین به جای حجمهای چهارطرفهی خانههای قدیمی شمال که به صورت کوشک در باغ قرار میگرفت، حجمی دوطرفه طراحی شد که امکان قراگیری حیاط در یک طرف آن میسّر باشد. (با توجه به اینکه با وجود تقسیمبندی زمینها در کنار خیابان، امکان قراگیری خانهها به صورت کوشکمانند درون حیاط، دیگر چندان میسّر و مطلوب نیست). به همین دلیل سعی شد که جهت در نظر گرفتن تمهیداتی اصلی چون تهویهی مطلوب و استفادهی حداکثر ازجریان هوا، بازشوها در دو جبههی باز خانه به حداکثر رسیده و علاوه بر ایجاد ارتباط عمودی بین طبقات، در طراحی حجم نیز این گشودگیها به صورت بازشو طراحی شوند. بازشوی سطح پایینتر در بالای حیاط خلوتی قرار میگیرد که پیرامون خانه در دو سمت امتداد مییابد. (این حیاط خلوت علاوه بر امکان تهویهی بهتر، جهت انجام فعالیتهایی همچون نگهداری و خشککردن محصولات، فضای قرارگیری ماکیان و حیوانات خانگی و دیگر فعالیتهایی که نیاز به فضایی نیمهباز دارد، میباشد که در گذشته برای چنین فعالیتهایی فضاهایی جداگانه در باغ پیرامون خانهها ساخته میشده است.)
بازشوی دوم بر بالای بالکنهای طبقه اول و بهارخواب طبقهی دوم قرار میگیرد، که دید مطلوب و زیبایی را به ساحل امکانپذیر میسازد. دو طراحی سازهای نمایان با استفاده از شبکهای از تیر و ستونهای چوبی، وزن طبقات و سقف را تحمّل میکند. یک قاب سهمفصلی که بر روی یک پایه بتنی (که همان سکوی قرارگیری خانه را تشکیل میدهد) قرار میگیرد، فرم و سازهی سقف را تشکیل میدهد. نحوهی اتصالات این قاب زیر نظر آقای دکتر فرج الهی طراحی شد. در پوششهای داخلی نیز تماما سعی شد از انواع چوب به شکلها و رنگهای متنوع استفاده شود.