پایگاه خبری هنرمعماری آنلاین

داوود بروجنی2023-10-24T08:44:26+03:30

داوود بروجنی


Davood Boroujeni

چطور کار به اینجا رسید؟ مسیر معماری شما تا امروز

علاقه‌ی او به طراحی و به خصوص معماری از دوران کودکی آغاز شد. یکی از افراد خانواده‌ش بنام وحید آذرنژاد معمار بود و شیوه رفتار و نوع نگاه او به پدیده‌های مختلف توجه وی را به خود جلب می‌کرد. وحید جور دیگری و متفاوت با دیگران زندگی می‌کرد. تصور اینکه یک معمار این توانایی را دارد شیوه زندگی کردن دیگران را مشخص کند برایش هیجان انگیز بود. خوشبختانه بروجنی این شانس را داشت تا سال‌ها در کنار این مربی آموزش زندگی کردن بیاموزد. پس از اتمام دبیرستان برای اموزش آکادمیک معماری وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. حس آن دانشکده هیجان انگیز بود. کافی بود لحظه‌ای در حیاط دانشکده بنشینی تا معمار، نقاش، مجسمه‌ساز، گرافیست یا طراح صنعتی شوی.

چرا معماری مهم است؟

از انجا که معماری دخل و تصرف‌هایی در روابط اجتماعی و محیط زیست دارد، نقش معمار در ایجاد تعادل و پایداری اهمیت می‌یابد و این به این معنی است که معماری مهم است. در خصوص مسئولیت معمار برای جامعه معتقد است وظیفه معمار در این زمینه شناخت رفتارهای آن جامعه و ارائه راهکار معماری برای بهبود آن است. به عنوان مثال اگر جامعه‌ای به دلایل مختلف عصبانی است این وظیفه معمار است تا با طرح‌های خود شرایط را برای تخلیه این هیجان فراهم کند و پتانسیل جایگزینی احساس مثبت را در طرح خود لحاظ کند.

تاثیرگذاری کدام یک از معماران معاصر ایران و همچنین جهان بر روی کار و خط فکری و معماری شما ؟ و چرا

او وحید آذرنژاد و جواد حاتمی را موثر در شیوه زیست و فکر کردنش میداند، هر چند در معماری کردن سعی می‌کند راه‌های دیگری تجربه کند. بروجنی معتقد است این دو شخص شیوه فکر کردن را به او آموخته‌اند.

در کدامیک از پروژه‌های خودتان توانسته­‌اید به ایده‌ها و معماری خودتان برسید؟

هر پروژه‌ای چالش‌های مخصوص به خود را دارد و این هیجان انگیز است. به شخصه پروژه‌هایی که سرانجامشان به اجرا و ساخت منتهی می‌شود را بیشتر دوست دارد. دیدن آن لحظه که انسان‌ها درون پروژه مستقر می‌شوند و شروع به استفاده و بهره‌برداری از آن می‌کنند برای او فوق‌العاده است.

از بین طرح‌های دفتر کارخانه شمیم و آزمایشگاه کیا را بیشتر از بقیه دوست دارد.
کارخانه‌ی شمیم پلیمر برای او پروژه چالش برانگیزی بوده است. در این پروژه روی کیفیت فضاهای اشتراکی تمرکز شده است. هدف اصلی در این پروژه ایجاد فضاهای همزیستی بود. برای این منظور و بر اساس الگوی معماری بومی، در میان بنا حیاطی پیش‌بینی شده است که محل تجمع کارکنان کارخانه است.

آزمایشگاه کیا در شهر کوچکی واقع است. محلهٔ زمین پروژه بافت متراکمی دارد. در این پروژه سعی شده است گذرهای اطراف طرح به درون ساختمان هدایت شوند و به این ترتیب بنا تبدیل به یک مرکز محله شود.

داوود بروجنی، متولد ۱۳۶۱.

دبستان مصطفی خمینی بروجن | ۱۳۷۲

راهنمایی صدوقی اصفهان | ۱۳۷۵

دبیرستان هراتی اصفهان | ۱۳۷۹

کارشناس معماری دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران | ۱۳۸۵
کارشناس ارشد مطالعات معماری ایران دانشگاه شهید بهشتی | ۱۳۸۸
مؤسس دفتر معماری بروجنی، ۱۳۸۹.

جوایز

  • برنده‌ی ساختمان سال ایران ۱۳۹۹
  • برنده‌ی رتبه‌ی اول مشترک پنجمین دوسالانه ملی معماری و شهرسازی ایران | بخش عمومی
  • برنده‌ی رتبه‌ی اول مشترک جایزه‌ی معمار ۱۴۰۱ | بخش عمومی
  • برنده‌ی رتبه‌ی دوم جایزه معماری ایران ۱۴۰۰
  • برنده‌ی نشان نقره میزان معماری ایران
  • برنده‌ی جایزه‌ی طراحی آلمان ۲۰۲۳ و تقدیر ویژه جایزه طراحی آلمان ۲۰۲۲
  • برنده‌ی جایزه‌ی لوپ دیزاین پرتغال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲
  • برنده‌ی جایزه‌ی طراحی آیکونیک آلمان ۲۰۲۲
  • برگزیده‌ی جایزه‌ی دی‌اس‌ام ایتالیا ۲۰۲۲
  • برنده‌ی جایزه‌ی معماری و شهرسازی جامعه معماری دنیا ۲۰۲۲
  • تقدیر ویژه جایزه‌ی معماری شیکاگو ۲۰۲۲
  • برنده‌ی جایزه‌ی طراحی پاریس ۲۰۲۲
  • برنده‌ی جایزه‌ی طراحی چین ۲۰۲۱
  • برنده‌ی جایزه‌ی طراحی آینده ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲
  • برنده‌ی جایزه‌ی طراحی جهانی ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲
  • برنده‌ی معمار سال ۲۰۲۱ به انتخاب جامعه معماری تی‌ای‌سی
  • برنده‌ی جایزه‌ی طراحی آرک فریم ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲
  • برنده‌ی جایزه‌ی طراحی تایتان ۲۰۲۲
  • برنده‌ی جایزه‌ی طراحی میوز ۲۰۲۲
  • برنده‌ی جایزه‌ی نقره‌ی ای دیزاین ایتالیا ۲۰۲۱ و جایزه‌ی برنز ای دیزاین ایتالیا ۲۰۲۲
  • شایسته‌ی تقدیر جایزه‌ی معماری مستر پرایز ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲
  • شایسته‌ی تقدیر جایزه‌ی آی دی ای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲
  • برنده‌ی جایزه‌ی بی ال تی ۲۰۲۲ و شایسته‌ی تقدیر جایزه‌ی بی ال تی ۲۰۲۱
  • برنده‌ی یازدهمین دوره‌ی جایزه‌ی آرکیتایزر و تقدیر ویژه‌ی نهمین دوره‌ی جایزه آرکیتایزر
  • فینالیست فستیوال جانی معماری ۲۰۲۱
  • برنده‌ی جایزه‌ی جامعه جهانی معماری دوره‌های سی و نهم، چهلم و چهل یکم

آثار داوود بروجنی

برگشت به بالا