عبادتگــــاه زواره اثر علی شیخالاسلام


عبادتگاه زواره اثر علی شیخالاسلام
ایدهی طراحی:
در طرح جامع نیروگاه برق، زمینی در کنار ورودی به عنوان مسجد لکهگذاری شده بود که کارفرما قصد داشت همراه تکمیل شدن نیروگاه این پروژه را هم بسازد. ولی در یک نیروگاه برق، پرسنل یا سَرِ پُستِشون هستند و یا در راه خانه. به همین دلیل پیشنهاد شد فضایی به عنوان خوشآمدگویی در این زمین طراحی شود. فضایی که مشخصات زیر را داشته باشد:
1. به علت اینکه نزدیک ورودی است خیلی مانومنتال باشد.
2. شامل گالری و نمازخانه باشد که گالری اطلاعات جامعی از نیروگاه داشته باشد و نمازخانه فضایی باشد برای تمام ادیان، چون کارشناسهای زیادی با ملیتها و دینهای مختلف به این نیروگاه میآیند.
3. ارتباطی با هنر و معماری زواره داشته باشد تا احداث این نیروگاه جدید، ارزش افزودهای برای شهر زواره داشته باشد.
از آنجاکه این زمین در کویر قرار دارد و بزرگترین آرزوی هر مسافری در کویر، رسیدن به چشمهی آب و سبزینگی است، به همین منظور سطحی از آب طراحی شد که گنبدخانهای مقدس را در دل خود جای داده و انگار هیچ دسترسیای ندارد. دو سمت این آبنما به وسیلهی فضایی خطی و گهوارهای که در معماری کویر به وفور دیده میشود محصور شده و مجموعهی خطی و گنبدخانه و آبنما، کل پروژه را به وجود میآورد. فضای L شکل شامل گالری است و سالن اجتماعات کوچک که به صورت خطی سازماندهی شدهاند و از یک طرف وارد آن و از سمت دیگر خارج میشویم. ورودی نمازخانه نیز از داخل همین گالری است، طوری که مسیری از داخل گالری جدا شده و حول گنبدخانه میچرخد و به پایین میرود که انگار انسان در آب فرو میرود و تطهیر میشود تا وارد گنبدخانه شود.
گنبدخانه طوری طراحی شده که هر انسانی که داخل آن قرار میگیرد خود را تنها و حقیر احساس کند. در رأس گنبد، نورگیر طراحی شده که نور خورشید به داخل آن بتابد و حرکت خورشید داخل فضا احساس شود، طوری که در ظهر وقتی خورشید عمودی قرار میگیرد نقطهای نورانی در کف آن که از سنگ مرمر میباشد میتابد. نازککاری داخل گنبدخانه از پانلهای گچی عمیق است که از گچکاری داخل مسجد زواره اقتباس شده و نقش این پانلها، مانند گل آفتابگردان، نقشی بینهایت است. به این ترتیب هر انسانی با هر دینی، وقتی داخل این فضا باشد تحت تأثیر قرار میگیرد.
پانلهای گچی به صورت پیشساخته روی زمین ساخته شدهاند و به اسکلت فلزی نصب شده داخل گنبدخانه آویزان شدند. این پوستهی گچی آویزان شده با دیوارهی اصلی فاصله دارد که برای تبادل هوا استفاده میشود و فضای محصور شدهی بین پوستهی گچی و دیوارهی گنبد مانند دودکش عمل میکند و هوای گرم را به بالا هدایت کرده و این هوای گرم از کنار پنجرهی رأس گنبد خارج میشود و چون فضای اصلی در دل زمین فرو رفته همیشه خنک خواهد بود و سیستم تاسیساتی دیگری نیاز ندارد و این موضوع یکی از شعارهای اصلی این پروژه است.
نمای بیرونی گنبدخانه از آجر لعابدار پوشانده شده است. رنگ آجرهای لعابدار از رنگ سرد طراحی شده تا از دوردستها در دل کویر مانند یک تکه یخ خود را نشان دهد و تنوع رنگ دارد که علاوه بر اتصال پایهی آن به داخل آب، شکل رنگبندی گنبد، مدرنتر باشد.
ششمین کتاب سال معماری معاصر ایران 1402
_______________________________________
نام پروژه: عبادتگاه زواره، نمازخانهی نیروگاه برق سیکل ترکیبی زواره
طراح: علی شیخالاسلام
همکاران طرح: اشکان شیرانی، ادیب ایروانی
مشاوره طراحی: هیوا اعتمادی
طراحی لند اسکیپ: علیرضا شاهی
طراح گرافیک: حامد پورعابدین
ماکت: وازریک ملکنیان
ارائه و پرزنت: حسین پنجهپور
طراح سازه: سعید حامی
طراح مکانیک: گروه برنولی
طراح برق: اسکندر صادق نژاد
عکس: علی گرجیان
اجرا: کوروش ضرغامالسلطنه، میلاد صدیقی، امید صدیقی راد، علی اسدی
اجرای پانلهای گچی: استاد اصغر بخشی
کارفرما: هلدینگ پرشیان؛ محمد فلاحتیان
بهرهبردار: نیروگاه برق سیکل ترکیبی زواره
محل پروژه: اصفهان، زواره، جادهی شهراب، نیروگاه برق سیکل ترکیبی
سطوح زیربنا و زمین پروژه: مساحت زمین: 2000 مترمربع
نمازخانه: 105 مترمربع
گالری: 357 مترمربع
حجم فضا: 3000 مترمکعب
طراحی: مهر 1392 – بهمن 1392
اجرا: بهمن 1392 – مرداد 1396
بهرهبرداری: مهر 1396
وبسایت: www.camacircle.com
ایمیل: camacircle@gmail.com
اینستاگرام: camacircle
Multi-Faith Temple Zavareh, Ali Sheikholeslam
Design Concept:
In the comprehensive design of the power plant, a piece of land adjacent to the entrance was designated as a mosque, with the intention of constructing this project concurrently with the completion of the power plant. However, in a power plant, personnel are either on duty or on their way home. Therefore, it was proposed to design a welcoming space on this land with specific characteristics:
Due to its proximity to the entrance, it should have a highly monumental presence.
It should house both a gallery and a prayer hall. The gallery provides comprehensive information about the power plant, while the prayer hall serves as a multi-religious space, catering to experts from various nationalities and religious backgrounds who visit the power plant.
It should have a connection to the art and architecture of Zavareh, thereby adding value to the city through the construction of this new power plant.
Situated in the desert, where travelers’ greatest desire is to find water and greenery, a water feature was designed, enclosing a sacred dome within itself, seemingly inaccessible. The water feature is flanked by linear and traditional dome spaces, commonly found in desert architecture, creating a composition of linear elements, domes, and a water feature that defines the entire project. The L-shaped space encompasses the gallery and a small meeting hall, arranged linearly with entry and exit at one end. Access to the prayer hall is also through this gallery, where a separate path from within the gallery winds around the dome and descends, creating the sensation of immersion in water before entering the dome.
The dome’s design aims to make anyone inside it feel isolated and humble. At the top of the dome, a skylight allows sunlight to enter, creating the sensation of the sun’s movement within the space. At noon, when the sun is directly overhead, a luminous point on the marble floor, inspired by the gypsum work inside Zavareh Mosque, illuminates, while the intricate gypsum panels, resembling sunflowers, offer endless symbolism. This design influences anyone, regardless of their religious affiliation, when inside the space.
The gypsum panels were prefabricated on the ground and suspended from the steel frame within the dome. This gypsum shell, suspended from the main wall, facilitates air exchange, while the enclosed space between the gypsum shell and the dome wall functions as a chimney, directing warm air upwards and releasing it through the top window. As the main space is sunken into the ground, it remains naturally cool without the need for additional HVAC systems, a primary focus of this project.
The exterior of the dome is adorned with glazed bricks. The color of these glazed bricks is deliberately cool-toned, creating the appearance of a piece of ice in the heart of the desert when viewed from a distance. Varying colors enhance the dome’s modern and artistic aesthetics.
Project Title: Multi-Faith Temple Zavareh – Prayer Hall of the Combined Cycle Power Plant in Zavareh
Designer: Ali Sheikholeslam
Design Team: Ashkan Shirani, Adib Iravani
Design Consultation: Hiva Etemadi
Landscape Design: Alireza Shahi
Graphic Design: Hamed Pourabedin
Maquette: Vazrik Melkonian
Presentation: Hossein Panjehpour
Structural Designer: Saeed Hami
Mechanical Designer: Bernoulli Group
Electrical Designer: Eskandar Sadeghnejad
Photography: Ali Gorjian
Executive Engineer: Korush Zargham-al-Saltaneh, Milad Sadeghi
Master Craftman in Gypsum: Asghar Bakhshi
Client: Persian Holding; Mohammad Fallahtian
Operator: ZavarehCombined Cycle Power Plant
Project Location: Zavareh-Shahrab road (Zavareh Combine Cycle Power Plant)
Project Area and Site: Land Area: 2,000 square meters – Prayer Hall: 105 square meters
Gallery: 357 square meters – Space Volume: 3,000 cubic meters
Design Period: Sep 2013 – Jan 2014
Construction Period: Feb 2014 – Agu 2017
Operational Start Date: Oct 2017
Website: www.camacircle.com
Email: camacircle@gmail.com
Instagram: camacircle