موزه­‌ی هنر مدرن فورت وُرث، تگزاس، امریکا، تادائو آندو، 2002-1997
کانسپت، مجتمع مسکونی آزاد (شمشک) اثر امیرحسین تبریزی

خانه‌ی چهارباغ-چهارقاب اثر هومن زندی

بی‌اهمیتی تدریجی به فضای زندگی جمعی و عدم کیفیت فضای زیست، یکی از عواقب زندگی در آپارتمان‌های امروزی بوده ‌است. ارتباط با طبیعت از جمله عوامل کیفیت‌بخش به مسکن و ایجاد دلبستگی میان اعضا‌ی خانواده و محل سکونت است. انس با طبیعت و عناصر طبیعی از جمله گیاهان، آسمان شب، ماه و… برای ساکنین کاملا غریبه شده؛ راه‌حل جبران انقطاع رابطه‌ی ساکنین با طبیعت چیست؟ در دفتر ما پاسخ به این سوال همواره مورد توجه می‌باشد.
پروژه‌ی چهارباغ-چهارقاب، از چند منظر قابل تامل بود:
1. قرارگیری آن در کاویان، از کوچه‌های خیابان چهارباغ به عنوان قدیمی‌ترین پیاده‌راه سبز
2. تناقض فضای پرهیاهوی شهری با نیاز به فضای سکون و آرامش در خانه
3. تحویل گرفتن پروژه در مرحله‌ی اسکلت تمام شده با جانمایی پله و آسانسور
4. محدودیت ضوابط شهرداری اصفهان در نماسازی و رویکردهای سختگیرانه‌ اقتصادی
تمامی این نکات، ما را بر آن داشت که پاسخی متفاوت و متناسب، به این مسئله بدهیم.
این پروژه در پنج طبقه برروی همکف، دو طبقه زیرزمین و طبقه‌ی ششم، با رعایت عقب نشینی طبق ضوابط شهرداری شکل گرفت. توجه به کیفیت فضاها و ارتباط فضای درون و بیرون با شکل‌گیری پوسته‌ آجری و قاب‌ها، معنا گرفت. آجر به‌ عنوان مصالح اصلی پروژه، در راستای هماهنگی با بافت کلی و توجه به موجبات اقلیمی، انتخاب شد.
القای هویت واحد به هریک از قاب‌ها، به عنوان تابلوهای زنده از زندگی انسان‌ها به سیمای بی‌روح شهری، ایجاد سکانس‌های فضایی متفاوت و خلق پرسپکتیوهای متنوع از دیگر موارد مورد توجه بوده‌است.
ما با عقب‌نشینی جداره‌ اتاق‌ها از سطح نما و دوپوسته‌سازی، در پی ایجاد تراس سرتاسری و افزایش سطح نورگیری بودیم و یک الگوی بصری و عملکردی در پاسخ به محدودیت‌ها و ضوابط ایجادکردیم. این عمل، تجربه‌ی فضایی متفاوت از فضای باز و نیمه‌باز ایجاد می‌کند که در نهایت ساختمان چهارقاب به مثابه‌ی هر قاب یک زندگی، در خیابان چهارباغ به این صورت شکل گرفت.
و چه موزون میرزابیگ جنابذی در کتاب روضه‌الصفویه در مورد خیابان چهارباغ و عمارت‌های آن این چنین نوشت: “از طرفین خیابان، چهار باغات مرغوب فراخور استعداد احداث فرمودند. بر باب هر باغ عمارتی مرفوع از آجر و سنگ رخام ترتیب داده” به گمانمان این توصیف بی ارتباط با ساختمان چهارباغ-چهارقاب ما، نیست.

ششمین کتاب سال معماری معاصر ایران، 1402

_______________________________________

نام پروژه: خانه‌ی چهارباغ-چهارقاب
عملکرد: مسکونی
دفتر طراحی: شرکت رستاک
معمار: هومن زندی
همکاران طراحی: فریا جعفری، سمانه طغیانی
طراحی و معماری داخلی: فریا جعفری، سمانه طغیانی، یلدا جهانبانی، راضیه چهریان
گرافیست: فریبا اکبریان، کیانا طائریان
مجری: شرکت رستاک
کارفرما: آقای محکم‌کار
نوع سازه: سازه بتنی
نوع تاسیسات: موتورخانه مرکزی – چیلر
 نورپردازی: شرکت مازی‌نور
 آدرس پروژه: اصفهان، خیابان چهار باغ، کوچه کاویان، پلاک 62
مساحت زمین: 1015.65 مترمربع
زیربنا: 6256.7 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: 1401-1398
عکاس پروژه: کوروش دباغی
ایمیل: www.a.s.rastak@gmail.com
اینستاگرام: rastak_office

Chahar Bagh-Chahar Ghab, Hooman Zandi

The growing disregard for shared living space and poor quality is one of the consequences of living in today’s apartments. The harmony with nature is one of the factors that create the quality of the house make connection between individuals in the family and the place of residence. The relationship with nature and the environmental elements including , plants, the night sky, ,the moon, etc., has become totally outsider to the residents. How can we help residents feel more connected to nature?
The answer to this question is always important in our office
This project, CHAHAR BAGH CHAHAR GHAB, was worth considering from several perspectives
1-Its location in Kavian, from the alleys of Chaharbagh Street, as the most seasoned green walkway.
2- Conflict between the hustle and bustle of the city and the desire for peace and quiet at home
3- Handing over the project in the finished skeleton stage with the placement of staircases and elevators.
4-Restrictions of Isfahan municipality ordinance regulations in facade construction and tough economic approach by employers
All these points led us to give a different and appropriate reply to this problem. This project was built in five floors over the ground , two basement floors, and the sixth floor, respecting the setback according to the municipal rules. Attention was paid to the quality of space and the relationship between inside and outside when designing the brick shell and frame. Brick was chosen as the main material for the project, in harmony with the overall texture and considering climatic factors. Other interesting points are Implanting a single character to each of the frames, as living paintings of human life to the soulless city, creating unique spatial sequences and making diverse perspectives.
By making the wall of the room recede from the front and making it two layers, we wanted to create a surrounding terrace and increase the transparency of light. Finally, we made a model that is both visually appealing and functional while following rules and regulations. This action creates a different spatial experience from the open and semi-open space. Eventually, this building was formed in Chaharbagh Street as a frame of a life. What the fancy Mirzabig wrote about Chaharbagh Street and its buildings in the book called Rouza al-Safawieh: Four quality gardens were placed on either side of the street, with a brick and marble building above each garden. We believe that this description is connected to CHAHAR BAGH – CHAHR GHAB building.

Project name: Chahar Bagh – Chahar Ghab
 Type: Residential
Designer: Rastak Office
Principal Architect: Hooman Zandi
Project Architect: Faria Jafari, Samaneh Toghiani
Interior Designer: Faria Jafari, Samaneh Toghiani, Yalda Jahanbani, Razieh Chehrian
Structural Engineer: Rastak Office
 Client: Mr. Mohkamkar
Structure: Concrete Structure
Mechanical System: Boiler-chiller central
 Lighting: Mazinoor office
 Address: No 62, Kavian Alley, Chaharbagh Street, Isfahan
 Area: 1015.65 square meters
Gross Area: 6256.7 square meters
Project Date: 2019-2022
Photographer: Koroush Dabaghi
Email: www.a.s.rastak@gmail.com
Instagram: rastak_office

مدارک فنی