خانه‌ای رو به خلیج فــــــارس اثر آرش خداداد، سمانه یاراحمدی، پوریا عامری
موزه‌­ی هُنرهای معاصر بارسلونا، اسپانیا، ریچارد مایِر، 1995-1987

ویلا ژیـــن اثر آزاده خرم، امیر دواتگر، هیوا ابن عباس

سایت پروژه در ده کیلومتری جنوب‌شرقی شهر مرزی «بانه» واقع شده است. زمین پروژه دو خصوصیت مهم داشت: وجود درختان پرشمار که باید حتی‌الامکان حفظ می‌شد و شیب چندطرفه‌ی زمین که باید در طراحی در نظر گرفته می‌شد. همچنین محدود بودن بودجه و زمان شرایط خاصی را ایجاد کرد.
طراحی ویلا با طرح این پرسش آغاز شد که چگونه می‌توان در محدوده‌ای با طبیعت کم‌نظیر که طی 15-20 سال اخیر ساخت‌وساز بی‌رویه در آن صورت پذیرفته، بنایی طراحی کرد که:
نخست در میان بناهای متعددی که فاقد ارزش معمارانه است به نقطه عطفی تبدیل شود و دوم با منظر بیرونی بیامیزد و تجربه‌ی زیسته‌ی متفاوتی را به ساکنان خود ارائه دهد. از این رو استراتژی طراحی آن چند محور اساسی را دنبال می‌کند:
• امتداد افقی به منظور پیوند با منظر اطراف: استفاده از صفحات افقی شناور در ترازهای مختلف باعث امتزاج بنا با زمینه‌ی خود شد (شفافیت احجام و عدم تاکید بر توده). اتخاذ این رویکرد در برابر‌ ویلاهای دیگر که فاقد ارزش معمارانه و «توده-محور» بودند، الزامی بود. امتداد این صفحات افقی حتی در تراز استخر هم مورد تاکید قرار گرفت. این استراتژی با مفاهیم «بام» و «بلندی» که با «بانه» ارتباط معنایی دارد، مطابقت داشت.
• تلفیق بصری درون و بیرون با ایجاد زاویه دید 270 درجه: استقرار بنا در انتهای زمین (با توجه به جهت شیب‌ها)، باعث شد که طلوع آفتاب، دشت و کوهستان همواره در دید باشند و فُرم ویلا مانعی برای دیدن منظره‌ی بیرونی نباشد. دیوارهای شیشه‌ای سراسری بکار رفته در سه طرف ساختمان دید بازی از داخل یا فضای تراس‌ها فراهم کرد. در مقابل، میزان تابش آفتاب به درون با عقب‌نشینی پنجره‌ها از لبه‌های ساختمان و ایجاد سایبان‌های عمیق کنترل شد.
• ترکیب عناصر «طبیعی»، «معمارانه» و «سازه‌ای» برای عینیت‌بخشی به ایده‌ها: یکی از چالش‌های این پروژه جلوگیری از «صحنه‌آرایی»‌های مرسوم و مواجهه با ایده‌های اولیه بود. از این رو با بهره‌گیری از هنر مهندسی سازه، تراس‌هایی بسیار عمیق با سازه‌ی کنسولی (تیرهای عظیم بتنی با مقاطع کاهشی) دور هسته‌ی فضایی مرکزی به اجرا درآمد تا اید‌ه‌ی اتصال بصری و ذهنی درون-بیرون به بهترین شکل نمود پیدا کند (کاهش بار مرده در تراس با متریال و کف شیشه‌ای: ایجاد شفافیت عمودی).
همگامی بنا با توپوگرافی و نشاندنِ آرام آن درون زمین از طریق پله‌های حیاط، صفحات سه‌گانه‌ی «بام»، «تراس» و «سکوی اصلی» را در پروژه تثبیت کرد. همچنین در کُل سایت پروژه، سکوها مانند خطی پُررنگ از ورودی تا دور ساختمان را در بر می‌گیرند تا بنا و باغ اطراف را یکپارچه کرده و مخاطب را از زوایای مختلف دید بهره‌مند سازد.
مسئله‌ی بعدی حفظ درختان باغ بود که از طریق «مداخله‌ی حداقلی در سایت»، «کشیدگی فُرمی در جهتی با تراکم کمتر درختان» و «استقرار در بهترین موقعیت مکانی باغ» بدست آمد. تا جایی که برای حفظ تک‌درختی جدا افتاده، ساختمان تا حد ممکن عقب کشیده شد و اکنون این درخت ورودی ویلا را تعریف می‌کند.
• آرایش فضاهای درونی بر مبنای یکپارچگی و قابلیت چندعملکردی: فضای داخلی پروژه در راستای بهره‌مندی حداکثری از منظره‌ی بیرونی، ارتباط مستقیم با پلتفرم استخر و انعطاف‌پذیری سازمان داده شد. به جهت محدودیت فضا، آشپزخانه با نشیمن و غذاخوری ادغام گردید و به شکل یک فضای عبوری طراحی شد. پله‌ی یکطرفه و مستقیم نیز با به عهده گرفتن یک نقش متضادِ «حائل-رابط»، همزمان چند فضا را در طبقه‌ی همکف از هم جدا کرده و دسترسی به طبقه‌ی بالا را فراهم می‌کند.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1403

_______________________________________

نام پروژه: ویلا ژین
عملکرد: مسکونی- ویلایی
دفتر طراحی: استودیوی معماری دیم
معماران: آزاده خرم، هیوا ابن عباس، امیر دواتگر
همکاران طراحی، طراحی و معماری داخلی: سامان سلیمیان، بهراد رحیمیان، بهروز گلی، سامان طهرانی، سیما عبدالله نژاد، فرمسک کریمی، صبا فروغی، عادله موسوی
مجری: آرمان کبابی، ماهان محمدی
کارفرما: مجید قادری
نوع سازه: بتنی
نورپردازی: هژیر حسن زاده
آدرس پروژه: کردستان، بانه، منطقه گردشگری سورین
مساحت زمین: 4000 مترمربع
زیربنا: 600 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: شروع: 10/01/1401
پایان: 15/05/1402
عکاس پروژه: پرهام تقی اف
ایمیل: Dimarchitecturestudio@gmail.com

Zhin Villa, Azadeh Khorram, Amir Davatgar, Hiva Ebne Abbas

The project site is located ten kilometers southeast of the border town of Baneh. The site had two main features: the existence of numerous trees that had to be preserved as much as possible and the slope of the land in two directions that had to be considered in the design. Also, limited budget and time created special conditions. The design of this villa began with the question of how to design a building in an area with rare nature where building construction has grown rapidly in the last 15-20 years First, it should become a landmark among many buildings that lack architectural values, and second, it should blend with the landscape and provide its residents with a different lived experience. Therefore, its design strategy follows the following points:
• Horizontal extension to connect the villa with the surrounding landscape: the use of floating horizontal planes in different levels made it possible for the building to combine smoothly with its context (transparency of volumes and not emphasizing on the mass). Adopting this approach was mandatory against other villas that lacked architectural value and were «mass-oriented». The extension of these horizontal plates was emphasized even at the level of the pool. This strategy corresponded with the concepts of “roof” and “height” which are somehow related to the word “Baneh”.
• Visual connection of inside and outside, creating 270 degree viewing angles: using the characteristic of “transparency”, as well as the architect’s decision to place the building at the highest point of the site (according to the slope), made it possible for residents and guests to see the sunrise view, the garden’s trees, the plain, and mountains. On the other hand, this issue made the form of the villa not act as an obstacle in observing the outside views. Using glass walls, at least on three sides of the building and on all floors, made it possible to provide different views from the inside. On the other hand, by receding the walls from the four sides of the building and creating deep balconies, the amount of the direct sunlight and solar heat gain reduced.
• combining “natural”, “architectural” and “structural” elements to actualize the ideas: one of the important challenges in this project was to escape from the conventional architectural approaches and actualize the original ideas. For this reason, the deep balconies were implemented around the central spatial core by a cantilever structure (concrete beams with high depth and reduced sections), so that the idea of visual and mental connection between inside and outside could be displayed in the best way (reducing dead load in the balcony by adding the glass floor and creating vertical transparency). Making the building in harmony with the topography and placing it smoothly on the ground through the lateral stairs was also an opportunity to emphasize on the triple planes of “roof”, “balcony” and “main platform on the ground”. Also, in the entire project’s site, the main platforms and planes embrace the building like a strong line. This platform integrates the building and the garden around it and benefits the residents by creating different conditions and viewing angles.
The next issue was the maximum preservation of the garden’s trees, which was provided through “minimum construction and intervention on the site”, “formal extension in the direction of fewer trees” and “placing the building at the best location in the garden”.

Project Name: Zhin Villa
Use- Building Function: Residential-villa
Office Name: DIM Architechtural Studio
Lead Architects: Azadeh Khorram, Hiva Ebne Abbas, Amir Davatgar
Project Location: Surin tourist area, Baneh, Kurdestan
Gross Built Area (m2): 600
Completion Year: 2023
Associates: Saman Salimian, Behrad Rahimian, Behrouz Goli, Saman Tehrani, Sima abdollahnezhad, Fermesk Karimi, Saba Foroughi, Adeleh Mousavi
Project Manager: Arman Kababi, Mahan Mohammadi
Owner: Majid Qaderi
Structure Type: Concrete
Lighting: Hazhir Hassanzade
Photographs: Parham Taghiof
E-mail: Dimarchitecturestudio@gmail.com

مدارک فنی