موسسهی آموزش حسابداری محاسبان اثر امین ترکان

هنر معماری و تعاملش با محیط همان چیزی است که میتواند به جریان شگرف زندگی، زیبایی و روحی تازه ببخشد و چگونه زیستن را یادآور شود.
در هنر معماری تلاش میشود که ارتباطی منطقی بین یک مجموعه یا بنا با پوستههای تاریخی و بافت پیرامونی آن برقرار شود تا از این راه بتوان فضاهای نوین را به گونهای مناسب در آن جانمایی کرد و همچنین معماران در تلاشاند تا بین کاربری بنا و پوستهای، ارتباط معناداری ایجاد کنند از این رو قبل از طراحی نما کاربری آن را بررسی میکنند.
پروژهی آموزشگاه حسابداری محاسبان واقع در خیابان فلسطین در مجاورت بافت قدیمی اصفهان یعنی خیابان چهار باغ عباسی است؛ در پی واکاوی ویژگی کاربری بنا و همچنین بستر محله و توجه به ضوابط طراحی و حفظ مجموعههای شهری تلاش کردیم نمایی طراحی کنیم که در عین سادگی و زیبایی با مناسبات زیستی منطقه و کاربری مجموعه همخوانی داشته باشد.
علم ریاضی و محاسبات از دیرباز در معماری حضوری چشمگیر و موثر داشته است.همانطور که کاربرد تقارن و تناسبات ریاضی باعث شاخص شدن بناهای گذشته بوده و پیشینیان توانستهاند با استفاده از آن بناهای بدیع و ماندگار خلق کنند، امروزه نیز طراحی فرمهای پیچیدهی منظم و نامنظم در معماری نیاز به توجه به علم ریاضیات، هندسه و محاسبات دارد تا بتوان بناهای نوآورانه و زیبا خلق کرد. یکی از مهمترین فعالیتهایی که معماران بر عهده دارند، طراحی کالبدهایی مناسب و کارآمد برای مفاهیم فرهنگی، معنوی و انسانی است. بسیاری از مفاهیم پیچیدهی ماورایی و روحانی در ریاضیات به صورت مجموعهای از نمادهای حسابی و هندسی مانند اعداد و نشانههای تصویری مقدس مطرح میشوند که استفادهی آنها در طراحی بناها و ساختمانها را ممکن میسازد.
در این پروژه استفاده از نمادهای ریاضی و محاسبات برای هماهنگی و وحدت هرچه بیشتر طراحی با کاربری مورد نظر آن است.
با توجه به مسکونی بودن بستر بنا، طبقهی همکف و اول را با بافتی همسان منطبق بر آنچه در همسایگی بنا بود در نظر گرفتیم. متریال مورد استفاده منطبق و هم رنگ با دیگر بناها آجر انتخاب شد و آجرها طبق الگوی صفر و یک ریاضیات در دو لول و با اختلاف سطح ایجاد شده است. پوستهی اصلی بنا بر طبق الگوی صفر و یک در ریاضیات ایده گرفته شده و به صورت پوستهی فلزی آرک متال طراحی شده است.
کاربری طبقهی همکف و اول: پذیرش، لابی و کافیشاپ، طبقهی دوم و سوم: آموزشی و طبقهی چهارم و پنجم، اداری است. به همین خاطر به دلیل آموزشی بودن طبقات میانی با استفاده از شیشههای رنگی، طبقات، متمایز از یکدیگر نشان داده شد و برای جداسازی بخش اداری از آموزشی، طبقات را با پوستهی آرکمتال کاور کردیم؛ همچنین لبهی پوسته مطابق نمودار آماری به صورت شکسته درآمده و با ایجاد خط شکست اجرا گردیده است.
ششمین کتاب سال معماری معاصر ایران، 1402
_______________________________________
نام پروژه: موسسهی آموزش حسابداری محاسبان
عملکرد: آموزشی
دفتر طراحی: مهندسین مشاور نهصد
معمار: امین ترکان
همکاران طراحی: امین ترکان، مهرسا فروغی، امیر رحیمیان
طراحی و معماری داخلی: امین ترکان، مهرسا فروغی، امیر رحیمیان
کارفرما: آقای خسروی، آقای خراسانی
مجری: مهندس یادگاری، مهندس حمیدی
نورپردازی: مهندسین مشاور نهصد
تاسیسات: مهندس ابطحی
نوع تاسیسات: چیلر
مهندس سازه: مهندسین مشاور نهصد
نوع سازه: اسکلت بتنی
آدرس پروژه: اصفهان، خیابان فلسطین، مساحت زمین: 161.65
زیربنا: 756.30
تاریخ شروع-پایان ساخت: 1402-1400
عکاس پروژه: نگار صدیقی
وبسایت: www.amintorkan.com
ایمیل: 900Architecture@gmail.com
اینستاگرام: 900co
Mohaseban Accounting Institute, Amin Torkan


The art of architecture and its interaction with the environment is the very thing that can bestow fresh spirit and beauty on the wonderful flow of life and remind us of the proper way to live.
The architecture art aims at creating a logical bond between a complex or building with their surrounding historic shells and textures so that modern spaces may get properly placed; moreover, architects are trying to make a meaningful connection between the building occupancy and the skin, therefore they go over the occupancy before designing the face.
The project Mohaseban Accounting Institute is located in Felestin Street, adjacent to Isfahan’s historic texture of Chahar Bagh-e Abbasi Street. Upon conducting an analysis on the building occupancy features as well as the neighborhood context and paying attention to designing regulations along with the preservation of city complexes, we attempted to come up with a design which would be both simple, beautiful, and in line with the zone’s living arrangements and the occupancy of the complex.
The sciences of mathematics and arithmetic have long played a prominent and effective role in architecture. The use of symmetry and mathematical proportions has made buildings of old times to stand out and our ancestors managed to create innovative and lasting structures via those patterns; similarly, nowadays, designing complex regular and irregular forms in architecture requires attention to math, geometry, and arithmetic so that one can create innovative and glamorous buildings. One of the most important activities that architects take part in is designing proper and efficient bodies suitable for cultural, spiritual, and humanistic concepts. Many of the complex otherworldly and spiritual concepts are demonstrated in math as a combination of arithmetic and geometrical symbols such as numbers and sacred visual signs, facilitating their integration into buildings and structures.
This project incorporates mathematical symbols and arithmetic so as to increase the harmony and homogeneity between the design and the desired occupancy.
Due to the residential foundation, the ground and first floors were designed with a similar texture to that of the adjacent buildings. In accordance with the rest of the buildings, brick was chosen as the material to be used, creating a harmony of color with the surrounding structures, and the bricks were placed on two differing levels, using a binary pattern. The main skin of the building was created inspired by a binary algorithm, designed as a metal arch skin. The occupancy of the ground and first floors consists of a reception lobby and a cafeteria, and the second and third floors have educational occupancies, and the fourth and fifth are office space. It was due to this educational occupancy of the middle ones that the floors were distinguished by using stained glasses, and they were covered with metal arch skins in order to segregate the office spaces from the educational ones. In addition, the edge of the skin was made as a fractured frame that follows the statistical graphs, implemented by creating a fracture line.
Project Name: Mohaseban Acadamy
Function: Educational
Office: 900architecture
Lead Architect: Amin torkan
Design Team: Amin Torkan, Mehrsa Foroughi, Amir Rahimiyan
Interior Design: Amin Torkan, Mehrsa Foroughi, Amir Rahimiyan
Client: Mr khosravi, Mr khorasani
Executive Engineer: Eng yadegari, Eng hamidi
Lighting: 900architecture
Mechanical Installations Engineer: Eng Abtahi
Mechanical Structure: chiller
Structural Engineer: 900architecture
Structure: concerte structure
Location: felestin ave, Isfahan
Total Land Area: 161.65 m2
Area of Construction: 756.30 m2
Date: 2021-2023
Photographer: Negar Sedighi
Website: www.amintorkan.com
Email: 900Architecture@gmail.com
Instagram: 900co
