گالری هنرهای مفهومی (باززندهسازی ساختمان جیپ)، اثر نغمه محمدی مسنن

بنا در بافتی واقع شده که اولویت طرح تفصیلی آن بر جذب گردشگر و تقویت زندگی شبانه در بافت است، از این رو طراحی گالری هنرهای مفهومی میتواند به عنوان یکی از گزینهها در باززندهسازی این بنا مطرح گردد.
اما رویکرد طراحی در این بنا، شکلی از معماری مفهوم گرا به نام معماری روایتی Narative Architecture است که خود انواعی دارد و در این پروژه، روایت از نوع سکانسی انتخاب شده که با ماهیت زمانمندی که در مسیر گالریها وجود دارد، سازگارتر است. ما باید داستانی میداشتیم که براساس آن چند سکانس تعریف میکردیم. این روایت و داستان میتوانست با توجه به بافت اطراف و موضوع پروژه، شکلهای مختلفی داشته باشد. اما آنچه بیشتر جلب نظر میکرد، نوعی تضاد بین بخشی از کاربریهای اطراف و پروژه طراحی ما بود. تضاد همیشگی بین خشونت دنیای تجارت و لطافت هنر، تضاد بین عقل معاش و احساس… بین عقل و عشق…
پس سناریو به این ترتیب تعریف شد: « عقل و عشق با هم روبرو میشوند و جنگی در میگیرد…»
اما برای این داستان نیاز به جزییات بیشتری بود. به این ترتیب سابقه این تضاد و مواجهه در فرهنگ و ادبیات ایران بررسی شد تا طراحی بر اساس آن پیش رود. مراحل مواجهه عشق و عقل در این مباحث را میتوان به این ترتیب برشمرد:
عقل دنیوی، عشق نارس ……….. عقل ایمانی، عشق مجازی
عقل ایمانی، عشق حقیقی ……….. عقل بالغ، عشق کامل
و پس از این، سناریو به این ترتیب کامل شد:
«عقل و عشق با هم روبرو میشوند و جنگی در میگیرد. اول عقل پیروز میشود. بعد هر دو کمی ارتقا مییابند اما با نیروهای برابر درگیر میشوند و سرانجام عشق فرمانروایی میکند و عقل تابع عشق میشود.»
بر اساس این سناریو طبقات مختلف ساختمان که گالریها و فضاهای نمایش را در خود جای میدهند، شکل گرفت و هر طبقه به بازگویی مرحلهای از داستان پرداخت. در واقع به این ترتیب فضاها سکانسبندی شد و شکل قرارگیری آن در معرض دید مخاطب مشخص گردید.
«….طبقه همکف رویارویی عقل و عشق
طبقه اول فرمانرویی عقل
طبقه دوم درگیری عقل و عشق
طبقه سوم فرمانروایی عشق…..»
برای تعریف عقل و عشق در طراحی، خود ساختمان، با توجه به سازه بتنی مستحکم دوره مدرنش و خطوط و زوایای راست گوشه و رنگ خاکستری خنثی، نماد عقل در نظر گرفته شد و راهروی اصلی بتنی موجود در طبقات اول تا سوم، راهروی عقل نام گرفت. برای عشق نیز، راهروی جدیدی با زاویهای نسبت به خطوط اصلی ساختمان، در راستای شمال و جنوب جغرافیایی طراحی گردید.
دیوارهای هم در ورودی هر طبقه، شامل نوشتههای هنری یا نقوش و تصاویری در مورد عقل و عشق طراحی شد که علاوه بر دارا بودن کارکرد در تعیین مسیر حرکت، به نوعی نماد داستان گویی در فضا باشد.
معماری معاصر ایران : فرهنگی، هنری، مذهبی، ورزشی، طراحی داخلی
__________________________________________________
نام پروژه: گالری هنرهای مفهومی (بازنده سازی ساختمان جیپ)
عملکرد: گالری هنر
معماران اصلی: نغمه محمدی مسنن
کارفرما: پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه سوره
همکاران طراحی: استاد راهنما دکتر احمد میرزاکوچک خوشنویس
تهیه نقشههای فاز 2: نغمه محمدی مسنن
آدرس پروژه: تهران- خیابان سعدی- خیابان اکباتان- ساختمان جیپ وارطان
طول جغرافیایی: 41 متر
عرض جغرافیایی: 17 متر
مساحت/زیربنا: 640 مترمربع/2923 مترمربع
جزئیات طبقات و کاربری آنها: – طبقه زیرزمین شامل نمازخانه ، سرویس بهداشتی ، انبار گالری ها و موتورخانه است.
– طبقه همکف ، پذیرش و لابی ، کافی شاپ و کارگاه آموزشی را در خود دارد.
– نیم طبقه ی همکف ، فضاهای اداری را دربر می گیرد.
– طبقه اول و دوم تقریبا مشابه هستند و فضاهای گالری، فضای هنر پرفورمنس، فضای هنر ویدئو، سرویس بهداشتی و اتاق مسئول طبقه و یک انبار کوچک را شامل میشوند.
– طبقه سوم هم شامل فضاهای گالری ، فضای هنر پرفورمنس و سالن چند منظوره سخنرانی و سرویس بهداشتی است.
طراحی و دکوراسیون داخلی: نغمه محمدی مسنن
نوع سازه: اسکلت بتنی
نوع تأسیسات: داکت اسپیلیت
تاریخ طراحی: اردیبهشت تا اسفند 96