پروژه‌ی شش روی چهار، اثر امیرحسین طاهری، حسن اسناوندی، نسترن نصیری
پروژه‌ی کوی‌سان، اثر محمد عرب و مینا معین‌الدینی

پروژه‌ی فونیکس، اثر محسن تاج‌الدین و احسان کرمی

پروژه‌ی فونیکس، رتبه‌ی نخست سومین رقابت معماری نکسا

یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در انتخاب ایده‌ی طراحی، همسایگی‌های پروژه و تعداد طبقات بیشتر ساختمان در قیاس با بناهای همسایه می‌باشد. بر این اساس، رویکرد طراحان بر ارائه‌ی راه‌حلی متناسب و پاسخگو به منطق کارکردی و منظر شهری پروژه‌ی مسکونی نکسا 34 معطوف می‌گردد. از سوی دیگر توجه به فضای خالی (VOID) ما بین همسایه‌ها (حیاط همسایه‌های شمال غربی و همسایه‌های شمال شرقی) از دیگر مسائل موثر در آغاز طراحی به شمار می‌رود.
بر این اساس ایده‌ی اصلی طرح، بر گفت و گوی وارونه‌ی یک الگوی کهن ایرانی – هندسه 9 مربع – بنا نهاده شده است.
واژه‌های این گفت و گوی وارونه، پر و خالی شدن مربع‌های این هندسه می‌باشد؛ که در بخش پایینی طرح، تا تراز ارتفاعی همسایه‌ها، (با هدف حفظ تناسبات کالبدی در مقیاس محلی (MEDIUM SCALE))، مربع‌های چهار کنج، پر شده‌اند؛ و مربع‌های میانیِ شرق و غرب، به جهت امتداد حیاط همسایگی، در این طرح، خالی گردیده است. علاوه بر این، مربع‌های میانیِ شمالی و جنوبی، با هدف ایجاد دسترسی از گذرهای شمال و جنوب، خالی شده است.
نیمه‌ی بالایی طرح، از الگویی معکوس پیروی می‌کند و 4 مربع میانی، پر شده است. این رویکرد باعث افزایش سطح نورگیر، ایجاد فرصت‌های بهتر دید و منظر و همچنین ایجاد تنوع فضایی در طرح می‌گردد. علاوه بر آن، جابجایی و لغزش طبقات روی یکدیگر، باعث به وجود آمدن تراس‌هایی با ابعاد و مساحت قابل توجه برای واحدهای مسکونی می‌گردد. این رویکرد با توجه به ایجاد نمای 360 درجه‌ای برای قسمت فوقانی طرح، در مقیاس شهری (LARGE SCALE) تأثیر بسزایی در منظر شهری خواهد داشت.

معماری معاصر جهان: مسکونی

_______________________________________

طراحان: محسن تاج الدین – احسان کریمی

دفتر-شرکت: Challenge Studio

همکاران طراحی: دلارام دیده وری، پونه نصری، نیما نیان، سمانه حسنی پور، علی وفادار، نیره شانه چی، احمد رضا رحیم اف

مشاور سازه: محمد علی پناهی

انیمیشن: عرفان کریمی

منتشر شده در : جمعه, 21 آگوست, 2020دسته بندی: مسکونی, آپارتمانی, کانسپتبرچسب‌ها: , ,