پاتوق مردانـــه، محمدتقی باقری


سلمانیهای قدیم، پاتوقهایی محلی بودهاند با خدمات متنوعی از دندانپزشکی تا پیدا کردن مورد ازدواج. جایگاه رفقای چای و گپ و خبر. جایی که اصلاح موی سر، کم اهمیتترین کار، بیشترین فعالیت رایج این فضا بوده است. کشف این ژنتیک رفتاری برای مجموعهای چهارصدمتری که به سبب 24 سال فعالیت مستمر و افزایش سرمایهی اجتماعی، با انباشتی از تقاضای ارتباطی مواجه و تعریف مجموعه را از آرایشگاه به یک کلاب ارتقا داده است. مجموعهای از خدمات زیبایی و مراقبت پوست در کنار بوتیک و گالری آکسسوار مردانه، کافه و فضای VIP در انطباق با یک تعریف جدید از این مجموعه، نتیجهی گفتگوی معمار و کارفرما بود.
معمای طراحانه اما کشف همان ژنتیک در تصویر ذهنی از یک آرایشگاه بود. آئینه در کاربستهای مختلف با تقاطعها و بازنماییهای گوناگون از قابهای بزرگ و دیوارههای یکپارچه تا نوارهای باریک منطبق با سنت آئینهکاری مشهد، اسانس اصلی فضا را رقم زده است. پیدا کردن استخوانبندی مناسبی که هم قاب آئینه را نمایندگی کند و هم یکتا بودن مجموعه را در کشور با ارجاع به مشهد بازنمایی کند، طاقهایی را تعریف میکند که ضمن تشخصبخشی ِنقطهای که دغدغهی اعضای منزلت جوی این کلاب است، به عنوان موتیفی تغییرپذیر در فضای معمولا متکثر مجموعه، وحدتی خواناییپذیر را ایجاد میکند.
انتخاب رنگی که در تباین با مفهوم معمول فضای آرایشی بر شان متمایز این فضا تاکید کند و همچنین صورت مسئلهی بهداشت بصری محیط مو-آلود آرایشگاه را حل کند، طیفی از خاکستری روشن تا مشکی را نمایندگی میکند. تاکید بر فضایی مردانه، استفادهی حداکثری از یراقآلات فلزی حتی در حد پرده و آویز را باعث شده است.
سازماندهی کلی فضا، با توجه به نیاز به تنوع فضایی بالا و همچنین کنجکاوی برانگیزی مورد تقاضا باعث شده تا محورهای ارتباطی و ادراکی در تضارب با یکدیگر تعریف شده و هر نشیمنی زاویه دیدی جدید از یک تالار مستطیل ساده ایجاد کند.
اجارهای بودن فضا، مالک مجموعه را بر آن داشت تا عناصر دکوراتیو قابلیت جابجایی و انتقال به فضای دیگر را نیز داشته باشند. در شرایط تحریمی، ساخت تمام عناصر دکوراتیو حتی به مبلمانهای مجموعه نیز سرایت کرد و میتوان به تقریب تمام داشتههای مجموعه را ایران ساخت مفروض داشت.
نام پروژه: پاتوق مردانه / عملکرد: سالن آرایش و پیرایش آقایان / دفتر طراحی: ABMT. OFFICE (محمدتقی باقری و همکاران) / معمار: محمدتقی باقری / همکاران پروژه: ساره پورقربان، زهرا شمسآبادی، سمانه علیپور، محسن اکبرزاده، محمدجواد موحد، حسین علیزاده، محسن مولایی، محمد پزشکیان / طراحی و معماری داخلی: محمدتقی باقری / مجری: ABMT.BUILD (گروه نظارت و ساخت ABMT) / کارفرمایان: محمود عبدالهی، آرین محسنی / آدرس پروژه: مشهد، بلوار سجاد، بزرگمهر جنوبی 23، مجتمع تجاری نیک فرجام، طبقهی چهارم / زیربنای طراحی و ساخت: 400 مترمربع / تاریخ شروع و پایان ساخت: 20 مرداد 1401 الی 10 مهر 1401 / مبلمان: ژوگلان / عکاس پروژه: استودیو نیمکت (فرزاد باقرزاده) / آدرس دفتر: مشهد، بلوارسجاد، نبش مینا 6، پلاک 37
وبسایت: www.archbmt.com
ایمیل: Eak.bagheri@gmail.com
اینستاگرام: mohammadtaghi_bagheri
Gentleman Club, Mohammed Taghi Bagheri

Project Name: Gentleman Club / Function: Male Beauty Salon / Design Office: ABMT.OFFICE (Mohammed Taghi Bagheri and Partners) / Lead Architect: Mohammad Taghi Bagheri / Design Team: Sareh Pourghorban, Zahra Shamsabadi, Samaneh Alipour, Mohamad javad Movahed, Hossein Alizadeh, Mohsen Moulai, Mohsen Akbarzadeh, Mohammad Pezeshkian / Interior Design: Mohammad Taghi Bagheri / Executive: ABMT.BUILD (ABMT Supervision and Construction Group) / Client: Mr. Mahmoud Abdolahi, Mr. Arin Mohseni / Photographer: Nimkat Studio (Farzad Bagherzadeh) / Location: 4th floor, Nik Farjam commercial complex, 23th South Buzurgmehr, Sajjad Blvd, Mashhad, Iran / Total Surface: 400 m2 / Date: August 11, 2022 to September 30, 2022 / Furniture: Juglan wood
Office address: No. 37, Mina 6th, Sajad Blvd., Mashhad, Iran
Website: www.archbmt.com
Email: Eak.bagheri@gmail.com
Instagram: mohammadtaghi_bagheri
Iranian traditional barbershops were local hangouts with a variety of services from dentistry to matchmaking. Friends’ location of News, Chat and Tea; where hairdressing, the least important task, has been the most common activity in this space. The discovery of this behavioral genetics for a 400-square meter complex is facing an accumulation of communication demand, due to twenty-four years of continuous activity and increasing social capital, has elevated the definition of the complex from of barber shop to a club. A collection of beauty and skin care services along with a men’s accessory boutique and gallery, a cafe and a VIP space in accordance with a new definition of this collection, was the result of a conversation between the architect and the client.
The design puzzle was the discovery of the same genetics of barber shop schema. Mirrors in various applications with various intersections and representations, from large frames and integrated walls to narrow strips in accordance with the tradition of Mashhad mirror work, have formed the essence of the space. Finding a suitable framework that represents both the mirror frame and the uniqueness of the collection in the country with reference to Mashhad, defines the arches that while characterizing the part of the point that is the concern of the prestigious members of this club, as a changeable motif creates a legible unity in the usually plural space of this complex.
Choosing a color that emphasizes the distinctive dignity of this space in comparison with the usual concept of the beauty salon and also solves the problem of visual hygiene of the hair-stained environment, represents a range from light gray to black. The emphasis on spatial masculinity has caused the maximum use of metal fittings, even to the extent of curtains and pendants.
The overall organization of the space, considering the need for high spatial diversity as well as the demand for curiosity, has caused communication and perceptual axes to be defined in conflict with each other, and each seat creates a new perspective from a simple rectangular hall.
Due to the fact that the space is rented and the owner of the complex is Isfahanian, the decorative elements are flexible. In the conditions of embargo, the construction method of all decorative elements, even the furniture of the collection, were made in Iran.