روستای اصفهک به انتخاب UNWTO در فهرست بهترین روستاهای توریستی دنیا در سال 2024 
ساختمان مسکونی 51 اثر رضا عبادی

ویلای بهــار اثر مهسا صداقت‌شریفی

ویلای بهــار اثر مهسا صداقت‌شریفی

خانه‌های آخر هفته یا ویلاهای اطراف شهرهای بزرگ، تصور ایده‌آل گرایانه از زندگی در سایتی محصور و مشخص است که هم کارکردهایی واقعی مانند لذت و آسایش را در خود جای می‌دهد و هم کارکردهای نمادینی مانند حس احترام، تعقل یا تفاخر.
کانسپت خانه در ایران و جهان طی چند دهه‌ی گذشته دستخوش تغییرات چشم‌گیری شده است. خانه به کالای سودآور و به مهمترین زمینه برای سرمایه‌گذاری در ایران تبدیل شده است.
با توجه به زیر‌ساخت‌های موجود در احداث چنین فضاهایی، همچون اراده‌ی مبتنی بر آرزو، و همچنین تمکن مالی، معماری چگونه می‌تواند از این انباشت انرژی برای پیش برد و ارتقاء زبان خود بهره بگیرد. ویلاها به دلایل گفته شده همواره جایی برای آزمودن مباحث معماری بوده‌اند. حال رابطه‌ی این آزمایش‌ها با نمونه‌های تاریخی پیشین چگونه خواهد بود؟
پروژه‌ی بهار وارد نوعی کنش و چالش با ارزش‌ها و ساختارهای کلاسیک معماری شد. رجوع به این ارزش‌ها بدون آنکه بخواهد در واژگان شکلی خود از آنها استفاده کند. اساسا رابطه با نمونه‌ها و ساختار‌های تاریخی و چگونگی به کارگیری آنها همواره از نقاط گنگ و مبهم فضای تمرین‌های معماری است.
خانه‌ی بهار در زمینی به مساحت 810 مترمربع در شاندیز مشهد، با هندسه‌ی مشخص و ساختار مربع‌گونه‌ی زیربنا مطابق با پروانه‌ی ساخت، عرض کم زمین و نیازهای خاص کارفرما ما را بر آن داشت تا در روند طراحی این خانه به جستجوی معنای عمیق خانه بپردازیم.
پروژه‌ی بهار با ساختار مربع‌گونه، در گفتگو با یک نمونه‌ی تاریخی می‌خواهد در میان ویلای 9 مربعی پالادیویی -مشقی از کارهای هیداک- جایی برای خود بیابد، به عبارتی نحوه‌ی سازمان‌دهی درونی حجم ویلا از هندسه‌ی 9 مربی (9squre) استفاده می‌کند که در ویلای پالادیو و بعدها در تمرین‌های هیداک مورد استفاده قرار می‌گرفت. شکست ساختار مساوی بین مربع‌ها یا توجه به کاربری فضاها و نیازهای مخاطبین، سازماندهی فضای پروژه را شکل می‌بخشد. پروژه در سازماندهی داخلی خود، موضعی مشخص و قطعی در برابر مسئله پر و خالی دارد. خالی اصلی در مربع مرکزی قلب پروژه و مسیر ارتباطی طبقات می‌باشد و خالی شخصیت بخش دیگر، چشم بینای پروژه است که علاوه بر دید منظر باغ به صورت حفره‌ای بزرگ مقیاس با پنجره‌هایی بلند ارتباط بصری بین طبقات را نیز میسر می‌کند. انتخاب متریال تیره در کف و نمای ساختمان مزید بر علت است تا فضاهای بزرگ مقیاس که در مسیر معنا بخشیدن به عملکردهای پلانی شکل گرفته است را متعادل و تلطیف نماید. حفره‌ای دیگر که در محور مشخص میانی و در جداره‌ی پشت خود را به نمایش می‌گذارد، ورود نور را با بازشو‌های مشخص به فضاهای داخلی پروژه ممکن می‌سازد.
دو خالی مشخص در ساختار 9 مربعی جلوی حجم ویلا که شخصیت نما را متجلی می‌کند‌، یکی برای نفوذ نور به خالی اصلی یا قلب پروژه و دیگری با مرز‌بندی مشخص رابطه‌ی درون و برون پروژه را به صورت فضای بینابینی نمایان می‌کند. دیواره‌ی معلق در ساختار مشخص نما موضعی مشخص و قطعی در برابر مسئله‌ی درون و برون دارد یعنی بنا در بخش‌هایی کاملا بسته و در بخش‌هایی کاملا باز است.
پروژه‌ی بهار با مرز‌بندی قاطع جداره‌ها که با ساختار بدیع پلی‌استایرن بصورت DRYWALL اجرا و با متریال‌های طبیعی با کنتراست زیاد پوشیده شده است، به موضع‌گیری دقیق در برابر اتصال به زمین اشاره دارد به تندیس‌گونگی و شی‌وارگی خود تاکید می‌کند، با مرزی قاطع، که پروژه را از هر چه غیر خودش باشد به طور کامل جدا می‌کند، انقطاع از خارج و از سویی دیگر نوعی درونگرایی و توجه به داخل را به‌وجود آورده است.

ششمین کتاب سال معماری معاصر ایران 1402

_______________________________________

نام پروژه: ویلای بهار
عملکرد: مسکونی
دفتر طراحی: گروه معماری ایدنو
معمار: مهسا صداقت شریفی
همکاران طراحی: امیر حسامی، مهسا رزاق‌پور
گرافیک: علی صفرزاده، ابوالفضل قوی‌بازو، آیدا ثابت قدم
کارفرما: مجید محمدی
مجری: سهیل محمدی، رامین وارسته
مهندس تاسیسات: مهدی ارحامی
نوع تاسیسات: چیلر
مهندس سازه: مرتضی فرهمندزاده
نوع سازه: اسکلت فلزی
آدرس پروژه: مشهد، شاندیز، بلوار امام رضا، امام رضا 21، فرشته 16
مساحت زمین: 800 مترمربع
زیربنا: 600 مترمربع
کارفرما: مجید محمدی
تاریخ شروع ساخت: پاییز 1401
تاریخ پایان ساخت: تابستان 1402
عکاس پروژه: استودیو نیمکت
وبسایت: www.mahsasedaghat.ir
ایمیل: mahsa.sedaghat.sharifi@gmail.com
اینستاگرام: mahsa_sedaghat_sharifi

Bahar Villa, Mahsa Sedaghat sharifi

Weekend houses or villas in suburbs are an idealistic conception of living in a surrounded and specific site that includes both real functions such as pleasure and comfort and also symbolic functions such as a sense of respect, intellection or pride. The concept of house in Iran and in the world has undergone significant changes over the past few decades. House has become a profitable commodity and the most important domain for investment in Iran.
Considering the existing infrastructures in building such spaces (such as real desire and also affordability), how can architecture take advantage of this accumulation of energy to advance and enhance its language. For the reasons mentioned, villas have always been a place to test architectural topics. Now, how will these tests relate to the former historical models?
Bahar Project entered into a kind of action and challenge process with the classical values and structures of architecture. Referring to these values without wanting to use them in its specialized vocabulary. Basically, the relationship with historical models and structures and how to use them is always a dumb and ambiguous area in the domain of architectural practices. Bahar house, built on a land with an area of 810 square meters in Shandiz, Mashhad, with a specific geometry and a square structure of the built-up area in accordance with the construction license, the land’s small width and the special needs of the employer, prompted us to search for the deep meaning of the house in the process of designing this house. Bahar project with its square structure, in talks with a historical model, wants to find a place for itself among the 9-square Palladian villa (a practice of Hejduk’s works). In other words, internal organization of the volume of the villa uses the 9 square geometry which was used in Palladio’s villa and later in Hejduk’s practices. Breaking the equal structure between the squares or noticing usage of the spaces and the needs of the addressees shapes the organization of the project’s space. In its internal organization, the project has a clear and definite position against the subject of fullness and emptiness. The main emptiness in the central square is the heart of the project and the connecting path of the floors, and the other emptiness (which creates a character) is the eye of the project, which, in addition to the view of the garden, enables visual connection between the floors in the form of a large-scale hole with tall windows too. Selecting dark material on the surface of the floor and the facade is also due to the fact that it balances and softens the large-scale spaces that have been formed following giving meaning to the planning functions.Another hole that shows itself in the central clear axis and in the back wall allows light to enter the interior spaces of the project through specific openings. Two clear emptiness in the 9-square structure in the front part of the volume of the villa that manifests the character of the facade, one for light penetration into the main emptiness or the heart of the project and the other with a clear demarcation, shows the relationship between inside and outside of the project in the form of an intermediary space. The suspended wall in the clear structure of the facade has a specific and definite position against the subject of inside and outside, that is, the building is completely closed in some parts and completely open in other parts. Bahar project with the decisive demarcation of the walls, which has been executed with an innovative polystyrene structure (DRYWALL) and covered with high contrast natural materials, points to a precise positioning against the connection to the ground and emphasizes its figure-likeness and object-likeness. With a decisive demarcation that completely separates the project from everything other than itself, the separation from the outside has created a kind of introspection and attention to the inside on the other hand.

Project Name: Bahar Villa
Function: Residential
Office: Ideno Architectural Office
 Lead Architect: Mahsa Sedaghat sharifi
Design Team: Amir Hesami, Mahsa Razaghpoor
 Graphic design: Ali Safarzadeh, Abolfazl Ghavibazoo, Ayda Sabetghadam
 Client: Majid Mohammadi
 Executive Engineer: Soheil Mohammadi, Ramin Varasteh
 Mechanical Installations Engineer: Mahdi Erhami
Mechanical Structure: chiller
Structural Engineer: morteza farahmandzadeh
Structure: Metal structure
Location: Mashhad, Shandiz,, Emamreza boulevard, Emamreza 21, Fereshteh 13
Total Land Area 800m
Area of Construction 600m
Date of start: Fall 2022
 Date of end: Summer 2023
Photographer: Nimkat Studio
Website: www.mahsasedaghat.ir
Email: mahsa.sedaghat.sharifi@gmail.com
Instagram: mahsa_sedaghat_sharifi

مدارک فنی