شوروم آسانسور کلمان اثر محمد وارسته، رزا تبادار
خانه کِرتین بامبو اثر گروه معماران اکو-آیدی، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

نمایشگاه مبلمان و اثاثیه رست اثر محمد وارسته، رزا تبادار

نمایشگاه مبلمان و اثاثیه رست

ايده و توسعه طراحی

بعد از تجربه طراحی چندین شعبه از نمایشگاه‌های مبلمان رست، در تلاش برای ایجاد ایده‌ای نوین و ایجاد بستری متفاوت برای این مجموعه بودیم. از سویی مجموعه رست از ابتدا  با شعار “سادگی هنر ماست”  فعالیت خود را آغاز و ادامه داده بود، ما نیزسعی بر آن داشتیم تا نگاه طراحی خودمان را بر اساس ساختار و تفکر  و شعار این مجموعه پیش ببریم.

سعی شد با پاسخ به دو سوال اصلی، ساختار کلی طرح را پایه‌ریزی کنیم:

  • چگونه می‌توانیم برای هر مبلمان تعریف فضای مختص به خود که تداعی‌کننده یک فضای مسکونی باشد را در راستای درک بهتر محصولات از سمت مشتریان است فراهم کنیم؟
  • چگونه می‌توانیم با حداقل توده‌گذاری و تنوع متریال در راستای نمایش سادگی و دید حداکثری مبلمان‌ها ساختار فضایی را ساماندهی کرد؟

جهت پاسخ پلان فضای نمایشگاهی 600 متری را تحلیل و با توجه به نیاز‌های فضایی چیدمان مبلمان‌ها و سیرکولاسیون مورد نیاز جهت دید حداکثری به کلیه‌ی قسمت‌ها به تفکیک و زون‌بندی‌های مورد نیاز رسیدیم. در ادامه با در نظر گرفتن ستون‌ها و دیوارهای موجود، این چیدمان فضایی تکمیل شد.

چالش‌ دیگری که با آن مواجه بودیم سطح وسیعی از شیشه در جداره اصلی فروشگاه بود، که سعی بر آن شد که ضمن ساماندهی این سطح و پوشش بخشی از این جداره، اصولی از چیدمان رعایت شود که علاوه بر اینکه دید بیرونی خود را محدود نکند، فضای یک پارچه و ساده‌ای را برای عابرین و مخاطبین ایجاد کند.

به دلیل تنوع رنگی محصولات، برای رسیدن به بستری خنثی که تنها فضایی‌ برای به نمایش در آوردن مبلمان و اثاثیه مجموعه می‌باشد، تلاش شد که‌ جداره‌های داخلی را در تضاد با متریال‌های مبلمان‌ها، ساده و خنثی طراحی کنیم؛ برای رسیدن به محیطی یکپارچه با استفاده از تنها یک متریال که بتن مصلح شده با الیاف بود، سطوح افقی و عمودی را ساماندهی کنیم. بتن با توجه به رنگ خنثی و سادگی خود با حرکت در کف، سطوح را شکل داد و در قسمت های مختلف به شکل دیوارچه‌هایی تا ارتفاع 120 سانتیمتر از سطح زمین بالا آمد و در قسمت ورودی، کانتر فروش را شکل داد و در ادامه با حذف پارازیت‌ها و استفاده از رنگ سفید، بستر مناسبی را ایجاد کردیم.

با توجه به پیشینه‌ی فروشگاهای رست فضایی مورد نیاز برای چیدمان آبجکت‌ها وجود داشت، ما پلتفرمی را برای جاگذاری کوسن‌ها ایجاد کردیم که ضمن سادگی، سطح عظیمی از مجموعه را متعلق به خود کرده و در واقع بستری ساده با حضور آرایه‌هایی با رنگ های متنوع که از تمام نقاط قابل مشاهده بود ایجاد کند. این جداره قسمت‌های خدماتی مثل آبدارخانه، انبار و سرویس بهداشتی را در پشت خود جای داد.

در این پروژه سعی شد با یکپارچه‌سازی فضا از سویی امکان هر گونه بازتعریف جدید برای چیدمان‌ها در آینده فراهم کنیم و از طرفی امکان انجام تعاملات اجتماعی و اتفاقات فرهنگی را با توجه به علاقه‌مندی مدیران مجموعه جهت فرهنگ سازی در مواقع مختلف فراهم کرده باشیم.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1399
___________________________
عملکرد: تجاری

_______________________________________

نام پروژه: نمایشگاه مبلمان و اثاثیه رست شعبه تهران
عملکرد: نمایشگاه
شرکت: دفتر طراحی وارتا و همکاران
معماران اصلی: محمد وارسته، رزا تبادار
همکاران طراحی: هاله شیبانی، عرفان نظامی
کارفرما: مبلمان رست، حبیب قربانی
مجری: عرفان نظامی
نورپردازیی: عرفان نظامی، محمد وارسته
آدرس پروژ: تهران، خیابان شیخ بهایی
زیربنا: 600 مترمربع
تاریخ شروع / تاریخ پایان ساخت: 1399
عکاس پروژه: حمید کرمی
گرافیک: پیمان تحقیقی
وبسایت: www.vartaoffice.com
ایمیل: varasteh.mohamad.ar@gmail.com
اینستاگرام: VARTA_OFFICE

ROST Furniture Showroom, Mohammad Varasteh, Roza Tabadar

Project Name: ROST Furniture Showroom, Tehran \ Function: Showroom
Company: Varta And Partners \ Lead Architects: Mohammad Varasteh, Roza Tabadar
Design Team: Haleh Sheibani, Eerfan Nezami
Structure: Available \ Mechanical Structure: Available
Location: Sheikhbahai ST, Tehran \ Total Land Area-Area of Construction:
600 Sq.m \ Client: ROST, Habib Ghorbani \ Date: 2020
Photographer: Hamid Karami \ Graphic: Peyman Tahghighi
Website: www.vartaoffice.com 
E-mail: varasteh.mohamad.ar@gmail.com
Instagram: @VARTA_OFFICE

After experiencing designing several branches of Rost furniture exhibitions, we tried to create new ideas and a different context for this complex. On the other hand, Rost complex has started and continued its activities from the beginning with the slogan “Simplicity is our art”. We also tried to develop our own designing look based on the structure, thoughts and slogan of this complex.
We tried to establish the general structure of the plan by answering the two main questions:
• How can we provide a specific space definition for each piece of furniture that is reminiscent of a residential space in order to better understanding of products from costumers?
• How can we organize the special structure with a minimum of mass and variety of materials in order to show the simplicity and maximum visibility of the furniture?
In order to answer, we analyzed the plan of the 600-meter exhibition space and according to the spatial needs of the furniture arrangement and the circulation required for maximum visibility to all parts, we reached the required separation and zoning. Then, considering the existing columns and walls, this spatial arrangement was completed. Another challenge we faced was the large surface area of the glass in the main wall of the store, which was tried to organize this level and cover part of this wall, to observe the principles of arrangement that, in addition to not limiting its external view, create a single and simple space for passers-by and the audience.
Due to the color variety of the products, in order to achieve a neutral context, which is just a space to display the furniture and furnishings of the complex, we tried to simplify and neutralize the interior walls in contrast to the materials of the furniture; to achieve an integrated environment, using only one material, which was fiber reinforced concrete. Due to concrete’s neutral color and simplicity, it formed surfaces by moving on the floor and in different parts, it rose in the forms of small walls up to a height of 120 cm above the ground; and at the entrance section, it formed a sales counter. Then, by removing the noise and using white color, we created a suitable context.
Due to the history of Rost stores, there was a need for a space to arrange the objects, we created a platform for placing cushions that while being simple, owns a huge area of the complex and in fact creates a simple context with arrays of various colors that could be seen from all points. This wall housed services areas such as the butler pantry, storage and restroom.
In this project, we tried to provide any new redefinition for future layouts by integrating the space on the other hand, also we have provided the possibility of social interactions and cultural events according to the interest of complex managers to raise awareness in different situations.

مدارک فنی