موزه‌­­ی گوگنهایم بیلبائو
موزه‌­­ی که برانلی

موزه‌­­ی فردریک آر. وایسمَن
Frederick R. Weisman Museum
ترجمه‌­­ی حمید خداپناهی

سایت موزه از شمال محدود است به پل ؤاشینگتن اوِنْیو، از شرق به میدان یادبود کافمن، از جنوب به کامشتات هأل، و از غرب به جاده‌­­ی ایست ریوِر، و همچنین به رود می‌­­سی‌­­سی‌­­پی و خط افق فراسوی آن مشرف می‌­­باشد. دسترسی با اتومبیل به رمپ پارکینگ جدید تنها محدود می‌­­شود به جاده‌­­ی ایست ریور، در حالی که به طبقه‌­­ی اصلی موزه می‌­­توان از پل عابری که پل خیابان ؤاشینگتن را به میدان یادبود کافمن مرتبط می‌­­کند، وارد شد. الحاق این پل جدید به عنوان قسمتی از ترکیب معماری در خدمت تقویت نقش موزه به عنوان امری تفکیک‌­­ناپذیر از تجربه‌­­ی پردیس موزه است و از طریق حضور معماری جذاب آن و همچنین موقعیت استراتژیک آن، باعث خلق آگاهی دوچندان از مجموعه و منابع موزه می‌­­شود.
برنامه‌­­ی پروژه با توجه به اینکه سایت از دو مسیر قابل دسترسی است، در چهار طبقه توزیع شده. در پایین‌­­ترین طبقه، آسانسور مخصوص حمل بار، انبار آثار هنری، یک قاب‌­­سازی، و اتاق تأسیسات قرار دارند و در طبقه‌­­ی بعدی کارگاه نجّاری و انبار عمومی. بالاترین طبقه، به دفاتر اداری و تأسیساتِ الکتریکی/ مکانیکی گالری‌­­ها اختصاص یافته است. در طبقه‌­­ی اصلی، فضاهای گالری‌­­ها، که خودِ کلکسیون وایسمن را هم شامل می‌­­شود، به صورت حجمی مستطیلی در کنج جنوب شرقی واقع شده‌­­اند. یک منبع نور سقفی، نور طبیعی را در فضاهای گذار بین اتاق‌­­ها تأمین می‌­­کند.
در نمای جلویی ساختمان در امتداد معبر/ پل ارتباطی، پنجرهایی با شیشه‌­­ی یک‌­­تکه قرار گرفته‌­­اند، که نمایی جذاب از فضای داخلی موزه را برای عابرین پیاده به نمایش می‌­­گذارند. از معبر/ پل امکان دسترسی به ورودی اصلی موزه وجود دارد که هوابند دارد و هم یک لابی آسانسور که طبقه‌­­ی اصلی را قادر می‌­­سازد به شکلی کاملاً مستقل از بقیه‌­­ی ساختمان عمل کند. در مرکز این طبقه یک سالن سخنرانی با گنجایش 1500 نفر برای نمایش سمعی‌­­ بصری وجود دارد. درهای کشوییِ بزرگ در دیوار غربی این سالن، ورود مستقیم به لابی موزه‌­­ی مجاور را برای مراسم و رویدادهای خاص ممکن می‌­­سازد و در عین حال امکان رفت و آمد پیوسته و ورود به قسمت جنوبی گالری‌­­ها و نیز نماهایی به رود می‌­­ سی‌­­سی‌­­پی را را فراهم می‌­­کند. از سمت غرب که نگاه کنیم، نمای موزه دارای وجوهی است که منظره‌­­های مختلفی از بالا و پایین رود را نشان می‌­­دهد. یک سازه‌­­ی برج‌­­مانند از محوطه‌­­ی بارگیری که بیرون جاده‌­­ی ایست ریور قرار گرفته سر بیرون آورده و گویی برای هندسه‌­­ی مواج نما به عنوان لنگرگاه عمل می‌­­کند. از جانب پل عابر که نگاه کنیم، در نمای شمالیْ فلزِّ رنگ‌­­خورده با فولاد ضدّ زنگ ترکیب شده، در حالی که لابیِ در معرضِ دیدِ موزه و کل نمای غربی با فولادِ ضدّ زنگِ فرزکاری‌­­شده، پرداخت شده است.

منتشر شده در : سه‌شنبه, 20 آوریل, 2021دسته بندی: مقالات, موزهبرچسب‌ها: