موزهی گوگنهایم نیویورکسیتی، آمریکا، فرانک لوید رایت، 1959-1943
Guggenheim Museum, 1943-1959

وقتی از رایت پرسیدند که چرا در این شاهکار خود به جای طبقات معمول موزه از سطح شیبدار استفاده کرده، پاسخ داد که اینطور حس میکند که برای بازدیدکننده از موزه راحتتر این است که وارد ساختمان شود، با آسانسور به بالای سطح شیبدار برود، قدم زنان و به نرمی از سطح شیبدار پایین بیآید و هر موقع که اراده کرد دوباره سوار آسانسور شود، برگردد یا سریعتر به سطح همکف برسد، و یا این که سرانجام در انتهای این سفر هنری، خود را نزدیک درب خروج بیابد. رایت بعدها باز هم چنین استدلال کرد که در بسیاری از موزههای عادی و قراردادی، بازدیدکنندگان از گالریهای طولانی رد میشوند و دست آخر مجبورند برای خروج راهی را که رفتهاند دوباره برگردند. گوگنهایم با شنیدن ایدهی مارپیچِ بالارو بسیار هیجان زده شد و تا هنگام مرگش در سال 1949 از ساخت موزه حمایت کرد. ساخت موزه در خلال سالهای 1943 تا 1956 به دلیل تغییرات در شرایط زمین، قوانین ساخت و ساز، تغییر برنامههای خود موزه، و افزایش قابل توجّه قیمت مواد و مصالح ساختمانی چندین بار دستخوش تعلّل شد. اما سرانجام در روز شانزدهم اوت سال 1956 عملیات خاکبرداری و احداث پروژه آغاز شد. وقتی رایت در ماه آوریل سال 1959 درگذشت، ساختمان فیالواقع تکمیل شده و فقط نازک کاریِ آن باقی مانده بود. شش ماه بعد در 21 اکتبر موزه افتتاح شد. وقتی ساختمان موزه در حال احداث بود، نامهای به امضای بسیاری از هنرمندان خطاب به مدیر و هیئت امنای موزه ارسال شد که در آن چنین عنوان شده بود که دیوارهای شیبدار و سطح شیبدار موزه برای نمایش تابلوهای نقاشی مناسب نیستند. پاسخی که به ایشان داده شد به سادگی چنین بود: «چرا فکر میکنید که دیوارهای موزهی سالومون آر. گوگنهایم بی جهت شیب ملایمی به سمت بیرون پیدا کردهاند؟
دلیل این شیب ملایم این است که بنیانگذار و معمار موزه بر این اعتقاد بودند که تابلوها وقتی بر روی دیوارهایی با اندکی شیب قرار گیرند بهتر از موقعی که به صورت مستقیم به دیوار میخ شدهاند پرسپکتیو را نمایش میدهند و نورپردازی میشوند. این خاصیت اصلی ساختمان موزه است و فرض اولیهای است که بنای موزه با استفاده از آن صورت تحقق پذیرفته است. این ایده بدیع اما صحیح است، ایدهای که میتواند به شکل ذیقیمتی راهگشا باشد.»
مدارک فنی