مرکز حمل و نقل ترمینال فرودگاه اینچِئون
معماری از شرکای تِری فَرِل
ترجمهی الناز رحیمی
سئول، کره جنوبی، 1995
Incheon International Airport Transportation Center
Architecture by Tery Farrell Partners
Seoul, Korea, 1995

فرودگاه اینچِئون که در سئول پایتخت کره واقع شده است بسیاری از ویژگیهای فرودگاههای کانزای و چک لاپ کوک را دارد. این مجموعه یک فرودگاه بینالمللی است ، البته بخشهایی نیز برای پروازهای داخلی دارد و بخشی از فعالیتهای زیربنایی حجیمی محسوب میشود که از آن جمله میتوان به ساخت یک بزرگراه، یک ایستگاه قطار جدید، یک معبر و تونل زیر آب، یک سیستم حمل و نقل سریعالسیر و مسیرهای جدید هلیکوپتر اشاره کرد. چهارچوب کلی برنامهی این طرح توسط یک مشاور پروژههای فرودگاهی تنظیم شد و کارفرمای این پروژه سازمان ساختمانهای فرودگاهی کره بود (KOACA)، طرّاحی فرودگاه اینچِئون با رقابتی در سال 1992 آغاز شد. برندهی این رقابت منترس بردبارن از دنور با مشارکت گروه معماران بینالمللی کره بود. آنها با پیروی از برنامهی تعریف شده، ترمینالی هلالیشکل با دو بازوی بیرون زده را طرّاحی کردند که در انتهای هر یک از دو یال آن یک مرکز حمل و نقل مجزا قرار دارد که جزء مهمترین شاخصههای بصری فرودگاه بشمار میروند و با پلانی متقارن بهگونهای طرّاحی شدهاند که خطوط ریلی منطبق با محور طولی آنها به ترمینال پشتی منتهی میشود. طرّاحی این ترمینال در رقابتی مجزا به شرکای تِری فَرِل واگذار شد.
طرحی که این گروه ارائه دادند با تأکید بر حس و حال حرکت و نیازهای اصلی سیرکولاسیون و دسترسیهای مسافرین به سه شبکهی ریلی، اتوبوسها، تاکسیها، اتومبیلهای کرایه و سهطبقه پارکینگ زیرزمینی طرّاحی شده بود. در کل فرودگاه جدید سئول بهصورت یک شهر جدید طرّاحی شده است و طرّاحی یک ساختمان و ترمینال مجزا با هویتی مستقل در کنار چنین مجموعه و ساختمان عظیمی کار آسانی نیست. بنابرین مرکز حمل و نقل وابسته به فرودگاه نیز با توجه و تأکید بر پلان جامع و کانسپت کلّی طرح فرودگاه طرّاحی شده است و در حقیقت به نوعی همان میدان شهری است که در کانسپتهای اروپایی فراوان دیده میشود. این ساختمان با سقف بزرگش بسیار شاخص و چشمگیر است و مقیاس و ترکیب فرمی و معماری آن سبب گردیده است که مسافرین بهخوبی آن را دیده و میشناسند. چه در هنگام فرود آمدن و چه هنگام رسیدن به فرودگاه از طریق مسیرهای زمینی این ترمینال یک نقطهی مرکزی است که در آن قطارها، تاکسیها، اتوبوسها و پارکینگهای مختلف به فرودگاه میرسند. فرم این ساختمان تندیسی است استعاری و نمادین از اتحاد مجدد کرهی شمالی و جنوبی که مضامین و تمثیلهای پرواز را نیز در بر دارد. طرحهای اولیه براساس ایدهی پرواز و اوج گرفتن پرنده طرّاحی شده بود که یک برج مراقبت، شبیه گردن بلند و باریک قو بر فراز سالن بزرگ قرار داشت و آن را شاخص مینمود. در طی فرایند طرّاحی، سازمان فرودگاهی کره تشخیص داد که با توجه به پیشرفتهای تکنولوژی دیگر نیازی به برج، برای کنترل ترافیک نخواهد بود. بنابرین گروه طرّاحی برای حفظ ویژگی نمادین مجموعه، بهجای برج، ساختمانی به ابعاد 35×15 متر، از شیشه و فولاد با روکشی جواهر مانند طرّاحی کردند که بر روی بام سالن بزرگ شناور است و نور و تهویهی طبیعی را برای سالن زیرین خود فراهم میکند. نقطهی عطف این مجموعه سالن بزرگ و راهکارهای محیطی مطلوبی است که در روند پروژه ارائه شده است و این عوامل نماد و سمبل تکنولوژیکی قرن بیست و یک کره با نگاهی به موتیفهای سنتی این کشور در فرم پلان و سازماندهی فضایی ساختمان براساس علایق و معیارهای کرهایهاست.
مرکز حمل و نقل ترمینال فرودگاه اینچِئون
معماری از شرکای تِری فَرِل
ترجمهی الناز رحیمی
سئول، کره جنوبی، 1995