مجموعه آموزشی-فرهنگی خیریهی فضیلی اثر دفتر معماری طرح اول محمد شماعیزاده و شیرین شریففر
برندهی دوم در بخش معماری فضاهای عمومی

مجموعه آموزشی-فرهنگی فضیلی شامل دو بخش مجزا با ارتباط عملکردی محدود می باشد:
1. هنرستان فنی و حرفه ای دخترانه که برای رشتههای هنری از قبیل گرافیک، نقاشی و طراحی پارچه در نظر گرفته شده است.
2. پژوهشسرای دانشآموزی که عملکردی است جدید که بهتازگی در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته و به صورت مکمل فضاهای آموزشی، نقش پرورش خلاقیت دانشآموزان در زمینههای علمی و هنری را دارد.
ایدههای طراحی
– سیستم خطی بهعنوان یک سیستم طراحی موفق برای مکانهای آموزشی، این بار به گونهای متفاوت در این پروژه به کار گرفته شده است. ساختار خطی با حرکت و پیچوتابی منطقی، سعی در ایجاد فضاهایی پویا و پرجنبوجوش برای کاربران و دانشآموزان رشتهی هنر دارد.
– ایجاد فضاهای باز و حیاطهای متنوع در سطوح مختلف بنا از ایدههای اصلی طراحی بودهاند.
-طراحی دو بدنهی شهری و محلی که یکی جوابگوی سیمای شهر (خیابان 40 متری) و دیگری هماهنگ با بدنه و خصوصیات محلی (کوچه 8 متری) میباشد.
– هماهنگی در نماهای دو پروژه با انگیزه وحدت بخشی به سیمای بیرونی، با استفاده از بهکارگیری فضاهای خالی شده در نما که تا حدودی یاد آور عنصر ایوان در معماری ایرانی نیز هست.
سازه
بتنی، به غیر از سقف سالنهای اجتماعات که به صورت فلزی اجرا شدهاند.
تأسیسات
– سرمایش: کولر آبی برای فضاهای عمومی و اسپیلت یونیت برای سالنهای اجتماعات.
– گرمایش: موتورخانه شوفاژ.
سیستمها، تجهیزات و امکانات
سیستم هوشمند بهینهسازی مصرف انرژی، سیستم هوشمند روشنایی، سیستم دوربین مدار بسته، سیستم اعلام و اطفاء حریق، سیستم صوتی، تلفن مرکزی، اینترنت بیسیم و دزدگیر، سیستم تابلوهای هوشمند در کلاسها، سیستم تهویهی هوا.
نوآوریها و مزایای پروژه
پروژهی حاضر حاصل بیش از 10 سال تجربه و فعالیت تخصصی طراح در زمینهی فضاهای آموزشی با سابقهی طراحی بیش از 50 فضای آموزشی است که در تمامی این سالها انگیزهی اصلی، ایجاد تغییر و نوآوری در ساختار معماری فضاهای آموزشی معمول بوده است؛ فضاهایی که به صورت تیپ و بدون هیچگونه ارزش طراحی در جای جای شهرها، با هزینههای فراوان ساخته میشوند، بیآنکه تأثیری مثبت بر بافت و معماری اطراف خود داشته باشند.
در این بین تغییر و دگرگونی نوع نگاه مسئولان و سازمانهای مرتبط، خود، پروژهای بود که در طی حدود 10 سال میسر شده است. لازم به بیان است که همراهی و خواست مدیران ارشد ادارهی کل نوسازی مدارس اصفهان نیز در این تغییرات بسیار مؤثر و قابل تقدیر بوده است.
معماری معاصر ایران: آموزشی و تحقیقاتی
____________________________________________
نام پروژه: مجموعه آموزشی-فرهنگی خیریهی فضیلی
(هنرستان فنی و حرفهای دخترانه + پژوهشسرای دانشآموزی)
معمار:محمد شماعیزاده و شیرین شریففر
کارفرما: ادارهی کل نوسازی مدارس استان اصفهان
کاربران: دختران دانشآموز گروه سنی دبیرستان
مشاور معماری: دفتر معماری طرح اول
همکاران طرح معماری: علیرضا جمشیدی، نوید ملکوتی، سعید ایرانپور، علیرضا جهانشاهی، مسیح طاهری
ناظر عالی معماری: شرکت طرح اول
طراح سازه: امید فرشادفر
طراحی تأسیسات: واحد طراحی تأسیسات ادارهی کل نوسازی مدارس اصفهان
مجری: شرکت اوپال
مساحت زمین: 4350 مترمربع
زیربنا: 7250 مترمربع (هنرستان: 4500 مترمربع،
پژوهشسرا: 2300 مترمربع، ساختمان جنبی: 450 مترمربع)
محل پروژه: اصفهان، خیابان شیخ مفید، چهارراه آب 250 (دهش)
تاریخ طراحی و ساخت: هنرستان: ابتدای سال 1388 تا انتهای سال 1390؛ پژوهش سرا: اواسط سال 1390 تا انتهای سال 1391
مدارک فنی