مجتمع فرهنگی گومـهُ
معماری از یُنگیو یانگ + چانگهون شیـن + معماران اونسانگدُنگ
GumHo Cultural Complex
Architecture by Yongyoo Jang + Changhoon Shin + Unsangdong Architects

کرینگ: ما به نمایندی از تخیل مردم و گاه با مورد توجه قرار دادن رؤیاهای ناخودآگاه آنان که باید به شیوههای ویژهی فهمیده شود، معماری را در دسترس همگان قرار دادهایم. هویت اجتماعی، بیش از تولید با مصرف ارتباط مستقیم دارد، که میتوان برای مثال، «تولید صنعتی فضا» را مطرح کرد که بر انگیزانندهی خواست و آرزوی مصرفکننده است. معماران نیز امروزه به شیوهی مشابهی فعالیت میکنند، یعنی محصول را همطراز با «ارزش برند کالا» تولید میکنند. علّت اهمیت فهم جنبههای بنیادین و روششناسانهی تولید محصول و فروش آن نیز همین است. فروش طرّاحی تنها به معنای پاسخ یکجا به همهی خواستههای مشتری نیست، بلکه منظور پدیدهای کلّی، ممتد و سیّال است و روش انگشتگذاردن بر نقاط حسّاس ذهن آنها، و اغنای آنان به برگزیدن محصول بعدی شما به عنوان میل و آرزوی درونی خودشان، گر چه در عین حال واکنش مناسب و مسئولیتپذیر بودن در قبال تغییر ماهیت «نحوهی نگرش به بازاریابی طرحهای معماری» نیز از اهمیت برخوردار است.
پروژهی «گالری گومـهُ» برای من زمینهی مشابهی برای مواجهه با چنین چالش فراهم آورد، تا تلاش کنم به کمک رویکرد «ارزش برند کالا» مجموعهی اولیهی برنامههای اجرایی را تغییر ماهیت دهم که در عین حال برای گروه مشتریان طرح نیز از اهمیت حیاتی برخوردار است. ما مجموعهی جدیدی از نمودار برنامهها ارائه کردیم که میتوان بر اساس آن برنامههای جدیدی برای محیط اداری و امکانات فضایی به دست آورد، و کارفرما میتواند بر اساس مشخصههای فرهنگی خود اجرای آنها را تأیید کند. این طرح، پیشنهادیست که چگونگی اجرای سازهی معماری «فضای بْـرَنددار» را تعیین میکند.
در مواجهه با دنیایی از اطّلاعات که پیچیدهتر نیز به نظر میرسد، معماران باید آگاه باشند و از هماکنون برای یافتن راههای تجهیز خود به پدیدهی جدید ارزش برند کالای اختصاصی دست به کار شوند.
هویت یک برند: شرکتها از اصل برند و علامت تجاری بهعنوان یک وجه تمایز در عرضهی معماری خود استفاده میکنند تا بهآسانی بتوان هر یک را از دیگری متمایز کرد. باید بپذیریم که خواستههای جامعهی مدرن با تبدیل شدن معماری به یک برند در ارتباط است. به جای اینکه مشتری صرف باشیم، تلاش کردهایم تا به منظور ایجاد یک رابطهی دوجانبه و مکمل بین مشتری و شرکتها به ساختمان هویت دهیم.
کرینگ مالتی: این مجموعه از طریق ساختار معماری، برای اوووریم (UwooRim) هویت آفریده است. برند اِئوئیریم (EoUIRim) از گومهُ از هارمونی آغاز میشود، هر چند تحلیل ما راستای نافذتری از هارمونی را پیشنهاد میداد تا با جامعه ارتباط برقرار کند و در آن گسترش یابد. پس از تزریق هارمونی به طبیعت، زندگی و عناصر متفاوت درون شهری، هر یک از محصولات همچون سرودی در شهر و منطقه طنینانداز شدهاند. سوارخ صوتی بزرگی شکل گرفته و تخیلش را به شهر بخشیده و از شهر انرژی گرفته است. این سوراخ با ایدهی «رؤیا» ارتباط دارد. استوانهها به دورن فضا رخنه میکنند و در عین حال عناصری خیالی هستند که به بیان رؤیاها، دلبستگیها، و ارتباطات میانجامند.
بازاریابی فرهنگی: ما فهمیدهایم که میتوان از معماری علاوه بر فاکتور اصلی و اولیه در ساختمانسازی به عنوان ابزاری برای ارتباط با یک اصل فرهنگی نیز استفاده کرد. طرحها باید از فروش صِرف یا عمومیت بپرهیزند، و در عین حال بین تصویر برند و معماری ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، نیاز اساسی، ساخت فضاهای فرهنگی جدیدیست که برند فرهنگی را تقویت کنند.
فضاهای خلاق فرهنگی: کانسپت اصلی مرکز فرهنگی، تنها به یک خانهی نمونهی ساده خلاصه نمیشود، بلکه منظور فراهم ساختن مجموعهای چندمنظوره از خانههای نمونهی سابق است. چنین کانسپتی دخالت یک مدیر هنری حرفهای، که به هنر و فرهنگ صرفاً به عنوان یک واقعهی زودگذر نمینگرد، را میپذیرد. ما چنین مجموعهای را همچون گذرگاهی برای ارتباط با مشتریان مطرح میکنیم، ارتباطی که از طریق برگزاری اجراهای عمومی، رویدادها، نمایشگاهها و مسابقات در مجموعهای فرهنگی بر قرار می شود.