طرح گسترش فرودگاه مادریدـ باراخاس
معماری از ریچارد راجرز و استودیو لامِلا
ترجمهی الناز رحیمی
باراخاس، مادرید، 2004-2000
Airport Extension, Barajas
Architecture by Richard Rogers & Studio Lamela
Barajas, Madrid، 2000-2004

گروه طرّاحی ریچارد راجرز و استودیو لاملا در سال 1997 برندهی رقابتی شد که برای توسعهی فرودگاه باراخاس برگزار گردیده بود و در سال 2000 عملیات ساخت پروژه آغاز شد.
بخش جدید فرودگاه باراخاس به غیر از 3 باند پرواز جدید و شبکههای پیچیدهی سیستم حمل و نقلِ شخصی و عمومی شامل سه ساختمان است که عبارتند از: پارکینگ 5 طبقه، ترمینال جدید برای پروازهای داخلی و شینگن و ساختمان (سَتلایت) ویژهی پروازهای بینالمللی است که به ساختمان قبلی متصل شدهاند. مجموعهی ترمینال با حدود یک میلیون متر مربّع زیربنا در شمال ترمینال 1و2و3 فرودگاه قدیمی واقع شده است و قابلیت پذیرش و ادارهی بیش از 50 میلیون مسافر در سال را دارد. دو اصل اساسی که در طرّاحی این مجموعه لحاظ شده است سادگی و خوانایی عملکردها (در کنار قابلیت گسترش در آینده) و دستیابی به طرحی با حداکثر تأمین نور طبیعی (در کنار تعدیل مقیاس چنین ساختمان عظیمی و نزدیکتر کردن آن به مسافرین) است. طرّاحی مدولار فضاها به بهترین نحو به دو عامل ذکر شده پاسخ گفته و برای هر فعالیتْ مدولی جداگانه تعریف شده است (مثل مدولهای مخصوص فضاهای بازرسی، امنیتی یا سوار و پیاده شدن به هواپیما و…) و هر فضا یا عملکرد از عملکرد بعدی بوسیلهی یک مرز نورانی عمیق و باریک جدا میشود. مسافرین در مسیرهای خطی و در عرض ساختمان بر اساس برنامهی سفر خود حرکت میکنند که برای جلوگیری از تداخل جریان حرکتی بهصورت عمودی و لایهلایه طبقهبندی شدهاند.
طبقهی صفر (همکف) برای مسافرینی است که به فرودگاه میرسند (وارد فرودگاه میشوند)، طبقهی 1 ویژهی سالنِ ترانزیت و سوار شدن به هواپیما است و طبقهی دوم برای مسافرانی است که از فرودگاه خارج میشوند. خوانایی و سادگی فضایی طرح در سازهی ساختمان نیز نمود پیدا کرده است و سازه و حجم کلی ساختمان از سه طبقه یا لایه تشکیل شده است. در کل ساختمان شامل 3 سیستم سازهای مجزا است. طبقات زیرزمین از بتن صلب است، سه طبقهی بالای زمین از تیرهای پیش تنیدهی بتنی ساخته شدهاند که بین ستونها و دالهای تقویتی کف معلقاند. اگرچه تنها بخش سازهای که از نظر بصری هویت و ویژگی شاخصی دارد سقف فولادی و مواج مجموعه است. این قسمت از سازه نیز مدولار بوده و براحتی قابل توسعه و گسترش است. تمام سایت بتنریزی شده و تیرهای پیشتنیدهی بتنی به ضخامت 90 سانتیمتر در آن بهکار رفته است تا ارتفاع کلی ساختمان را تعدیل کنند. در قسمت فوقانی، هر ستون (یا به اصطلاح درخت) بتنی به چهار شاخهی مورب تقسیم میشود که سقف دوتکه و فولادی مجموعه را نگهداشتهاند. سازهی سقف در قسمت میانی اوج گرفته و پیشآمدگی آن خط نما را پوشانده است . یک صفحهی شیشهای در زیر این پیشآمدگی نصب شده است که توسط مجموعهای از کابلهای تنیده نگهداری میشود و پیشآمدگی بام بر روی آن سایه میاندازد. درختان سازهای با طیف رنگی رنگین کمانی بهتدریج تیره و روشن میشوند و علاوه بر زیبایی جهتیابی مسافران را نیز آسانتر میکنند. سطح خمیدهی داخل بام با بامبو پوشیده شده است و از این طریق به فضای ممتد و طویل سالن ترمینال ظاهری گرم و خوشایند بخشیدهاست. این ساختمان با زیربنایی بالغ بر 470,200 مترمربّع (5 میلیون فوتمربّع) شامل 38 گیت، یک سَتلایت با زیربنای 278,300 متر مربّع و 26 گیتِ متروی زیرزمینی است و با هزینهای در حدود یک میلیارد دلار ساخته شده است.
طرح گسترش فرودگاه مادریدـ باراخاس
معماری از ریچارد راجرز و استودیو لامِلا
ترجمهی الناز رحیمی
باراخاس، مادرید، 2004-2000