طراحی اثاث برای آرگولانژ
گروه هامون

در فرآیند شکلگیری ایده، اندیشهی طراحی از معماری داخلی به طراحی ابژهای معطوف شد که بایدهایی را مرتفع میساخت.
باید مسیر را مشخص میکرد.
باید دید را حفظ میکرد.
باید جسم بنا را مخدوش نمیکرد.
باید با روح فضا همساز میشد.
باید زمان را در خود بازتاب میداد.
باید کارایی را برای فضا ایجاد میکرد.
باید عرصهها را تعریف میکرد.
باید بخشهایی را میپوشاند.
باید دیده میشد.
باید دعوت میکرد.
باید خاطره میساخت.
باید حسی آشنا ایجاد میکرد.
باید احوالی را منجر میشد.
باید همچون بنا ماندگار میشد.
اثر به وجود آمده یک پیشخوان بزرگ قرارگرفته در میان است که با انحنا و درخشش، فضا را تحت تاثیر قرارداده و او را صاحب احوالی آشنا کرده است.
در گوشهی جنوب شرقی حیاط کارخانهی آرگو فضایی بسته به مساحت 64 مترمربع با دو درب ورودی و سه پنجرهی بزرگ قرار گرفته است. شیارهایی از آجر بر روی دیوار که در اثر فروریختن پوشش اصلی آشکار شده و کهولت بنا را به رخ میکشند. همچنین کفسازی آجری این فضا چشم بیننده را در امتداد حیاط اصلی قرار میدهد. طراح در مسیر ایجاد کارایی مورد نظر برای فضایی با این مشخصات ضرورتی را پیش رو داشت. در بنای آرگو جسم بنا از حیث هویت چنان حائز اهمیت بود که کمترین دخالت در کالبد معماری و همچنین بنا همچون اصلی غیر قابل گریز جلوه کرده و در واقع شاخصهی ایدهی پیش رو را تفسیر میکرد. به بیان دیگر ایده باید چنان شکل میگرفت که در عین حضور نه تنها خدشهای به معماری (روح فضا) و بنا (جسم فضا) وارد نکرده بلکه در راستای شخصیت آن دو گام بردارد
مبلمان
_______________________________________
نام پروژه-عملکرد: طراحی اثاث برای آرگولانژ-مبلمان
دفتر طراحی: گروه هامون / طراح اصلی: سپهر مهردادفر همکاران طراحی: سعید میرطهماسب، حسین خراسانی، محمد میریان / اجرا: گروه هامون، گروه آرویناژ، فرهاد آقازاده، سهیلا فلاح، داود حسنی / آدرس پروژه: تهران، لالهزار / کارفرما: بنیاد پژمان، کارخانهی آرگو، آرگولانژ
تاریخ شروع و پایان ساخت: 1399-1398 / عکاس: دید استودیو
وبسایت: www.hamounstudio.com / ایمیل: info@hamounstudio.com / اینستاگرام: hamoun.studio@