مرکز اطلاعاتی گردشگری اینسبروک اثر بتینا هانل و مانفرد سندنر
مرکز علوم گیاهی هازل‌هیر اثر گروه طراحی و ساخت 180 دیگریز و استودیوی کُلاب، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

طبقه‌ی هفت اثر سپهر مهردادفر

طبقه هفت

اندیشه اصلی در طراحی این طبقه نمایش ارتباط میان «اثاث» و «فضا» بوده است. طراح در این فرآیند سعی کرده کنش میان «اثاث» و «فضا» را به عنوان دو مولفه «اثرگذار» و «اثرپذیر» مورد کنکاش قرار داده و این مهم را به عنوان میراثی از ارتباط انسان با محیط معماری ارایه دهد. طراح تا حد ممکن از دخالت در جسم ساختمان فاصله گرفته و تفکر طراحی خود را متوجه قدرت تاثیر اثاث بر فضا کرده است. در این ارتباط فضا صاحب هویتی منحصر به فرد و تکرارناپذیر شده و کیفیاتی مکانی یافته است.
در «طبقه 7»  فعل طراحی داخلی با رویکرد معمول صورت نگرفته و طراح تا حد امکان با طراحی اثاث منقول به خلق «مکان» پراخته است. هر ابژه به سهم خود در پیرامونش عرصه ای تعریف کرده و «مکان» به عنوان یک «کل» در حصار مجموعه‌ای از ابژه‌های هماهنگ تفسیر شده است. اثاث استطاعت فضای داخلی را بالا برده و نوعی پنهان از معماری را جاری ساخته است. عرصه‌ها را تفکیک و به «جا»هایی از محیط داخلی تاکید کرده است. در این محیط هرچه هست از آن اثاث است و با حذف این مهم از بستر، فضا «بی مقدار» می‌شود.
اثاث، فضای معماری را تبیین کرده و امکان حضور را برای انسان فراهم می‌کند. به بیان دیگر اثاث فضا را برای حضور انسان اهلی می‌کند و به او موقعیت «بودن» می‌بخشد. از این رو شاید بتوان گفت در ساحت معماری، اثاث یکی از ارکان «وجود» است. در واقع نقش اثاث در این طرح فارغ از عَرَض، تماما جوهری‌ست.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1399
____________________________
عملکرد: اداری

_______________________________________

نام پروژه: طبقه‌ی هفت
عملکرد: اداری
موضوع: طراحی داخلی
شرکت، مهندسین مشاور / دفتر طراحی: هامون
معماران اصلی: سپهر مهردادفر
همکاران طراحی: سعید میرطهماسب، حسین خراسانی، سپیده سروی
طراحی و معماری داخلی: هامون
مجری: آرویناژ
نظارت: فرشید ملکی
عکاس پروژه: نادر سماواتی
آدرس پروژه: تهران، ونک
تاریخ شروع / تاریخ پایان ساخت: اسفند 98-شهریور 99
وبسایت: hamounstudio.com
ایمیل: info@hamounstudio.com
اینستاگرام: hamoun.studio

The 7th Floor, Sepehr Mehrdadfar

Project Name: The 7th Floor \ Function: Office
Company: HAMOUN \ Lead Architect: Sepehr Mehrdadfar
Design Team: Saeed Mirtahmasb, Hossein Khorassani, Sepideh Sarvi
Interior Design: HAMOUN \ Construction: Arvinaj \ Supervision: Farshid Maleki
Lighting: Rona Lighting \ Location: Vanak, Tehran
Date: March 2020–September 2020 \ Photographer: Nader Samavati
Website: hamounstudio.com 
E-mail: info@hamounstudio.com
Instagram: @hamoun.studio, @arvinaj_furniture

the main concept during the design process was depicting the connection between “space” and “furniture”. The designers tried to demonstrate the correlation of these two parameters as two words: “impressed” and “impressive”, and present it as the heritage of the relationship between “human” and “built-environment”.
Consequently, the design team were to minimize manipulation in the “body” of building and concentrate on the effect of furniture on space. Therefore, space attained a unique and unrepeatable identity and reached the qualities of a “Place”.
In “the 7th Floor” project the act of interior design is not implemented as a usual routine and the designers tried to create a Place using objects. Each object defines an intuitive boundary around itself and the Place is signified as a collection of these harmonic objects.
“Furniture” flourishes the full potential of space and can be comprehended as a “hidden architecture”. It determines the zones and accentuates specific areas. Everything is happened by furniture in such a space and without it, space becomes futile.
Furniture specifies the architectural space and prepared it for human presence. In other words, it domesticates the space for human activities and gives him the opportunity to “be”. Therefore, it can be said that in the architecture discipline the furniture is one of “existence” ingredients.

مدارک فنی