سکوی خلق آینده، اثر امیر نیکدل


پروژهی سکو، شامل بازسازی 2 واحد مجزا از ساختمان اداری شرکت فناپ است. از آنجایی که مدل ذهنی فناپ، به عنوان سرمایهگذار اصلی سکو، مدل ذهنی جزیرهایست و طبق این نگرش تیمها در جریان فعالیتهای سایر گروههای کاری نیستند؛ مدیران شرکت فناپ تاکید داشتند تا طراحی داخلی این دو واحد، ماهیت جوان و خلاق شرکت سکو را، مستقل از ادبیات و لحن فناپ تعریف کند.
مطالعات عمیق روی برندبوک سازمانی سکو، نقاط روشنی را برای تیم طراحی فعال کرد. بهطوری که علاوه بر جانمایی عملکردی و تمرکز بر ارتباطات قراردادی برنامهی فیزیکی، فضایی طراحی شد که در عین حفظ محرمیت و استقلال خُرد شرکتهای زیرمجموعه، ارتباط و تعامل میان آنها نیز برقرار شود و افراد در جایگاه کاری خود ایزوله نباشند. آرکیتایپهای «جستجوگرجادوگر» و «قهرمانحاکم» که آرکیتایپهای اصلی برند سکو هستند، به عنوان بنیانهای فکری طراحی تعریف شدند. برای طبقهی دوم با توجه به ماهیت سکو به عنوان یک سازمان شتابدهنده که حامی استارتاپهای نوپاست، بر «قهرمانحاکم» به عنوان یکی از آرکیتایپهای اصلی برند، تاکید شد و این ایده به صورت طراحی یک مسیر بستهی مارپیچ که در میان فضاهای اشتراکی حرکت میکند جنبهی کالبدی و بصری پیدا کرد. این مسیر دسترسی سیال که از یک نقطه آغاز شده و پس از گذشتن از تمامی فضاها در همان نقطهی شروع خود، در یک پلهی بالاتر، پایان مییابد خوانشی است از این کانسپت که استمرار روزانه در طی کردن مسیر رشد همراه با سکو، آیندهی روشنی برای تیمها به ارمغان خواهد آورد. استفاده از رنگ آبی که کد رنگی سازمانی اصلی برند سکو است برای این مسیر، بازتابیست از جایگاه حمایتگر آن. در طبقهی سوم خواستهی کارفرما ایجاد ارتباط مستقیم و تعامل زیاد میان کارمندان و مدیران بود. چرا که آنها معتقدند افراد در سکو، با سمتهای مختلف، مهرههای ارزشمندی هستند. از این رو طراحان تلاش کردند تا یک فضای همگون طراحی کنند که بخشهای مدیریتی و کارمندی همکیفیت با هم، در تمام فضا تکثیر شوند. استفاده از خطوط مورب و طراحی پلان به صورت یک هزارتوی پیچ در پیچ که در آن فضاهای اداری باز به صورت جزیرههایی پراکنده بدون الگوی تکراری و تنها با توجه به ارتباطات عملکردی جانمایی شدند، تجسم بصری و کالبدی این خواسته بود. این مسیر مارپیچ که نشانهایست از شخصیت جستجوگر و ماجراجوی برند سکو، در فضا حرکت کرده و دسترسی افراد به تمامی جزیرههای کار را تامین میکند. این جزیرهها، پایگاههایی هستند که تحت حمایت سکو و همراه با روحیهی بلندپرواز آن، مسیر تبدیل کردن رویا به واقعیت را دنبال میکنند.
نام پروژه: سکوی خلق آینده / عملکرد: اداری / دفتر طراحی: استودیو دیزاین نیکدل | NDS معمار / معماران: امیر نیکدل / همکاران طراحی: شادی ملکی، آیدا رستگار، روجا چهره، کوثر باشتنی، شاهین نامدار / طراحی و معماری داخلی: استودیو دیزاین نیکدل | NDS / کارفرما: شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) / مجری: مهندس حمید حبیبی / نورپردازی: شرکت رونا / مهندس تاسیسات: مهندس ایمان ایل بیگی / نوع تاسیسات: داکت اسپلیت و پکیج / نوع سازه: سازه فلزی / آدرس پروژه: بلوار آفریقا، جردن، کوچهی تابان شرقی، ساختمان فناپ / مساحت زمین: 500 مترمربع / زیربنا: 500 مترمربع / تاریخ شروع-پایان ساخت: پاییز و زمستان 1401 / عکاس پروژه: محمد حسین حمزهلویی
وبسایت: nikdelstudio.com
ایمیل: nikdelstudio@gmail.com
اینستاگرام: nikdelstudio
Sakkou Ventures, Amir Nikdel

Project Name: Sakkou ventures / Function: administrative Office / Company: Nikdel Design Studio|NDS / Lead Architect: Amir Nikdel / Design Team: Shadi Maleki, Aida Rastegar, Roja chehreh, Kosar Bashtani, Shahin Namdar / Interior Design: Nikdel Design Studio|NDS / Client: Pasargad Arian Information and Communication Technology Company (FANAP) / Executive Engineer: Hamid Habibi / Lighting: Rona Company / Mechanical Installations / Engineer: Iman Eilbeygi Mechanical / Structure: metal Structural Engineer / Location: Africa Boulevard, Jordan, Eastern Taban Alley, Fanap Building / Total Land Area: 500 square meters / Area of Construction: 500 square meters / Date: fall and winter 2022 / Photographer: mohammad hasan hamzehlouei Website: nikdelstudio.com
Email: nikdelstudio@gmail.com
Instagram: nikdelstudio
The project involves the reconstruction of two separate units of FANAP company›s administrative building, as part of the platform initiative. The aim is to create a design that captures the youthful and creative essence of the platform while being independent from the corporate identity of FANAP.
Deep studies on the platform›s organizational brandbook have guided the design team. The physical program focuses on functional performance and contractual communications. The design aims to create a space that preserves the privacy and autonomy of the subsidiary companies while fostering communication and interaction among them. It ensures that individuals are not isolated in their workstations. The design is anchored in the primary archetypes of the platform›s brand: the «Explorer-Magician» and the «Ruler-Hero.» For the second floor, which embodies the platform as an accelerator supporting startups, emphasis is placed on the «Ruler-Hero» archetype. This is visually represented by a spiral closed path that moves through shared spaces. This path symbolizes the journey of growth and exploration that accompanies the daily activities of the platform›s teams. The use of the platform›s main color, blue, for this path reinforces its supportive nature. On the third floor, the client›s request is to foster direct communication and extensive interaction between employees and managers. The design aims to create a homogeneous space where management and employee sections coexist harmoniously throughout. The use of diagonal lines and a spiral staircase design creates a visually dynamic environment. Open office spaces are scattered like islands, arranged based on functional connections rather than repetitive patterns. This design visually and physically embodies the client›s desire for a space that encourages collaboration and teamwork. Overall, the design seeks to capture the spirit of the platform as a transformative force that supports startups and encourages exploration. The spiral paths represent the platform›s adventurous nature, while the scattered islands symbolize the diverse work areas supported by the platform. The design reflects the platform›s commitment to transforming dreams into reality and creating a bright future for its teams.