سالن اسکواش برج میلاد تهران (مکعب19) اثر امیرحسین رستمیزاده، رویا اصحابی



شایستگی معماری عامالمنفعه، گامی موثر در جهت شایستگی شهر و زندگی شهروندان
معماران معاصر در شرایط کنونی جامعه به موازات مواجهه با موضوع طرح معمولا با دو چالش دیگر روبرو هستند. نخست، ارتقای بینش کارفرما و تبیین مولفههای یک معماری شایسته و پاسخگو در برابر سلایق سطحی و کلیشههای رایج که کارفرما و بهرهبردار با آن خو کرده است. دوم، برخورد با مولفههای جبری و محدودیتهای موجود در تعریف هر طرح یا پروژه که بر اساس مقتضیات هر پروژه متغیر و متفاوت است.
برخورد با این دو مقوله در پروژههایی که کارفرما و متولی خصوصی ندارند، معمولا با چالشهای بیشتری همراه میشود.
تعریف پروژهی سالن اسکواش برج میلاد، که در موقعیت شهری خاصی از جنبههای اجتماعی، فرهنگی و ملی واقع شده نیز در سایهی دو چالش فوق قرار گرفته بود، لذا طراحی برای این پروژه علاوه بر حساسیتهای ویژه طرح مستلزم پذیرش چالشهای فرامتنی (هضم سازهی موجود با بودجهی حداقلی و شرایط قرارداد) بود.
مسئولیت طراحی سالن اسکواش برج میلاد، علیرغم وجود تمامی محدودیتها، از جمله کمبود بودجه و محدودیتهای مالی کارفرما و شرایط قرارداد مجری و مجموعه برج که نوعی سرمایه گذاری پر ریسک به شمار میرفت، همچنین محدودیت زمانی بسیار فشرده طراحی و رسیدن به برنامهی تعیین شدهی افتتاحیه، چالش وجود سازهی سولهای از پیش ساخته شده، که با تمهیدات گروه طراحی تبدیل به فرصتی جهت ارائهی طرحی ساده و خالص و در عین حال سازگار با بستر و موضوع طراحی و در انطباق با جریان پیشرو معماری معاصر ایران شد، به سرانجام رسید. شروع پروژه، از رونمایی نخستین طرح پیشنهادی آغاز شده و در همین راستا به سبب کیفیت نازل طرح اولیه نسبت به پتانسیلهای پروژه و موقعیت خاص آن، بازنگری پروژه به گروه طراحی واگذار گردید. آنچه طراح این پروژه را مجاب به ارائهی یک طراحی متعهدانه با نگاهی فرامادی در قبال دریافت دستمزدی 19 میلیون تومانی کرد، تنها پایبندی به «رسالت اجتماعی معمار» بود. مکعب 19، مصداقی از حق به شهر و شهروندان است.
رسالتی معمارانه با هدف ارتقای سطح وکیفیت معماری عام المنفعه در جامعه و ارتقای کیفیت شهر و زندگی شهروندان…
ششمین کتاب سال معماری معاصر ایران، 1402
_______________________________________
نام پروژه: سالن اسکواش برج میلاد تهران (مکعب 19)
عملکرد: عمومی، ورزشی
دفتر طراحی: دفتر معماری اردیبهشت
معمار: امیرحسین رستمیزاده، رویا اصحابی
همکاران طراحی: رویا اصحابی، شیدا بنیهاشمی، فرناز آریاپور
طراحی و معماری داخلی: امیرحسین رستمیزاده
مجری: میلاد افتخارمنش
نظارت عالیه بر اجرا: امیرحسین رستمیزاده
کارفرما: آقای کاشفی
نوع سازه: فلزی (سوله سبک) با قابلیت برچینی
نوع تاسیسات: هواساز مرکزی و موتورخانه
نورپردازی: گسترده و موضعی (بر اساس استانداردهای سالنهای اسکواش)
آدرس پروژه: تهران سایت برج میلاد تهران
مساحت زمین: حدود 2000 مترمربع
زیربنا: حدود 1200 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: شروع 1400 – بهره برداری پاییز 1400
عکاس پروژه: شیدا بنیهاشمی
وبسایت: www.ordibeheshtoffice.com
ایمیل: ordibehesht.documents@gmail.com
اینستاگرام: ordibehesht.office
Milad Tower Squash Hall, Tehran (cube19), Amirhossein Rostamizadeh, Roya Ashabi

Merit of public benefit architecture, an effective step towards the merit of the city and citizens’ lives
In the current conditions of society, contemporary architects usually face two other challenges in parallel with the design issue. First, improving the client’s insight and explaining the components of a competent and responsive architecture against the superficial tastes and common stereotypes that the client and user have become accustomed to. Second, dealing with the algebraic components and limitations in the definition of each plan or project, which are variable and different based on the requirements of each project. Dealing with these two categories in projects that do not have a private employer and trustee usually comes with more challenges.
The definition of the Milad Tower squash hall project, which is located in a special urban location from social, cultural and national aspects, was also under the shadow of the above two challenges, so the design for this project, in addition to the special sensitivities of the plan, requires accepting metatextual challenges (digestion The existing structure was with minimal budget and contract conditions. The responsibility of designing the Milad Tower squash hall, despite the existence of all the limitations, including the lack of budget and financial limitations of the employer and the conditions of the executive contract and the tower complex, which was considered a risky investment, as well as the very tight time limit for designing and reaching the set schedule In the opening ceremony, the challenge of the existence of a pre-built shed structure, which with the arrangements of the design group became an opportunity to present a simple and pure design, at the same time compatible with the background and design theme and in accordance with the leading current of contemporary Iranian architecture, finally Receipt. The beginning of the project started with the unveiling of the first proposed plan and in this regard, due to the low quality of the initial plan compared to the potential of the project and its special location, the revision and design was entrusted to our Office. What compelled the designer of this project to present a design Committed to receiving a salary of 19 million tomans with a transcendental view, the only thing was to adhere to the “social mission of the architect”. Cube 19 is an example of the right to the city and citizens. An architectural mission with the aim of improving the level and quality of public benefit architecture in society and improving the quality of the city and citizens’ lives…
Project Name: Milad Tower Squash Hall, Tehran (cube19)
Function: general, sports
Design Office: Ordibehesht Architecture Office
Main architects: Amirhossein Rostamizadeh, Roya Ashabi
Design partners: Roya Ashabi, Sheida Bani Hashemi, Farnaz Arya pour
Interior design and architecture: Amirhossein Rostamizadeh
Moderator: Milad Eftikhar Manesh
Performance supervision: Amirhossein Rostamizadeh
Employer: Mr. Kashefi
Type of structure: metal (light weight)
Type of facility: central air conditioner
Lighting: widespread and localized (according to the standards of squash halls)
Project address: Tehran, Milad tower site
Land area: about 2000 m2
Infrastructure: about 1200 m2
Date of start and end of construction: beginning of 1400 – fall of 1400
Project photographer: Sheida Bani Hashemi
Website: www.ordibeheshtoffice.com
Email: ordibehesht.documents@gmail.com
Instagram: ordibehesht.office
