ساختمان اداری بهتاش اثر امید شفیعی

• ايده طراحي
از آنجا که کارفرمای پروژه یک شرکت حمل و نقل ریلی است، ایده اولیه ملهم از خطوط پر پیچ و خم ریل قطار میباشد.هرچند انتخاب آجر برای اجرای تیغههای پیچ و تاب خورده به دلیل سازگاری این متریال با اقلیم اصفهان بوده است اما بندهای افقی آجر بیشباهت به خطوط افقی عمود بر ریلهای راهآهن نیست.
• نوآوریها و مزایای پروژه
– بنا از سه طرف آزاد است، از یک طرف به سمت خیابان و از دو سمت دیگر به سمت بافت مسکونی قرار میگیرد. با توجه به تفاوت قوانین شهرداری برای دستانداز پنجره بهتر آن بود راهکاری اندیشیده شود تا نمای ساختمان در هر سه سو سیمایی مشابه داشته باشد و نما یکپارچهتر شود بنابراین تصمیم بر آن شد تا از نمای دو پوسته (double skin) استفاه گردد تا پوسته بیرونی فرای قوانین، سیمایی یکپارچه داشته باشد.
– به دلیل کاربری اداری و جلوگیری از ایجاد خیرگی چشم کاربران بر اثر تابش خورشید، عمق پوسته بیرونی (تیغههای آجری) پنجاه سانتیمتر در نظر گرفته شد تا بتواند در حد امکان از ورود تابش مستقیم به درون فضا جلوگیری کند. افزایش عمق پوسته همان کاریست که در معماری سنتی با تابش بند انجام میشد. از سوس دیگر به دلیل موقعیت مناسب بنا و دید به کوه صفه، سعی طراح بر آن بوده است که بیشینه دید با توجه به کانسپت برای کاربران فراهم آید.
– در محیطهای اداری به دلیل ساعات نسبتا طولانی حضور، بهتر است طراخ امکان شخصیسازی و افزایش احساس تعلق را برای کاربران مد نظر داشته باشد. مراقبت از گیاهی طبیعی میتواند و کاشت گیاهی دلخواه موجبات تعلق بیشتر به فضا را فراهم آورد. از سوی دیگر بهترین مکان برای قرار دادن فلاورباکسها داخل خم مقعر تیغههای آجری بود که خود به پایداری فرم نما نیز کمک مینمود.
– طراح برای یونیک نمودن فضاها و رهایی از کسالت و یکنواختی از رنگ بصورت گزیده و متناسب با کاربری در فضا استفاده شده است .از طرفی به دلیل فرم نما گشودگی هیچ فضایی شبیه فضای دیگر نمیباشد.
– در آشوب و تعدد ناهمگون اطلاعات دیداری در سیمای شهرها، طراح استفاده از تک متریال آجر را (در پوسته بیرونی) برگزیده است و به منظور جلوگیری از اغتشاش نما متریال پوسته دوم تیره در نظر گرفته شده است.
کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
____________________________
عملکرد : اداری
_________________________________________
نام پروژه : ساختمان اداری بهتاش
شرکت/دفتر طراحی: امید شفیعی
معمار اصلی: امید شفیعی
نوع تاسیسات/نوع سازه: مرکزی کولر/عرشه فولادی
مساحت زیربنا: 5000 مترمربع
کارفرما: شرکت حمل و نقل ریلی بهتاش
تاریخ شروع/تاریخ پایان ساخت: اردیبهشت1392/خرداد 1395
عکاسی پروژه: فرشاد نصرآبادی